HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
07.04.2021

Dieta Dukana – na czym polega? Czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Kilka lat temu dieta Dukana stała się niezwykle popularna jako sposób na szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Szerokie grono kobiet i mężczyzn polecało ją osobom z nadwagą, chcącym pozbyć się nadmiernego tłuszczu. Szybko jednak okazało się, że sposób odżywiania, polegający na jedzeniu głównie produktów proteinowych, choć pozwala szybko schudnąć, nie jest zdrowy dla organizmu. Co więcej, pozostawanie na tej diecie zbyt długo, może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Czym jest dieta Dukana? Czy faktycznie można na niej schudnąć i jakie są jej efekty?

Cztery etapy diety Dukana

Dieta Dukana podzielona jest na 4 etapy. Podczas pierwszych dwóch następuje zrzucenie tkanki tłuszczowej, a następne mają pomóc w uniknięciu efektu jojo i utrzymaniu uzyskanej wagi.

Dieta Dukana – etap I

Zadaniem tego etapu jest szybka utrata masy ciała oraz oczyszczenie organizmu. Jego długość zależy od liczby kilogramów, jaką chcemy zrzucić w trakcie trwania diety:

  •  do 5 kg – etap I trwa ok. 2 dni (w tym czasie schudniemy ok. 0,5-1,5 kg);
  •  do 10 kg – czas trwania etapu to ok. 3 dni (spadek wagi wynosi 1,5-2,5 kg);
  •  do 20 kg – czas trwania ok. 5 dni (spadek wagi to 1,8 -3 kg);
  •  do 40 kg – etap I powinien trwać przynajmniej 7 dni, ale nie dłużej niż 10 (spadek wagi to ok. 3 kg).

Co można jeść: chude mięso, drób, ryby, owoce morza, chudy nabiał. Mięso najlepiej gotować na parze lub grillować.

Dieta Dukana – etap II

Jest to etap, w trakcie którego, oprócz produktów proteinowych, można jeść także warzywa. Trwa zazwyczaj do 5 dni, w zależności od ustalonego celu odchudzania.

W II etapie diety Dukana można jeść takie warzywa jak:

  •  pomidory;
  •  ogórki;
  •  rzodkiewkę;
  •  paprykę;
  •  seler;
  •  szpinak;
  •  brokuł;
  •  szparagi;
  •  kapustę;
  •  pieczarki;
  •  por;
  •  cukinię;
  •  marchew.

Zakazane są warzywa strączkowe, kukurydza, awokado. Warzywa najlepiej jeść surowe lub gotować na parze. Nie wolno używać do nich żadnych tłuszczów.

Dieta Dukana - jakie warzywa można jeść?

Dieta Dukana – etap III

Jest to etap, w którym dieta staje się już znacznie bardziej urozmaicona. Jego długość zależy od tego, ile udało się schudnąć podczas dwóch pierwszych etapów. Ilość kilogramów mnożymy razy 10. Wynik stanowi liczbę dni, podczas których żywimy się zasadami III etapu diety Dukana.

Co można jeść? Wszystkie produkty dozwolone w poprzednich etapach plus jedną porcję owoców każdego dnia (oprócz banana, wiśni, czereśni, winogron). Dodatkowo, dietę możemy urozmaicić o dwie kromki chleba pełnoziarnistego i jeden plaster żółtego sera codziennie. Dwa razy w tygodniu można spożywać produkty skrobiowe (makarony, kasze, ziemniaki, ryż, warzywa strączkowe). Zdrowe tłuszcze są dozwolone w niewielkich ilościach.

Wyjątek stanowi jeden dzień w tygodniu, w którym należy powrócić do diety z etapu I, spożywając jedynie produkty proteinowe.

Dieta Dukana – etap IV

Ostatni etap diety Dukana można nazwać także wyprowadzeniem z diety. Jest to moment, w którym można wrócić do normalnej diety, uwzględniając oczywiście zasady zdrowego żywienia. Ta faza ma na celu uformowanie nowych nawyków, dzięki czemu unikniemy efektu jojo i będziemy mogli utrzymać szczupłą sylwetkę.

Dieta wysokobiałkowa – zalecane produkty

Dieta Dukana to rygorystyczny plan żywieniowy. Co w takim razie jeść na diecie wysokobiałkowej? Zalecane produkty obejmują przede wszystkim mięso – kurczaka, indyka, cielęcinę, wołowinę (bez antrykotu) i koninę. Możesz również sięgać po dowolne ryby i owoce morza oraz jajka. W przypadku nabiału dozwolone są produkty spożywcze bez tłuszczu lub z jego bardzo niską zawartością.

A co z napojami? Na diecie wysokobiałkowej należy zrezygnować z produktów zawierających cukier i tyczy się to również płynów. Oznacza to, że musisz odstawić nie tylko napoje gazowane, ale także soki owocowe. Możesz jednak sięgać po wodę, herbatę, czarną kawę czy zioła.

Dieta białkowa – co jeść na diecie Dukana?

Wiesz już, na czym polega dieta białkowa. A co na niej jeść? Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka przykładowych posiłków, które możesz wykorzystać podczas planowania codziennego jadłospisu.

Faza I: pierś z kurczaka w ziołach, sałatka z tuńczyka z jajkiem na twardo;

Faza II: odtłuszczony serek biały z dodatkiem słodzika (maksymalnie łyżeczką!), ryba gotowana na parze ze szpinakiem i marchewką;

Faza III: jogurt naturalny z owocami z listy dozwolonych produktów, serek twarogowy bez tłuszczu wymieszany razem z natką pietruszki i papryką;

Faza IV: postaraj się, aby po diecie wysokobiałkowej dostarczyć ciału inne, równie ważne dla jego prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze oraz przestrzegaj zasad zdrowego odżywiania.

