HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
07.04.2021

Dieta Dukana – na czym polega? Czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Kilkanaście lat temu dieta Dukana stała się niezwykle popularna jako sposób na szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Szerokie grono kobiet i mężczyzn polecało ją osobom z nadwagą, chcącym pozbyć się nadmiernego tłuszczu. Szybko jednak okazało się, że sposób odżywiania polegający na jedzeniu głównie produktów proteinowych, choć pozwala szybko schudnąć nie jest zdrowy dla organizmu. Co więcej, pozostawanie na tej diecie zbyt długo może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Czym jest dieta Dukana? Czy faktycznie można na niej schudnąć i jakie są jej efekty?

Cztery etapy diety Dukana

Dieta Dukana została opracowana przez francuskiego lekarza Pierre’a Dukana. To bardzo restrykcyjny i niskokaloryczny program żywieniowy charakteryzujący się wysoką podażą białka, ograniczeniem produktów zasobnych w węglowodany oraz tłuszcze. Warto wiedzieć, że choć daje szybkie efekty jego długotrwałe stosowanie wywiera niekorzystny wpływ na zdrowe. Stąd też autorowi tej diety odebrano prawo do wykonywania zawodu lekarza.
Dieta Dukana podzielona jest na 4 następujące po sobie etapy. Podczas pierwszych dwóch następuje zrzucenie tkanki tłuszczowej, a następne mają pomóc w uniknięciu efektu jojo i utrzymaniu uzyskanej wagi. obniżonej masy ciała.

Dieta Dukana – etap I

Faza uderzeniowa jest pierwszym etapem diety Dukana i trwa od 2. do 10. dni. Jego długość zależy od liczby kilogramów, jaką chcemy zrzucić w trakcie trwania diety:

  •  do 5 kg – etap I trwa ok. 2 dni (w tym czasie schudniemy ok. 0,5-1,5 kg);
  •  do 10 kg – czas trwania etapu to ok. 3 dni (spadek wagi wynosi 1,5-2,5 kg);
  •  do 20 kg – czas trwania ok. 5 dni (spadek wagi to 1,8 -3 kg);
  •  do 40 kg – etap I powinien trwać przynajmniej 7 dni, ale nie dłużej niż 10 (spadek wagi to ok. 3 kg).

Zadaniem tego etapu jest szybka utrata masy ciała oraz oczyszczenie organizmu. Produkty dozwolone do spożywania to żywność wysokobiałkowa tj. chude mięso np. drób, ryby, owoce morza, odtłuszczony nabiał. Mięso zaleca się gotować na parze lub grillować bez dodatku tłuszczu, który na tym etapie jest niedozwolony.

Dieta Dukana – etap II

Trwa do momentu uzyskania docelowej masy ciała. Na tym etapie oprócz produktów wysokobiałkowych w wybrane dni tygodnia dopuszczalne do spożywania są także niskoskrobiowe warzywa, jako dodatek do posiłków bogatoproteinowych. 
Podczas drugiego etapu diety Dukana można spożywać m.in. następujące warzywa w formie surowej lub gotowanej na parze:

  •  pomidory;
  •  ogórki;
  •  rzodkiewkę;
  •  paprykę;
  •  seler;
  •  szpinak;
  •  brokuł;
  •  szparagi;
  •  kapustę;
  •  pieczarki;
  •  por;
  •  cukinię;
  •  marchew.

Do produktów niezalecanych do spożycia na tym etapie należą warzywa strączkowe, kukurydza, awokado, ziemniaki, bataty, a także owoce i produkty zbożowe. Do posiłków nie wolno dodawać tłuszczów, których źródłem są m.in. olej roślinne, orzechy, nasiona i pestki.

Dieta Dukana - jakie warzywa można jeść?

Dieta Dukana – etap III

Trzecia faza diety Dukana to etap utrwalenia wagi, który przewiduje stopniowe wprowadzanie do menu produktów zasobnych w węglowodany oraz tłuszcze.  Oznacza to, że dieta staje się już znacznie bardziej urozmaicona. Długość tego etapu zależy od tego, ile udało się schudnąć podczas dwóch pierwszych. Ilość kilogramów mnożymy razy 10. Wynik stanowi liczbę dni, podczas których żywimy się zgodnie z zasadami III etapu diety Dukana.
Co można jeść? Dozwolone są wszystkie produkty z poprzednich etapów, a dodatkowo jedna porcja owoców każdego dnia (oprócz banana, wiśni, czereśni, winogron). Dodatkowo dietę można urozmaicić o dwie kromki chleba pełnoziarnistego i jeden plaster żółtego sera dziennie. Dwa razy w tygodniu można spożywać produkty skrobiowe (makarony, kasze, ziemniaki, ryż, warzywa strączkowe). Zdrowe tłuszcze są dozwolone w niewielkich ilościach.

Dieta Dukana – etap IV

Ostatni etap diety Dukana można nazwać wyprowadzeniem z diety. Jest to moment, w którym można wrócić do normalnej diety uwzględniając zasady zdrowego żywienia. Ta faza ma na celu uformowanie nowych nawyków, dzięki czemu unikniemy efektu jojo i będziemy mogli utrzymać szczupłą sylwetkę. Nadal przez jeden dzień w tygodniu, należy powrócić do diety z etapu I, spożywając jedynie produkty proteinowe.

Dieta wysokobiałkowa – zalecane produkty

Dieta Dukana to rygorystyczny plan żywieniowy charakteryzujący się wysoką podażą białka przy jednocześnie niskiej podaży węglowodanów oraz tłuszczów. Co w takim razie można jeść na diecie wysokobiałkowej? Zalecane produkty zależą od stosowanego etapu, nie mniej obejmują przede wszystkim chude mięso – z kurczaka, indyka, cielęcinę, wołowinę (bez antrykotu) i koninę. Dopuszczalne są również dowolne ryby (zarówno chude jak i tłuste) i, owoce morza oraz jajka. W przypadku nabiału dozwolone są produkty bez tłuszczu lub z jego bardzo niską zawartością.
A co z napojami? Na diecie wysokobiałkowej należy zrezygnować z produktów zawierających cukier i  dotyczy to również płynów. Oznacza to, że należy odstawić nie tylko napoje gazowane, ale także soki owocowe. Dopuszczalnymi płynami są czysta woda, herbata, czarna kawa oraz napary ziół, bez dodatków smakowych.

Dieta białkowa – co jeść na diecie Dukana?

Wiesz już na czym polega dieta białkowa. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka przykładowych posiłków, które możesz wykorzystać podczas planowania codziennego jadłospisu.
Faza I: pierś z kurczaka w ziołach, sałatka z tuńczyka z jajkiem na twardo;
Faza II: odtłuszczony serek biały z dodatkiem słodzika (maksymalnie łyżeczką!), ryba gotowana na parze ze szpinakiem i marchewką;
Faza III: jogurt naturalny z owocami z listy dozwolonych produktów, serek twarogowy bez tłuszczu wymieszany z natką pietruszki i papryką;
Faza IV: postaraj się, aby po diecie wysokobiałkowej dostarczyć ciału inne, równie ważne dla jego prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze oraz przestrzegaj zasad zdrowego odżywiania.

Efekty diety Dukana

Dieta Dukana znana jest jako sposób odżywiania, który pomaga w krótkim czasie zrzucić nadmierne kilogramy. Efekty, jakich można spodziewać się już w pierwszej fazie to ubytek ok 2-3 kilogramów.  Warto mieć świadomość, że wraz ze zmianą diety na niskowęglowodanową, organizm traci wodę, toteż efekty nie są długotrwałe. Miesięczne stosowanie diety Dukana może pomóc wielu osobom pozbyć się nadmiernej tkanki tłuszczowej, co niestety obarczone jest licznymi negatywnymi konsekwencjami. Należy również podkreślić, iż uzyskane efekty są trudne do utrzymania. Ponieważ menu tej diety jest monotonne i niedoborowe w wiele cennych składników odżywczych, powrót do dawnych nawyków żywieniowych, wiąże się częstokroć ze spożywaniem znacznie większych ilości kilokalorii niż wynosi zapotrzebowanie kaloryczne, co przyczynia się do powstawania efektu jojo. 

Dieta Dukana - drób i chude mięso

Czy dieta Dukana jest bezpieczna?

Dietetycy i specjaliści od zdrowego żywienia przestrzegają przed dietą Dukana. Choć jest to metoda na szybkie schudnięcie, duże ilości białka obciążają nerki i wątrobę. Co więcej znikoma ilość warzyw i owoców sprawia, że dieta jest niedoborowa m.in. w potas, witaminę C oraz witaminę A. Ponadto wykluczenie pełnoziarnistych produktów zbożowych sprawia, że dieta jest uboga w witaminy z grupy B, magnez oraz błonnik pokarmowy. Nie warto stawiać szczupłej sylwetki ponad ogólnym zdrowiem i owszem, jeżeli kilogramów jest zbyt dużo, warto pomyśleć o zmniejszeniu masy ciała, jednak należy robić to z głową.
Przejście na dietę białkową Dukana może prowadzić do wystąpienia często niebezpiecznych skutków ubocznych. Do najczęstszych należą:

  •  problemy z koncentracją,
  •  zaparcia,
  •  zaburzenia wodno-elektrolitowe,
  •  suchość w ustach i gardle,
  •  brzydki zapach z ust,
  •  rozdrażnienie,
  •  bóle mięśni i stawów,
  •  bóle głowy,
  •  uczucie braku energii,
  •  pogorszenia stanu cery, włosów i paznokci,
  •  bóle brzucha.

Długotrwałe stosowanie diety wysokobiałkowej może doprowadzić do uszkodzenia wątroby i nerek, a także sprzyja rozwojowi dny moczanowej i tworzeniu kamieni nerkowych.

Dieta wysokobiałkowa – przeciwwskazania

Dietetycy nie są nastawieni przychylnie do diety wysokobiałkowej, dlatego odradzają ją swoim pacjentom. Nie bez powodu – taki sposób odżywiania nie tylko niesie za sobą ryzyko wystąpienia skutków ubocznych, ale także może być niebezpieczny dla zdrowia. Wśród przeciwwskazań do przejścia na dietę białkową można wyróżnić:

  •  ciążę,
  •  karmienie piersią,
  •  cukrzycę,
  •  choroby nerek,
  •  choroby wątroby,
  •  kamienicę pęcherzyka żółciowego,
  •  dnę moczanową.

Dieta białkowa nie jest odpowiednia dla osób, które mają problem ze zbyt wysokim cholesterolem. Zrezygnuj z niej, jeśli zdiagnozowano u Ciebie schorzenia tarczycy. Oczywiście, podobnie jak wiele innych sposób odżywiania, tak i dieta wysokobiałkowa nie może być stosowana przez dzieci, młodzież w okresie dojrzewania i seniorów.

Czy dieta białkowa ma jakieś zalety?

Długa lista potencjalnych skutków ubocznych i przeciwwskazań sprawia, że warto dokładnie przemyśleć wprowadzenie tak rygorystycznych zasad odżywiania. Czy w takim razie dieta białkowa Dukana ma jakieś zalety? Jedną z nich jest szybka utrata zbędnych kilogramów, która może się jednak odbyć negatywnie na Twoim samopoczuciu i zdrowiu. Za korzyść płynącą ze stosowania takiego jadłospisu można uznać również częste spożywanie ryb, które są smacznym źródłem cennych kwasów omega-3. Duża ilość mięsa w posiłkach pozwala zapewnić odpowiednią podaż żelaza oraz cynku. Dodatkowo warto pamiętać, że rygorystyczne zasady diety wysokobiałkowej gwarantują całkowite wyeliminowanie z codziennego menu słodyczy, żywności przetworzonej czy fast foodów.

Dieta białkowa – ile można schudnąć w tydzień?

Chcesz przejść na dietę białkową i zastanawiasz się, ile można na niej schudnąć w tydzień? Tak naprawdę nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi, jednak w pierwszym okresie stosowania menu Dukana utrata kilogramów może wynieść nawet do 3 kg. W kolejnych tygodniach spadek jest już mniej imponujący i wynosi do około 1 kg na 7 dni.

Jak zdrowo się odchudzać?

Zdrowe odchudzanie powinno być stopniowe i składać się nie tylko ze zbilansowanej diety, ale także (jeżeli to możliwe) z systematycznej aktywności fizycznej. Chudnięcie 2-3 kilogramów w ciągu kilku dni nie jest zdrowe, prawidłowy bilans powinien wynosić 0,5-1 kg w ciągu tygodnia. Chcąc uzyskać dobre efekty odchudzania, należy postawić na, urozmaiconą dietę o obniżonej kaloryczności, dostarczającą w odpowiednich proporcjach węglowodany, tłuszcze oraz białko. Dieta powinna dostarczać odpowiednią ilość witamin i minerałów, których źródłem jest niskoprzetworzona żywność. Uwzględnienie w menu pełnoziarnistych produktów zbożowych zapewniających cenny błonnik pokarmowy zwiększy uczucie sytości oraz ureguluje pracę przewodu pokarmowego. Dzięki właściwie zbilansowanej diecie opartej o produkty o wysokiej gęstości odżywczej, nawet stosując dietę ubogokaloryczną, można czuć się dobrze.


Zamiast stawiać na niebezpieczne sposoby żywienia, skorzystaj z naszego cateringu dietetycznego i wybierz zbilansowaną dietę pudełkową, która najbardziej odpowiada Twoim wymaganiom.

 

dietetyk w cateringu dietetycznym Martyna Jaros

Absolwentka SGGW z tytułem magistra dietetyki. Z zamiłowaniem poszerza swoją wiedzę dotyczącą psychodietetyki oraz zmiany nawyków żywieniowych. Obecnie doradza klientom cateringu dietetycznego WygodnaDieta.pl jak zdrowo i skutecznie osiągać swoje żywieniowe cele. Prywatnie amatorka zdrowego trybu życia, treningu siłowego, CrossFit oraz jogi.

 

×