30.06.2024

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?

Mężczyzna drapie się po ramieniu

Zaleca się, by dieta w łuszczycy miała charakter przeciwzapalny i uwzględniała produkty będące źródłami omega-3. W toku badań zaobserwowano, że korzystne działanie mają: redukcja wagi, niektóre minerały i witaminy. Na łuszczycę pomagają m.in. witaminy C i B, a także potas i antyoksydanty. Jadłospis diety łuszczycowej może bazować na zaleceniach diety śródziemnomorskiej i powinien być zbilansowany oraz dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Spis treści:

  1. Dieta a łuszczyca – jaką rolę odgrywa żywienie?
    • Kwasy tłuszczowe omega-3 a łuszczyca
    • Kawa a łuszczyca
    • Banany a łuszczyca
    • Soki na łuszczycę
    • Dieta bezglutenowa a łuszczyca
  2. Mikro- i makroelementy wspomagające leczenie łuszczycy
  3. Produkty, które mogą powodować zaostrzenie chorób skóry
  4. Jakich produktów unikać w trakcie leczenia łuszczycy?
  5. Co pić w trakcie leczenia łuszczycy?

Dieta a łuszczyca – jaką rolę odgrywa żywienie?

Łuszczyca to przewlekła, ogólnoustrojowa choroba zapalna, która jest uwarunkowana genetycznie i dotyczy około 2–3% światowej populacji. Zwykle objawia się zmianami stawowymi oraz skórnymi pod postacią rumieniowych, łuszczących się grudek i blaszek zlokalizowanych najczęściej na łokciach, kolanach czy owłosionej skórze głowy.

Do czynników, które mogą prowadzić do ujawnienia się łuszczycy lub nasilenia zmian, zaliczane są[1]:

  • czynniki fizyczne (prześwietlenia rentgenowskie, zastrzyki podskórne i śródskórne, zabiegi chirurgiczne, szczepienia, tatuaże, ukąszenia owadów, otarcia, oparzenia (w tym słoneczne), akupunktura, napromieniowanie UV),
  • czynniki chemiczne (oparzenia chemiczne, zabiegi miejscowe),
  • choroby skóry (trądzik różowaty, infekcje grzybicze, alergiczne kontaktowe zapalenie skóry),
  • infekcje (głównie paciorkowcowe zapalenie gardła, infekcje wirusowe),
  • stres,
  • niektóre leki (β-adrenolityki, inhibitory konwertazy angiotensyny, lit, terbinafina, niesteroidowe leki przeciwzapalne, leki przeciwmalaryczne, tetracykliny, szybkie odstawienie kortykosteroidów ogólnoustrojowych),
  • palenie tytoniu,
  • spożywanie alkoholu,
  • dieta.

Kobieta smaruje chorą skórę kremem

Jaka dieta przy łuszczycy sprawdzi się najlepiej? Istnieje sporo publikacji naukowych na temat wpływu żywienia na rozwój łuszczycy, jednak wciąż nie ustalono jednoznacznych zaleceń żywieniowych dla chorych z łuszczycą. Istnieją jednak pewne publikacje, które sugerują, jaką rolę odgrywa dieta na łuszczycę. Dobrze udokumentowany jest związek łuszczycy ze składowymi zespołu metabolicznego, a więc z otyłością, nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą i dyslipidemią. Patogeneza tego zjawiska nie jest jednak do końca jasna. W badaniach wykazano, że utrata masy ciała może złagodzić łuszczycę, a także zapobiec wystąpieniu łuszczycy i łuszczycowego zapalenia stawów u osób otyłych[2]. Istotne jest zatem, aby u osób z łuszczycą dążyć do redukcji nadmiernej masy ciała poprzez zastosowanie niskokalorycznej diety.

Dobrze może sprawdzić się także przeciwzapalny model diety np. dieta śródziemnomorska, która zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz nowotworowych. W diecie tej ogranicza się mięso oraz nabiał, a zalecane są:

  • warzywa,
  • owoce,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • pełnoziarniste zboża,
  • ryby i owoce morza,
  • orzechy,
  • oliwa z oliwek.

Jeśli nie masz wiedzy lub umiejętności, by samodzielnie skomponować zdrowy jadłospis, wypróbuj catering dietetyczny. Dietetyk pomoże Ci dobrać takie menu, które będzie bezpieczne i pełnowartościowe oraz odpasowane do indywidualnych potrzeb.

Pieczony łosoś z warzywami

Sprawdź także: Dieta śródziemnomorska – zasady, produkty zalecane. Zalety diety śródziemnomorskiej i wskazania do jej stosowania

Kwasy tłuszczowe omega-3 a łuszczyca

Metaanaliza 17 badań wykazała, iż suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3 w połączeniu z konwencjonalnymi metodami leczenia może mieć korzystny wpływ na łuszczycę, a także często występujące choroby współistniejące, np.: otyłość, choroby układu krążenia i choroby metaboliczne[3]. Wśród tego, co jeść na łuszczycy, należy zatem wymienić ryby, np.: łososia, śledzia, sardynki czy makrelę. Stosowanie suplementów diety z kwasami omega-3 również może być pomocne, szczególnie u osób, które spożywają małe ilości ryb. Dobrym źródłem omega-3 w diecie są też nasiona chia, np. pudding chia, który warto włączyć do jadłospisu diety w łuszczycy.

Kawa a łuszczyca

Krąży wiele mitów na temat tego, czego nie jeść przy łuszczycy. Jeden z nich dotyczy kawy. W badaniu naukowym oceniającym wpływ spożycia kawy na nasilenie zmian łuszczycowych wykazano jednak, iż konsumenci kawy mają niższy wynik PASI (Psoriasis Area and Severity Index – wskaźnik oceniający powierzchnię, nasilenie i rodzaj zmian skórnych) w porównaniu z osobami niebędącymi konsumentami kawy. Najniższy wynik PASI stwierdzono u pacjentów spożywających 3 filiżanki kawy dziennie, natomiast najwyższy wynik PASI stwierdzono u osób pijących ≥4 filiżanki kawy/dzień[4].

Banany a łuszczyca

Popularnym mitem jest również informacja, iż skórka od banana przyłożona na zmiany łuszczycowe może korzystnie wpłynąć na poprawę stanu skóry. Banany, owszem, mogą być korzystne dla osób z łuszczycą ze względu na zawartość składników odżywczych (witamin C i B, potasu i antyoksydanów), jednakże nie ma dowodów naukowych potwierdzających bezpośrednie działanie bananów na łuszczycę.

Soki na łuszczycę

Wśród sposobów na to, jak oczyścić organizm przy łuszczycy, jest zalecenie dotyczące picia soków owocowych i warzywnych. Mogą one być cennym elementem diety, ze względu na witaminy, minerały i przeciwutleniacze, ale nie ma jednoznacznych dowodów naukowych potwierdzających, że soki bezpośrednio pomagają w leczeniu łuszczycy. W niektórych przypadkach soki z warzyw i owoców, zwłaszcza te bogate w witaminę C, mogą korzystnie wpływać na stan skóry i układ odpornościowy. Warto zatem dowiedzieć się, jakie warzywa i owoce jeść wiosną i w innych porach roku, i spożywać je również w całości – właśnie wtedy dostarczają najwięcej witamin, antyoksydantów oraz błonnika pokarmowego.

Sok pomarańczowy i pomarańcze na szarym tle

Dieta bezglutenowa a łuszczyca

Wiele osób zastanawia się także, czy wsparciem w leczeniu łuszczycy może być dieta bezglutenowa. Rzeczywiście wykazano, że u pacjentów z łuszczycą częściej występują inne choroby autoimmunologiczne, w tym także celiakia, jednak dotychczas nie dowiedziono, aby wykluczenie glutenu przynosiło ewidentne korzyści[5].

Mikro- i makroelementy wspomagające leczenie łuszczycy

Dieta przy łuszczycy skóry powinna być zbilansowana tak, aby pokryć zapotrzebowanie na witaminy oraz makro- i mikroelementy. Nie wykazano, aby jakieś konkretne mikro- i makroelementy wpływały na zmniejszenie zmian łuszczycowych. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na te o przeciwzapalnym działaniu, m.in. selen czy cynk.

Kobieta drapie się po łokciu

Produkty, które mogą powodować zaostrzenie chorób skóry

Reakcje organizmu na konkretne produkty mogą być różne, dlatego ważne jest prowadzenie dzienniczka żywieniowego i obserwowanie, jakie produkty wpływają na stan skóry. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Istnieją jednak pewne produkty, które warto ograniczyć w diecie osób z łuszczycą. Przedstawiamy je poniżej.