Efekty diety Dukana

Dieta Dukana znana jest jako sposób odżywiania, który pomaga sporo schudnąć w krótkim czasie. Prawidłowo przeprowadzona dieta Dukana może pomóc wielu osobom pozbyć się nadmiernego tłuszczu. Trudniej jest te efekty utrzymać, gdyż, pomimo pomocnego w tym zakresie etapu IV, wiele osób nie przyjmuje dobrych nawyków na stałe i po zakończeniu etapu III powraca do starego sposobu żywienia, co przyczynia się do powstawania efektu jojo. Jeżeli dieta Dukana ma być skuteczna, musi być przeprowadzona przez wszystkie etapy, ze szczególnym uwzględnieniem nauki zdrowego żywienia na stałe.

Dieta Dukana - drób i chude mięso

Czy dieta Dukana jest bezpieczna?

Dietetycy i specjaliści od zdrowego żywienia przestrzegają przed dietą Dukana. Choć jest to metoda na szybkie schudnięcie, duże ilości białka mogą obciążyć nerki, a małe ilości innych składników odżywczych doprowadzić do poważnych niedoborów. Nie warto stawiać szczupłej sylwetki ponad ogólnym zdrowiem i owszem, jeżeli kilogramów jest zbyt dużo, warto pomyśleć o zmniejszeniu masy ciała, jednak należy robić to z głową. Dieta Dukana może być stosowana w celach medycznych, jednak odbywa się wtedy pod ścisłą kontrolą lekarza.

Pamiętaj, że samodzielne przejście na dietę białkową Dukana może prowadzić do wystąpienia często niebezpiecznych skutków ubocznych. Na ich liście znalazły się:

  •  dna moczanowa,
  •  problemy z koncentracją,
  •  zaparcia,
  •  kamienie nerkowe,
  •  zapalenie wątroby,
  •  zaburzenia w funkcjonowaniu mięśni,
  •  niewydolność nerek,
  •  niedobory (zwłaszcza składników mineralnych i witamin).

Dieta wysokobiałkowa – przeciwwskazania

Jak wspomnieliśmy powyżej, dietetycy nie są nastawieni przychylnie do diety wysokobiałkowej i bardzo często odradzają ją swoim pacjentom. Nie bez powodu – taki sposób odżywiania nie tylko niesie za sobą ryzyko wystąpienia skutków ubocznych, ale także może być niebezpieczny w przypadku niektórych chorób. Wśród przeciwwskazań do przejścia na dietę białkową można wyróżnić:

  •  ciążę,
  •  karmienie piersią,
  •  cukrzycę,
  •  choroby nerek,
  •  choroby wątroby,
  •  kamienicę pęcherzyka żółciowego,
  •  dnę moczanową.

Dieta białkowa nie jest odpowiednia dla osób, które mają problem ze zbyt wysokim cholesterolem. Dodatkowo, zrezygnuj z niej, jeśli zdiagnozowano u Ciebie schorzenia tarczycy. Oczywiście, podobnie jak wiele innych sposób odżywiania, tak i dieta wysokobiałkowa nie może być stosowana przez dzieci, młodzież w okresie dojrzewania i seniorów.

Czy dieta białkowa ma jakieś zalety?

Długa lista potencjalnych skutków ubocznych i przeciwwskazań sprawia, że warto dokładnie przemyśleć wprowadzenie tak rygorystycznych zasad odżywiania. Czy w takim razie dieta białkowa Dukana ma jakieś zalety? Jedną z nich jest szybka utrata zbędnych kilogramów, która może się jednak odbyć negatywnie na Twoim samopoczuciu i zdrowiu. Za korzyść płynącą ze stosowania takiego jadłospisu można uznać również częste spożywanie ryb, które są smacznym źródłem cennych kwasów omega-3. Dodatkowo warto pamiętać, że rygorystyczne zasady diety wysokobiałkowej gwarantują całkowite wyeliminowanie z codziennego menu słodyczy, żywności przetworzonej czy fast foodów.

Dieta białkowa – ile można schudnąć w tydzień?

Chcesz przejść na dietę białkową i zastanawiasz się, ile można na niej schudnąć w tydzień? Tak naprawdę nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi, jednak w pierwszym okresie stosowania menu Dukana utrata kilogramów może wynieść nawet 3 kg. W kolejnych tygodniach spadek jest już mniej imponujący i wynosi około 1 kg na 7 dni.

Jak zdrowo się odchudzać?

Zdrowe odchudzanie powinno być stopniowe i składać się nie tylko ze zbilansowanej diety, ale także (jeżeli to możliwe) z systematycznej aktywności fizycznej. Chudnięcie 2-3 kilogramów w ciągu kilku dni nie jest zdrowe, prawidłowy bilans powinien wynosić 0,5-1 kg w ciągu tygodnia. Chcąc uzyskać dobre efekty odchudzania, należy postawić na niskokaloryczną, ale urozmaiconą dietę, składającą się z białka, węglowodanów i tłuszczów w odpowiednich proporcjach. W diecie powinna znaleźć się także spora ilość witamin i minerałów, usprawniająca codzienne funkcjonowanie organizmu i wpływająca na jego odporność.

Zamiast stawiać na niebezpieczne sposoby żywienia, skorzystaj z naszego cateringu dietetycznego i wybierz zbilansowaną dietę pudełkową, która najbardziej odpowiada Twoim wymaganiom.

×