Kalkulator wody online

Kalkulator wody to proste narzędzie, które pozwoli Ci oszacować zapotrzebowanie na wodę w ciągu dnia. Warto wiedzieć, że obok białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin i składników mineralnych to właściwe płyny są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Korzystając z kalkulatora wody, oblicz zapotrzebowanie na wodę, a dowiesz się ile wody pić w ciągu dnia, aby nie doprowadzić do odwodnienia. 

Kalkulator wody

Do czego służy kalkulator wody? 

Kalkulator wody służy do obliczenia, ile wody na kg masy ciała należy pić w ciągu dnia. Ponieważ organizm ludzki nie ma możliwości magazynowania wody na zapas, który w stanach niedoboru mógłby być uruchamiany, konieczne jest stałe dostarczanie jej w ciągu dnia. Kalkulator zapotrzebowania na wodę dostarcza więc bardzo cennej z punktu widzenia zdrowia informacji, ile pić wody dziennie.

Jak obliczyć zapotrzebowanie na wodę?

Aby dowiedzieć się, ile wody pić dziennie możesz wykorzystać do obliczeń prosty kalkulator picia wody, który Ci udostępniamy. Nasz przelicznik picia wody określa zapotrzebowanie organizmu na płyny na podstawie masy ciała. Zaleca się spożycie 35 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Po wykonaniu prostego obliczenia uzyskasz informację, ile pić wody, aby zmniejszyć ryzyko odwodnienia organizmu. 

Zapotrzebowanie na wodę wzór: 35 ml wody x masa ciała [kg]

Warto wiedzieć, że wpływ na zapotrzebowanie organizmu na wodę ma również temperatura otoczenia i poziom aktywności fizycznej, w trakcie której wraz z potem tracimy płyny. Znaczenie ma także stan zdrowia oraz wartość kaloryczna diety (również diety pudełkowej) – inny przelicznik wody zakłada konieczność wypicia 1 ml płynów na 1 kcal spożytego pokarmu. 

Ile wynosi średnie zapotrzebowanie na wodę?

Zastanawiasz się, ile litrów wody powinno się pić dziennie? Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia średnie dzienne zapotrzebowanie na wodę dla mężczyzn wynosi 2.5 litra, a dla kobiet – 2.0 litry. Ciężarne powinny natomiast wypijać ok 2.3 litra wody w ciągu dnia, a kobiety w okresie karmienia piersią – 2.7 litra. 

Jak możesz sam sprawdzić swój poziom nawodnienia?

Prosty sposób oceny stopnia nawodnienia organizmu to obserwacja ilości oraz koloru oddawanego moczu w ciągu dnia. Im ciemniejsze jego zabarwienie oraz mniejsza ilość, tym większe ryzyko niedostatecznego spożycia płynów. Jeśli mocz przybiera intensywnie żółtą lub pomarańczową barwę, prawdopodobnie, ilość wody wypijanej w ciągu dnia jest niewystarczająca. 

Jakie funkcje w organizmie pełni woda?

Woda jest substancją najobficiej występującą w ludzkim ciele. Procentowa zawartość wody w organizmie człowieka zależy przede wszystkim od wieku, płci i ilości tkanki tłuszczowej. U noworodków woda stanowi ok 75% masy ciała, u nieotyłych osób dorosłych ok 54-60%, natomiast u nieotyłych osób starszych – 46-54%. Niższą zawartością wody w organizmie charakteryzują się kobiety niż mężczyźni, co wynika z fizjologicznie wyższej zawartości tkanki tłuszczowej. Ponadto mniej wody w ciele posiadają osoby starsze niż dzieci i młodzież. Związane jest to z utratą  wraz z wiekiem tkanki mięśniowej, która w ok 74% składa się z wody. 

Woda jest substancją niezbędną do życia, ponieważ jest dobrym rozpuszczalnikiem i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Pełni funkcję budulcową, gdyż wchodzi w skład każdej komórki ciała. Jest niezbędna do termoregulacji, czyli utrzymywania stałej temperatury ciała niezależnie od temperatury otoczenia. Uczestniczy w procesach trawienia spożytego pokarmu i wchłaniania składników odżywczych, a także ułatwia przesuwanie się masy kałowej w obrębie jelita grubego. Ponieważ stanowi ok 85% osocza krwi rola wody to także transport substancji pokarmowych, hormonów i innych ważnych cząsteczek po ludzkim organizmie. Jej wysoką zawartością charakteryzują się również płyn mózgowo-rdzeniowy, szpik kostny i mózg, dlatego jest ważna dla prawidłowej pracy całego układu nerwowego. Woda jest również potrzebna do wydalania zbędnych produktów przemiany materii i toksyn. Warunkuje utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej organizmu. 

Źródła wody dla organizmu

Źródłem wody w diecie są woda pitna, różnego typu napoje, produkty spożywcze o stałej konsystencji, a także tzw. woda metaboliczna (ok 300 ml), która powstaje w organizmie człowieka w procesach przemiany składników pokarmowych. Choć do źródeł wody w diecie należą również soki i napoje bezalkoholowe, z punktu widzenia zdrowia lepszym wyborem będzie woda źródlana lub woda mineralna. Wyniki licznych badań naukowych wyraźnie wskazują, że zastąpienie wszystkich słodkich napojów naturalną wodą, może być skutecznym sposobem na ograniczenie spożycia kalorii w ciągu dnia. W ten sposób woda może przyczyniać się do obniżenia masy ciała, zmniejszenia obwodu talii i pasa, a także zawartości tkanki tłuszczowej w ciele. 

Wartościowym źródłem wody w diecie są również świeże warzywa i owoce, które zapewniają niezbędne dla organizmu witaminy, składniki mineralne i błonnik pokarmowy. Ponadto mleko i jego przetwory tj. jogurt, kefir, maślanka oraz ich roślinne odpowiedniki np. napój sojowy czy migdałowy. Do bilansu zaliczają się również kawa oraz herbata.

Jakie są objawy odwodnienia organizmu?

Objawy odwodnienia to:

  •  suche i popękane usta, 
  •  suchość skóry i błon śluzowych, 
  •  obniżenie elastyczności skóry, 
  •  przyśpieszony oddech oraz czynność serca, 
  •  osłabienie, 
  •  rozdrażnienie, 
  •  senność, 
  •  zaburzenia nastroju, 
  •  obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, 
  •  spadek ilości wydalanego moczu oraz zmiana barwy moczu na ciemną, 
  •  gorączka, 
  •  zapadnięte oczy, 
  •  zaburzenia widzenia, 
  •  odczuwanie zamiennie ciepła i zimna, 
  •  zawroty głowy, omdlenia oraz nudności, 
  •  zaparcia, 
  •  skurcze mięśni, 
  •  ból mięśni, 
  •  a także ból głowy.

Warto wiedzieć, że pragnienie odczuwamy przy odwodnieniu na poziomie ok 1% masy ciała. Ubytek wody na poziomie ok 2 % pogarsza zdolności psychofizyczne, natomiast na poziomie 10-15 procent zagraża życiu.

Zapotrzebowanie na wodę w czasie ciąży

Od pierwszych dni ciąży woda stanowi niezbędne środowisko dla rozwijającego się płodu. Woda jest głównym składnikiem płynu pęcherzykowego oraz umożliwia przemieszczanie się zapłodnionej komórki jajowej przez jajowody aż do jamy macicy. W kolejnych etapach stanowi główny składnik wód płodowych, a ponadto u ciężarnej zwiększa się także objętość krwi. Dlatego zapotrzebowanie na wodę w czasie ciąży wzrasta o ok 300 ml na dzień.


Bibliografia:
1. Wiśniewska K., Kurowska E., Okręglicka K.: Wpływ spożycia wody na masę ciała. Wiadomości Lekarskie 2014.
2. Skotnicka M., Rohde D., Kłobukowski F.: Zapotrzebowanie na wodę i ocena jej pobrania wśród osób starszych. Żywienie a środowisko, pod. Red. M. Podgórskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Gdańsk 2016.
3. Karowicz-Bilińska A.: Woda i jej znaczenie dla organizmu kobiety. Ginekologia Polska 2011.
4. Ciborowska H. i Rudnicka A.: Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL, Warszawa 2016.
5. Jarosz M. i wsp.: Normy żywienia dla Populacji Polski i ich zastosowanie. Narodowy 
6. Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, 2020.

×
Ta strona wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies). Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej w Polityce prywatności.