Sprawdź także: Dieta fit od kuchni, czyli jak jeść zdrowo i smacznie? Przepisy na śniadanie, deser i nie tylko!

Jakich produktów unikać w trakcie leczenia łuszczycy?

Zastanawiasz się czego unikać w diecie przy łuszczycy? Tak naprawdę niewskazane są produkty, które powinna ograniczyć każda osoba, która chce zadbać o swoje zdrowe. Osoby z łuszczycą mogą zauważyć poprawę stanu skóry, unikając:

  • alkoholu,
  • fast foodów, gotowych dań, produktów wysokoprzetworzonych,
  • cukru i słodyczy,
  • czerwonego i przetworzonego mięsa.

Co pić w trakcie leczenia łuszczycy?

Odpowiednie nawodnienie to podstawa zdrowego odżywiania. Również podczas leczenia łuszczycy ważne jest utrzymanie odpowiedniego nawodnienia organizmu poprzez spożywanie napojów, które wspierają zdrowie skóry i jej ogólną kondycję. Warto zatem sięgać po: wodę, bogatą w przeciwutleniacze zieloną herbatę czy herbaty ziołowe.

Osoba wlewa wodę do szklanki

Bibliografia:

  1. Grzymisławski M., Dietetyka kliniczna, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2019.
  2. Garbicz J. i wsp., Nutritional Therapy in Persons Suffering from Psoriasis, „Nutrients”, 2021 December 28; 14 (1).
  3. Mahil S. K. i wsp., Does weight loss reduce the severity and incidence of psoriasis or psoriatic arthritis? A Critically Appraised Topic, „British Journal of Dermatology”. 2019 November 181 (5).
  4. Chen X. i wsp., Efficacy of fish oil and its components in the management of psoriasis: a systematic review of 18 randomized controlled trials, „Nutrition Reviews”, 2020.
  5. Barrea L. wsp., Coffee consumption, metabolic syndrome and clinical severity of psoriasis: good or bad stuff?, „Archives of Toxicology”, 2018 May 92 (5).
  6. Bhatia B. K. i wsp., Diet and psoriasis, part II: celiac disease and role of a gluten-free diet, „Journal of the American Academy of Dermatology”, 2014 August 71 (2).

 

Kobieta robi notatki odnośnie swojej diety
Ciekawostki
09.07.2024

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?

Odżywianie zgodnie z grupą krwi 0 bazuje na zaleceniach Petera J. D'Adamo. Lekarz zasugerował, że powinno się stosować dietę pod grupę krwi, zawierającą określone rodzaje pokarmów w zależności od antygenów krwinek czerwonych. W koncepcji dla każdej z grup przewidziano odmienne zalecenia bazujące na mechanizmach ewolucyjnych. Jedzenie zgodne z grupą krwi w teorii ma poprawiać stan zdrowia, zwiększać poziom energii i zapobiegać chorobom.

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?
Ręka kobiety sięga widelcem po sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
28.06.2024

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Aby zauważyć korzystne efekty diety sałatkowej i zadbać o swoje zdrowie ważne jest właściwe zbilansowanie jadłospisu. Podstawą jest dopasowanie kaloryczności menu do indywidualnego zapotrzebowania i sięganie po różnorodne produkty: źródła błonnika, białka, zdrowych tłuszczów i węglowodanów złożonych. Lekkie sałatki to doskonały sposób na jedzenie smacznie i zdrowo, nawet żyjąc intensywnie.

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo
Zadowolona kobieta przygotowuje sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
26.06.2024

Dieta tygodniowa – zasady, efekty oraz przykładowy jadłospis

Dieta tygodniowa to popularna nazwa odchudzającego planu żywienia na 7 dni. Dieta w założeniu ma przynieść efekty w postaci spadku wagi i oczyszczenia organizmu, co niestety przekonuje wiele osób do jej stosowania. Podstawowe zasady dotyczą spożywania wyłącznie dozwolonych produktów, ograniczenia dziennej podaży kalorii oraz wypijania minimum 1,5 litra wody dziennie. Szybka dieta tygodniowa czasem przyjmuje formę tygodniowej diety warzywnej i nie powinna być stosowana dłużej niż 7 dni.

Dieta tygodniowa – zasady, efekty oraz przykładowy jadłospis

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję