29.03.2019

Przepis na lasagne z warzywami, curry i mleczkiem kokosowym

przepis na lasagne

Włoska kuchnia należy do jednych z najbardziej popularnych na świecie. Chyba wszyscy lubią pizzę, risotto czy makarony. Jednak osoby, które chcą się odchudzić, często eliminują z jadłospisu tradycyjne dla Italii potrawy, uznając je za tuczące i niezdrowe. Tymczasem okazuje się, że Włosi, tak przywiązani do swojej kuchni, mogą pochwalić się jednym z najniższych w Europie odsetków osób otyłych w społeczeństwie.

Lasagne: skąd się wzięła?

Nazwa lasagne dotyczy zarówno płaskich, prostokątnych płatów makaronu, jak i potrawy, do przygotowania której jest wykorzystywany. Co ciekawe, samo słowo pochodzi z języka greckiego i oznacza naczynie, którego niegdyś używało się do przygotowania tego dania. Najstarsze, odnalezione w Neapolu książki kulinarne wspominające o słynnej makaronowej zapiekance pochodzą z połowy XIII wieku. Każdy z regionów Italii ma swój tradycyjny sposób przyrządzania tej potrawy. Poza Włochami najpopularniejsza jest wersja bolońska, z sosem pomidorowym i mielonym mięsem oraz znacznie lżejsza neapolitańska, z pomidorami, czosnkiem, bazylią, tymiankiem i oregano. To potrawa tak powszechnie znana i lubiana, że nie mogło zabraknąć jej także w popkulturze – jej miłośnikiem był na przykład kreskówkowy kot Garfield, a 4 sierpnia w Stanach Zjednoczonych obchodzi się narodowy dzień lasagne.

Dowiedz się więcej:  Właściwości papryki - dlaczego warto ją jeść?

Makaron ten zostawia ogromne pole do kulinarnych eksperymentów i próbowania nowych smaków. Oprócz tradycyjnych wersji z sosem pomidorowym czy beszamelem, warto spróbować połączenia z mleczkiem kokosowym i zieloną pastą curry. To potrawa bardzo aromatyczna i rozgrzewająca, która przypadnie do gustu nie tylko wielbicielom kuchni włoskiej, lecz także miłośnikom orientalnych smaków. Będąc na diecie nie trzeba rezygnować ze swoich ulubionych dań. Nasz przepis to lekka i dietetyczna wersja lasagne z warzywami.

Sprawdź także: Dieta śródziemnomorska – zasady, produkty zalecane

przepis na lasagne z warzywami

Składniki:

  • Makaron lasagne: 40 g
  • Cukinia: 30 g
  • Papryka: 40 g
  • Pieczarki: 60 g
  • Marchew: 20 g
  • Seler naciowy: 20 g
  • Cebula: 10 g
  • Czosnek: 1 ząbek
  • Pomidory z puszki bez skórki: 40 g
  • Mleczko kokosowe: 24 g
  • Mleko: 15 g
  • Zielona pasta curry: 2 g
  • Sos rybny: 2 g
  • Kolendra
  • Mozzarella (wiórki): 10 g

Zobacz również:  Właściwości marchwi - dlaczego warto ją jeść?

Wykonanie: Posiekaną cebulkę i przeciśnięty przez praskę czosnek podsmażamy na odrobinie oliwy z oliwek. Kiedy cebula się zeszkli, dodajemy startą na tarce marchew oraz drobno pokrojoną paprykę, seler naciowy, cukinię oraz wyczyszczone i pokrojone pieczarki. Gdy wszystkie warzywa będą miękkie, dodajemy pomidory, pastę curry, mleko i mleczko kokosowe oraz kilka kropel sosu rybnego. Sos dusimy na małym ogniu przez około 10 minut, żeby wszystkie składniki dobrze się połączyły.

Zobacz też:  Kokos - właściwości i zastosowanie | Ciekawostki o kokosie

Nie ma potrzeby uprzedniego gotowana makaronu, jednak osoby, które wolą, by danie było bardziej miękkie i delikatne, mogą namoczyć płaty lasagne we wrzątku przez 2-3 minuty.

Naczynie żaroodporne smarujemy masłem lub oliwą z oliwek. Na dnie układamy pierwszą warstwę makaronu, a następnie dokładnie przykrywamy ją przygotowanym wcześniej sosem. Czynność powtarzamy 3-4 razy. Ostatnią warstwę posypujemy dodatkowo wiórkami mozzarelli.

Pieczemy 45 minut w 175℃. W połowie czasu pieczenia przykrywamy naczynie żaroodporne folią aluminiową, żeby górna warstwa nie spaliła się.

Przed podaniem dekorujemy listkami świeżej kolendry. Smacznego!

Składniki do diety wysokotłuszczowej: mięso i olej
Porady dietetyka
10.04.2024

Dieta wysokotłuszczowa – zalecenia, efekty oraz jadłospis

W standardowej, zdrowej i prawidłowo zbilansowanej diecie tłuszcz stanowi ok. 1/3 wszystkich kalorii. Jeszcze parę lat temu królował mit, że to właśnie tłuszcz odpowiada za gromadzenie się tkanki tłuszczowej, więc wiele odchudzających się osób ograniczało ten składnik w diecie. Na szczęście obecnie tłuszcz nie wzbudza już lęku, a niezwykle popularne stały się diety wysokotłuszczowe. Jakie są zalecenia i efekty diety bogatej w tłuszcze i czy taki sposób żywienia ma sens?

Dieta wysokotłuszczowa – zalecenia, efekty oraz jadłospis
Jedzenie i waga (dieta 800 kcal)
Przepisy, Ciekawostki
09.04.2024

Dieta 800 kcal – na czym polega? Efekty oraz przykładowy jadłospis

Dieta 800 kcal to restrykcyjny plan żywieniowy, który zyskał popularność jako sposób na szybką utratę wagi. Jego podstawą jest przede wszystkim drastyczne ograniczenie dziennej liczby kalorii. Czy taka dieta faktycznie działa? Jak wpływa na zdrowie i czy pomaga schudnąć w zdrowy i zrównoważony sposób? Sprawdzamy.

Dieta 800 kcal – na czym polega? Efekty oraz przykładowy jadłospis
Dietetyczka rozpisuje dietę
Ciekawostki
08.04.2024

Dieta zgodna z grupą krwi – jak wygląda w praktyce?

Każdego roku pojawiają się setki nowych teorii dotyczących tego, co jeść, aby szybko schudnąć, być zdrowszym i pełnym energii. Dietetycy wciąż zastanawiają się, dlaczego osoby, które szukają odpowiedzi na te i podobne pytania, nie przyjmują do wiadomości jednego słusznego rozwiązania — pełnowartościowej diety. Jakiś czas temu, na fali popularności dziwnych strategii dla zdrowia, pojawiła się dieta zgodna z grupą krwi. Czy faktycznie ma sens? Sprawdźmy!

Dieta zgodna z grupą krwi – jak wygląda w praktyce?

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję