HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
22.02.2021

Dieta Dukana – na czym polega? Czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Kilka lat temu dieta Dukana stała się niezwykle popularna jako sposób na szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Szerokie grono kobiet i mężczyzn polecało ją osobom z nadwagą, chcącym pozbyć się nadmiernego tłuszczu. Szybko jednak okazało się, że sposób odżywiania, polegający na jedzeniu głównie produktów proteinowych, choć pozwala szybko schudnąć, nie jest zdrowy dla organizmu. Co więcej, pozostawanie na tej diecie zbyt długo, może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Czym jest dieta Dukana? Czy faktycznie można na niej schudnąć i jakie są jej efekty?

Cztery etapy diety Dukana

Dieta Dukana podzielona jest na 4 etapy. Podczas pierwszych dwóch następuje zrzucenie tkanki tłuszczowej, a następne mają pomóc w uniknięciu efektu jojo i utrzymaniu uzyskanej wagi.

Dieta Dukana – etap I

Zadaniem tego etapu jest szybka utrata masy ciała oraz oczyszczenie organizmu. Jego długość zależy od liczby kilogramów, jaką chcemy zrzucić w trakcie trwania diety:

  • do 5 kg – etap I trwa ok. 2 dni (w tym czasie schudniemy ok. 0,5-1,5 kg);
  • do 10 kg – czas trwania etapu to ok. 3 dni (spadek wagi wynosi 1,5-2,5 kg);
  • do 20 kg – czas trwania ok. 5 dni (spadek wagi to 1,8 -3 kg);
  • do 40 kg – etap I powinien trwać przynajmniej 7 dni, ale nie dłużej niż 10 (spadek wagi to ok. 3 kg).

Co można jeść: chude mięso, drób, ryby, owoce morza, chudy nabiał. Mięso najlepiej gotować na parze lub grillować.

Dieta Dukana – etap II

Jest to etap, w trakcie którego, oprócz produktów proteinowych, można jeść także warzywa. Trwa zazwyczaj do 5 dni, w zależności od ustalonego celu odchudzania.

W II etapie diety Dukana można jeść takie warzywa jak:

  • pomidory;
  • ogórki;
  • rzodkiewkę;
  • paprykę;
  • seler;
  • szpinak;
  • brokuł;
  • szparagi;
  • kapustę;
  • pieczarki;
  • por;
  • cukinię;
  • marchew.

Zakazane są warzywa strączkowe, kukurydza, awokado. Warzywa najlepiej jeść surowe lub gotować na parze. Nie wolno używać do nich żadnych tłuszczów.

Dieta Dukana - jakie warzywa można jeść?

Dieta Dukana – etap III

Jest to etap, w którym dieta staje się już znacznie bardziej urozmaicona. Jego długość zależy od tego, ile udało się schudnąć podczas dwóch pierwszych etapów. Ilość kilogramów mnożymy razy 10. Wynik stanowi liczbę dni, podczas których żywimy się zasadami III etapu diety Dukana.

Co można jeść? Wszystkie produkty dozwolone w poprzednich etapach plus jedną porcję owoców każdego dnia (oprócz banana, wiśni, czereśni, winogron). Dodatkowo, dietę możemy urozmaicić o dwie kromki chleba pełnoziarnistego i jeden plaster żółtego sera codziennie. Dwa razy w tygodniu można spożywać produkty skrobiowe (makarony, kasze, ziemniaki, ryż, warzywa strączkowe). Zdrowe tłuszcze są dozwolone w niewielkich ilościach.

Wyjątek stanowi jeden dzień w tygodniu, w którym należy powrócić do diety z etapu I, spożywając jedynie produkty proteinowe.

Dieta Dukana – etap IV

Ostatni etap diety Dukana można nazwać także wyprowadzeniem z diety. Jest to moment, w którym można wrócić do normalnej diety, uwzględniając oczywiście zasady zdrowego żywienia. Ta faza ma na celu uformowanie nowych nawyków, dzięki czemu unikniemy efektu jojo i będziemy mogli utrzymać szczupłą sylwetkę.

Efekty diety Dukana

Dieta Dukana znana jest jako sposób odżywiania, który pomaga sporo schudnąć w krótkim czasie. Prawidłowo przeprowadzona dieta Dukana może pomóc wielu osobom pozbyć się nadmiernego tłuszczu. Trudniej jest te efekty utrzymać, gdyż, pomimo pomocnego w tym zakresie etapu IV, wiele osób nie przyjmuje dobrych nawyków na stałe i po zakończeniu etapu III powraca do starego sposobu żywienia, co przyczynia się do powstawania efektu jojo. Jeżeli dieta Dukana ma być skuteczna, musi być przeprowadzona przez wszystkie etapy, ze szczególnym uwzględnieniem nauki zdrowego żywienia na stałe.

Dieta Dukana - drób i chude mięso

Czy dieta Dukana jest bezpieczna?

Dietetycy i specjaliści od zdrowego żywienia przestrzegają przed dietą Dukana. Choć jest to metoda na szybkie schudnięcie, duże ilości białka mogą obciążyć nerki, a małe ilości innych składników odżywczych doprowadzić do poważnych niedoborów. Nie warto stawiać szczupłej sylwetki ponad ogólnym zdrowiem i owszem, jeżeli kilogramów jest zbyt dużo, warto pomyśleć o zmniejszeniu masy ciała, jednak należy robić to z głową. Dieta Dukana może być stosowana w celach medycznych, jednak odbywa się wtedy pod ścisłą kontrolą lekarza.

Jak zdrowo się odchudzać?

Zdrowe odchudzanie powinno być stopniowe i składać się nie tylko ze zbilansowanej diety, ale także (jeżeli to możliwe) z systematycznej aktywności fizycznej. Chudnięcie 2-3 kilogramów w ciągu kilku dni nie jest zdrowe, prawidłowy bilans powinien wynosić 0,5-1 kg w ciągu tygodnia. Chcąc uzyskać dobre efekty odchudzania, należy postawić na niskokaloryczną, ale urozmaiconą dietę, składającą się z białka, węglowodanów i tłuszczów w odpowiednich proporcjach. W diecie powinna znaleźć się także spora ilość witamin i minerałów, usprawniająca codzienne funkcjonowanie organizmu i wpływająca na jego odporność.

Zamiast stawiać na niebezpieczne sposoby żywienia, skorzystaj z naszego cateringu dietetycznego i wybierz zbilansowaną dietę pudełkową, która najbardziej odpowiada Twoim wymaganiom.

×