HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
dieta pudełkowa w insulinooporności
10.08.2020

Dieta w insulinooporności - proste zasady, dzięki którym życie może smakować lepiej

Ciągłe zmęczenie i senność? Chce Ci się jeść, nawet po obfitym posiłku? Nie możesz schudnąć, mimo diet odchudzających? Do tego dokucza Ci nienajlepszy nastrój? To nie Twoja wina. Dzieje się tak w insulinooporności - gdy komórki w tkankach nie reagują na insulinę tak, jak powinny. A to insulina odpowiada za prawidłowy poziom cukru we krwi. Zbyt wysoki lub niski poziom skutkuje zaburzeniami mózgufunkcjonowania układu nerwowego oraz metabolizmu. Co teraz? Czas zmienić dietę!

Insulinooporność - kiedy Twój organizm się broni

Insulinooporność przez wielu lekarzy i dietetyków uważana jest za... broń, która pozwala chronić organizm przed nadmiarem jedzenia. Przypadłość ta coraz częściej skłania ludzi żyjących w XXI wieku do tego, że mówią stop dwóm z siedmiu grzechów głównych: nieumiarkowaniu w jedzeniu i piciu oraz lenistwu. Cóż, nasi przodkowie przez wieki mieli o wiele trudniejszy dostęp do jedzenia i żyli dużo bardziej aktywnie. Nasz organizm nie jest gotowy na tyle kalorii, węglowodanów i tłuszczy, zwłaszcza przy siedzącym trybie życia.

Naturalnie, zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego dieta o niskim indeksie glikemicznym zyskuje na popularności nie tylko wśród osób, u których zdiagnozowano insulinooporność (lub cukrzycę typu 2).

Jak najprościej wyjaśnić czym jest insulinoodporność? To nic innego jak zaburzenie wrażliwości tkanek na insulinę. W momencie, gdy poziom cukru we krwi wzrasta, trzustka produkuje nieproporcjonalnie dużo insuliny, a jej wysoki poziom utrzymuje się we krwi przez dłuższy czas. Efekt? Nadmierne gromadzenie tkanki tłuszczowej. Rezultatem insulinooporności może być też cukrzyca typu II.

Kiedy czas na badania i dietetyczny rachunek sumienia

Insulinooporność może dotknąć każdego. Szczególnie narażone są osoby, rodzinie których występowała cukrzyca lub kobiety, które cierpiały na cukrzycę ciążową. Aby zdiagnozować to zaburzenie metaboliczne, należy wykonać dwa badania: krzywą glukozową oraz insulinową. Na tej podstawie lekarz diabetolog bądź endokrynolog jest w stanie stwierdzić, czy mamy problem z poziomem insuliny we krwi. Kiedy warto zrobić badania? Niepokojące objawy insulinooporności to:

  • uczucie zmęczenia i senności (niektórzy potrafią zasnąć np. siedząc przy biurku),
  • ciągły apetyt i/lub napady nieposkromionego głodu,
  • rozdrażnienie i obniżony nastrój,
  • otyłość, nadwaga, tycie (tkanka tłuszczowa pojawia się zwłaszcza na brzuchu),
  • brak efektów stosowania diet odchudzających i ćwiczeń.

W tym przypadku spadek wagi możliwy jest jedynie na diecie o niskim IG i przy zachowaniu deficytu kalorycznego. Wraz z farmakoterapią i aktywnością fizyczną to skuteczny sposób na szczuplejszy sylwetkę.

dieta w insulinooporności

Uwaga, wysoki IG – sprawdź, co najbardziej Ci nie służy

Dieta w insulinooporności polega na regularnych posiłkach o niskim indeksie glikemicznym. Produkty o wysokim IG prowadzą do szybkiego wzrostu i równie szybkiego spadku poziomu cukru we krwi, który powoduje niewspółmiernie duży wyrzut insuliny. A co za tym idzie - uczucie senności i osłabienia niedługo po posiłku i ochotę na wysokoenergetyczną przekąskę.

Co ma najwyższy indeks glikemiczny?

  • biały chleb, bułki i rogaliki oraz ciasta i ciasteczka z białej mąki,
  • biały ryż, płatki kukurydziane,
  • arbuz, dynia, gotowana marchewka, ziemniaki,
  • gazowane, słodzone napoje.

Nadmiar wymienionych wyżej produktów w codziennej diecie to prosta droga do insulinooporności i coraz ostrzejszych objawów.

Niski i średni IG - podstawa diety w insulinooporności

Dobra wiadomość jest taka, że jest dużo produktów o niskim i średnim IG, z których można wyczarować naprawdę pyszne i zdrowe posiłki. Przykłady produktów o niskim IG to:

  • chleb razowy (najlepiej na zakwasie),
  • owoce jagodowe, jabłka, gruszki,
  • awokado, surowa marchew, fasola, kapusta, cukinia, ogórek, pomidor,
  • nabiał (np. jogurt naturalny, kefir, maślanka, twarożek, ser żółty, mleko).

Dieta w insulinoodporności dopuszcza również produkty o średnim IG, np.:

  • makaron razowy, brązowy ryż, kasza jęczmienna,
  • bataty (tylko gotowane, nie pieczone), groszek,
  • kiwi, czereśnie, ananas.

W przypadku wątpliwości zawsze można zajrzeć do tabel, najlepiej tych opracowanych przez dietetyków. Uwaga: niski lub średni IG produktów nie powinien usprawiedliwiać ich nadmiernego spożywania, dlatego chcąc pozbyć się nadmiernych kilogramów, warto zrezygnować z dokładek.

Warto pamiętać też, by jeść powoli. Ilość insuliny, która wydziela się w organizmie zależy bowiem również od szybkości, z jaką wzrasta poziomu cukru we krwi. Nie mniej ważne jest, by nie podjadać między posiłkami ani w nocy.

Dieta o niskim IG - dla osób, które chcą być zdrowe i szczupłe

Produkty i potrawy o niskim indeksie glikemicznym coraz częściej goszczą na stołach osób, które dbają o zdrowie i sylwetkę. Wypierają z codziennej diety niezdrowe przekąski i dania, które zamiast sycić i dawać energię - powodują jej spadek i ochotę na chipsy, pączka czy kolejny kawałek ciasta.

Zdrowe nawyki żywieniowe można wprowadzić w każdej chwili. Choć na pewno im wcześniej, tym lepiej. Jeśli chcesz przekonać się, jak smakuje zbilansowana dieta o niskim IG - wystarczy wybrać ją z naszej oferty. W ramach cateringu dietetycznego otrzymasz pięć świeżych posiłków dziennie - o łącznej wartości 1000, 1200, 1500, 1800 lub 2000 kcal. Nie wiesz, która opcja będzie dla Ciebie najlepsza? Chętnie podpowiemy! Niech nasze posiłki będą dla Ciebie inspiracją do nadania życiu zupełnie nowego smaku!

×