Dlaczego głodówki mogą zrobić Ci krzywdę?

głodówka na diecie

Do prawidłowego funkcjonowania nasz organizm potrzebuje energii, którą dostarczamy mu wraz z pożywieniem. Kiedy nagle zrezygnujemy z jedzenia, zacznie ją oszczędzać, żeby podtrzymać pracę najważniejszych narządów: serca i mózgu. Znacznie spadnie tempo przemiany materii. Będziemy osłabieni i zmęczeni. Na początku rzeczywiście zauważysz szybką utratę wagi. Nie będzie to jednak tłuszcz, a prawie sama woda. Ponadto, zwiększy się tendencja do magazynowania tkanki tłuszczowej w przyszłości.

Spis treści:

  1. Co dzieje się w Twoim organizmie, kiedy stosujesz głodówkę?
  2. Skutki głodówek
  3. Głodówka jako najlepszy detoks?
  4. Efekt jo-jo gwarantowany!
  5. Skuteczny sposób na schudnięcie

Co dzieje się w Twoim organizmie, kiedy stosujesz głodówkę?

Do prawidłowego funkcjonowania nasz organizm potrzebuje energii, którą dostarczamy mu wraz z pożywieniem. Kiedy nagle zrezygnujemy z jedzenia, zacznie ją oszczędzać, żeby podtrzymać pracę najważniejszych narządów: serca i mózgu. Znacznie spadnie tempo przemiany materii. Będziemy osłabieni i zmęczeni. Na początku rzeczywiście zauważysz szybką utratę wagi. Nie będzie to jednak tłuszcz, a prawie sama woda. Ponadto, zwiększy się tendencja do magazynowania tkanki tłuszczowej w przyszłości.

Skutki głodówek

Niedobór witamin i składników mineralnych

Jedzenie nie jest dla nas jedynie źródłem energii, lecz także niezbędnych dla zdrowia witamin i minerałów. Głodówki mogą doprowadzić do ich poważnych niedoborów, a nawet anemii spowodowanej brakiem żelaza lub witaminy B12 i osteoporozy, której przyczyną jest niewystarczająca ilość wapnia w diecie.

Zaburzenie gospodarki wodno-elektrolitowej

Stosowanie głodówek może prowadzić do odwodnienia. Wraz z wodą z organizmu usuwane są elektrolity: potas, magnez, wapń i sód. Deficyt tych pierwiastków często skutkuje poważnymi powikłaniami, takimi jak zaburzenia rytmu serca.

Zużycie zapasu węglowodanów

Węglowodany są paliwem dla naszego mózgu. Ich brak spowoduje rozdrażnienie, problemy z pamięcią i koncentracją. Mogą pojawić się też kłopoty ze snem i osłabienie. Dodatkowo brak węglowodanów w diecie paradoksalnie utrudnia spalanie tkanki tłuszczowej.

Zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę

Stosowanie głodówki skutkuje drastycznymi wahaniami stężenia glukozy we krwi. To z kolei prowadzi do zaburzenia wydzielania insuliny i jej stabilności, co znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę lub insulinooporność.

Złe samopoczucie

Warto pamiętać, że wiele produktów spożywczych, oprócz tego, że dostarczają nam niezbędnych składników mineralnych, stymulują wydzielanie serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Należą do nich między innymi: czekolada, ciecierzyca, jajka i banany. Zrezygnowanie z jedzenia może zatem sprawić, że podczas głodówki będziemy czuć się smutni i przygnębieni.

Sprawdź także: 9 najczęstszych błędów w odchudzaniu

głodówka

Głodówka jako najlepszy detoks?

Zwolennicy głodówki twierdzą, że jest ona najlepszym sposobem na usunięcie szkodliwych toksyn z naszego ciała. Prawda jest jednak taka, że zdrowy organizm jest w stanie oczyścić się sam. Za ten proces odpowiada wątroba. Możemy go wspomóc na przykład wypijając szklankę wody z imbirem i cytryną codziennie zaraz po przebudzeniu. Należy jednak pamiętać, że jeśli prowadzimy zdrowy styl życia i dbamy o odpowiednią dietę, nie musimy martwić się toksynami.

Efekt jo-jo gwarantowany!

Po zakończeniu głodówki nasz organizm będzie skrajnie wyczerpany. Tempo metabolizmu znacznie spadnie. Uruchomi się mechanizm obronny, a zapasy energii odkładane będą w postaci tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że utracone podczas tej „diety” kilogramy powrócą równie szybko, a przez zwolnioną przemianę materii, w przyszłości znacznie trudniej będzie nam się ich pozbyć. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o efekcie jojo.

Skuteczny sposób na schudnięcie

Zapomnij o stosowaniu głodówek, jeśli chcesz trwale pozbyć się nadwagi. Zamiast tego postaw na zdrową i zbilansowaną dietę. Żeby schudnąć, powinniśmy zachować ujemny bilans kaloryczny, czyli spalać więcej energii niż ta, którą przyjmujemy z pożywieniem. Dieta nie powinna być jednak zbyt nisko kaloryczna. To pozwoli nam utrzymać tempo przemiany materii na odpowiednim poziomie. Jeśli pragniesz stracić kilka kilogramów, ale liczenie kalorii i wybór pełnowartościowych posiłków sprawia Ci trudność, zamów catering dietetyczny, który każdego dnia dostarczy Ci smaczne i zdrowe potrawy o odpowiedniej dla Ciebie kaloryczności.

Zobacz też: Jak zacząć odchudzanie?

 

Kobieta robi notatki odnośnie swojej diety
Ciekawostki
09.07.2024

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?

Odżywianie zgodnie z grupą krwi 0 bazuje na zaleceniach Petera J. D'Adamo. Lekarz zasugerował, że powinno się stosować dietę pod grupę krwi, zawierającą określone rodzaje pokarmów w zależności od antygenów krwinek czerwonych. W koncepcji dla każdej z grup przewidziano odmienne zalecenia bazujące na mechanizmach ewolucyjnych. Jedzenie zgodne z grupą krwi w teorii ma poprawiać stan zdrowia, zwiększać poziom energii i zapobiegać chorobom.

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?
Mężczyzna drapie się po ramieniu
Porady dietetyka
30.06.2024

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?

Zaleca się, by dieta w łuszczycy miała charakter przeciwzapalny i uwzględniała produkty będące źródłami omega-3. W toku badań zaobserwowano, że korzystne działanie mają: redukcja wagi, niektóre minerały i witaminy. Na łuszczycę pomagają m.in. witaminy C i B, a także potas i antyoksydanty. Jadłospis diety łuszczycowej może bazować na zaleceniach diety śródziemnomorskiej i powinien być zbilansowany oraz dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?
Ręka kobiety sięga widelcem po sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
28.06.2024

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Aby zauważyć korzystne efekty diety sałatkowej i zadbać o swoje zdrowie ważne jest właściwe zbilansowanie jadłospisu. Podstawą jest dopasowanie kaloryczności menu do indywidualnego zapotrzebowania i sięganie po różnorodne produkty: źródła błonnika, białka, zdrowych tłuszczów i węglowodanów złożonych. Lekkie sałatki to doskonały sposób na jedzenie smacznie i zdrowo, nawet żyjąc intensywnie.

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję