HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
dieta śródziemnomorska odchudzanie
08.06.2020

Kulinarne podróże nad Morze Śródziemne

Kuchnia śródziemnomorska obfituje w rozmaite warzywa, owoce, doskonałej jakości oliwę z oliwek, ale nie brakuje w niej także nasion roślin strączkowych, świeżych ryb i owoców morza, a od czasu do czasu pojawia się też mięso. Z tego artykułu dowiesz się, co sprawia, że dieta śródziemnomorska tak korzystnie wpływa na stan zdrowia oraz jakie nawyki żywieniowe warto przejąć od Włochów, Greków i Hiszpanów

Bogactwo warzyw i owoców

Obecność świeżych warzyw i owoców w codziennej diecie jest kluczowa, by móc cieszyć się dobrym zdrowiem i szczupłą sylwetką. Są doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Regulują pracę przewodu pokarmowego, ułatwiają trawienie, odżywiają, nawadniają, a często także poprawiają humor i samopoczucie.
Kraje leżące nad basenem Morza Śródziemnego to czołowi producenci pomidorów, papryki, cukinii, ogórków, oliwek, owoców cytrusowych, melonów, granatów i różnego rodzaju sałat. W kuchni typowego Hiszpana, Greka, Włocha czy pochodzącego z Prowansji Francuza te produkty zajmują w kuchni główne miejsce. W niektórych krajach śródziemnomorskich zazwyczaj do obiadu podaje się sałatkę z surowych warzyw z dressingiem z soku z cytryny i oliwy. Wielu miłośników na całym świecie znalazła sobie tradycyjna sałatka grecka z czarnych oliwek, pomidora, ogórka, czerwonej cebuli i sera feta, z dodatkiem oregano i oliwy z pierwszego tłoczenia.

Oliwa z oliwek

Mieszkańcy krajów położonych nad Morzem Śródziemnym słyną ze swojego przywiązania do oliwy. Używa się jej do przygotowania dressingów do sałatek, polewa się nią pieczywo, a także wykorzystuje do smażenia. Oliwa z oliwek to doskonałe źródło zdrowych tłuszczów. Spożywanie jej regularnie pomaga uregulować poziom ciśnienia tętniczego i cholesterolu we krwi, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i innych chorób układu krążenia. To także doskonałe źródło przeciwutleniaczy oraz rozpuszczalnych w tłuszczach witamin: A, D, E i K.

dieta śródziemnomorska

Ryby i owoce morza

Przeciętny Hiszpan spożywa w ciągu roku ponad 42 kilogramy ryb i owoców morza. Tymczasem w Polsce wartość ta wynosi jedynie 12 kilogramów na mieszkańca. W tym przypadku warto wziąć przykład od osób z południa Europy i wprowadzić je do codziennego menu. Ryby i owoce morza są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3, pełnowartościowego białka i wielu witamin oraz minerałów.

Składniki doskonałej jakości

W przygotowaniu posiłków ogromne znaczenie ma wybór składników dobrej jakości. Typowe potrawy dla kuchni śródziemnomorskiej zazwyczaj składają się z niewielkiej ilości produktów. Ważne jest aby były świeże, naturalne, nieprzetworzone i w miarę możliwości pochodzące z lokalnych źródeł. Robiąc codzienne zakupy, warto kierować się tymi sugestiami.

Kuchnia śródziemnomorska słynie z prostoty i wykorzystywania głównie świeżych, nieprzetworzonych składników. Z tego względu zyskała sobie mnóstwo miłośników na całym świecie. Planując swój jadłospis warto, zadbać o to, by od czasu do czasu znalazły się w nim potrawy tradycyjne dla państw południowej Europy. Większość z nich jest nie tylko bardzo prosta do przygotowania, lecz także zdrowa i pożywna.

×