HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
07.12.2020

Sposoby na wypadające włosy – dieta i suplementy

Problem wypadających, słabych włosów dotyczy wielu osób, najczęściej w okresie jesienno-zimowym. I choć przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele, najczęściej okazuje się, że to właśnie zbyt uboga w składniki odżywcze dieta wpływa na pogorszenie kondycji kosmyków. Często wystarczy urozmaicić jadłospis o witaminy i minerały, których nasze włosy potrzebują najbardziej, aby przywrócić im atrakcyjny wygląd i blask. Zobaczmy, co jeść, aby pozbyć się problemu wypadających włosów?

Dieta na wypadające włosy – co jeść?

W większości przypadków urozmaicenie diety o odpowiednie składniki odżywcze wystarczy, aby włosy przestały wypadać. Jakie składniki mineralne korzystnie wpłyną na wygląd naszej fryzury?

Witamina A (retinol)

Witamina A zwana jest także witaminą młodości, i to nie bez powodu. Jej korzystne działanie na skórę jest powszechnie znane, nie każdy jednak wie, że ten minerał ma również bardzo duże znaczenie dla zdrowia włosów. Niedobór witaminy A sprawia, że kosmyki stają się suche i łamliwe, a końcówki podatne na rozdwajanie. Zbyt mała ilość tej witaminy może też niekorzystnie wpłynąć na kondycję skóry głowy, powodując zgrubienia i rogowacenia.

Jeżeli wdrożymy do diety marchew, bataty, dynię, zielone warzywa liściaste czy paprykę czerwoną dostarczymy swojemu organizmowi sporą dawkę witaminy A, a dzięki temu poprawimy kondycję naszych włosów. Witamina A należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego warto ją spożywać z dodatkiem zdrowych tłuszczów, np. ryb lub olejów tłoczonych na zimno.

Witamina E

Jest to kolejna witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Wspomaga ona wzrost włosów i zapewnia jakość ich nawilżenia. Chcąc poprawić kondycję kosmyków, do diety powinniśmy wprowadzić jajka, masło, orzechy, pestki i nasiona, warzywa zielone, pieczywo pełnoziarniste.

Biotyna

Biotyna, czyli witamina B7, to składnik, który kojarzymy ze zdrowiem skóry, włosów i paznokci. Składnik ten wykazuje zdolność transportowania cząsteczek siarki dostarczanych z pożywieniem do macierzy budującej włosy. Tam wytwarzane są silne i elastyczne wiązania z cząsteczkami siarki, spajające łodygę włosa na całej długości. To sprawia, że włosy stają się mocniejsze i nie wypadają.

Witaminę B7 najlepiej dostarczać, włączając do diety:

  • olejek z czarnuszki,
  • brązowy ryż,
  • kalafior,
  • żółtka jajek,
  • szpinak,
  • grejpfruty,
  • owoce morza.

Dieta na wypadające włosy

Inne witaminy z grupy B

Zdrowie naszych włosów w dużej mierze zależy od różnych witamin z grupy B.

Witaminy B1 (tiamina), B2 (ryboflawina) i B6 (pirydoksyna) uczestniczą w wielu procesach metabolicznych włosów, skóry i paznokci. Biorą udział w produkcji aminokwasów, stanowiących elementy budulca włosów. Wpływają na zdrowy wzrost włosów, redukując ich wypadanie. Chcąc dostarczyć do organizmu tych składników, warto postawić na:

  • produkty zbożowe,
  • chude mięso wieprzowe, drób,
  • paprykę czerwoną,
  • suche nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja),
  • nasiona słonecznika, dyni,
  • mleko i przetwory mleczne (jogurt, kefir, maślanka, ser chudy).

Do diety na zdrowe włosy powinniśmy dołączyć także:

  • kwasy tłuszczowe omega-3 (źródła: tłuste ryby morskie, owoce morza, orzechy włoskie, migdały, olej lniany, olej rzepakowy);
  • cynk (grzyby, fasola adzuki, nasiona dyni, nasiona sezamu, warzywa strączkowe),
  • żelazo (tofu, soja, fasola, soczewica, ciecierzyca, kakao),
  • miedź (nasiona słonecznika, pestki dyni, kakao, płatki owsiane, natka pietruszki, biała fasola);
  • witaminę B5 (otręby, ryby morskie, mleko i jego przetwory, orzechy, nasiona roślin strączkowych).

Dieta na wypadające włosy – czego unikać?

Spożywanie produktów działających korzystnie na włosy to jedno. Warto jednak zwrócić uwagę na to, co może sprzyjać ich wypadaniu. W diecie przeciw wypadaniu włosów należy unikać:

  • dużych ilości kawy,
  • białego cukru,
  • białego pieczywa,
  • produktów z dużą ilością tłuszczów trans.

Sposoby na wypadające włosy

Sposoby na wypadające włosy – dieta czy suplementy?

Wszystkie z podanych witamin i minerałów można dostarczać, wybierając odpowiednie suplementy diety. A jednak specjaliści od zdrowego żywienia zalecają, aby bardziej skupić się na tym, co jemy, gdyż składniki odżywcze zawarte w pożywieniu lepiej się wchłaniają. Warto pamiętać, iż żaden suplement diety nie zastąpi nam zdrowej, zbilansowanej diety, która dostarczy nam tego, co najlepsze i wpłynie na zdrowie włosów w sposób bezpośredni.

Zadaniem suplementów na włosy jest jedynie wspomaganie wartości zdrowotnych diety. Jeżeli nie wiesz, jak się odżywiać, aby móc cieszyć się dobrą kondycją włosów, sprawdź ofertę naszego cateringu dietetycznego. Diety pudełkowe przygotowywane są przez doświadczonych dietetyków, którzy tworzą zbilansowane jadłospisy, zawierające spore ilości związków mineralnych, wpływających korzystnie na włosy, skórę i paznokcie.

Problem wypadających włosów zazwyczaj można prosto rozwiązać, zmieniając tryb życia. Jeżeli jednak zdrowa dieta i ewentualna suplementacja nie pomagają, należy rozważyć wizytę u lekarza. Choć w większości przypadków osłabienie i wypadanie włosów spowodowane jest pewnymi niedoborami, może się wiązać także ze zmianami hormonalnymi oraz innymi schorzeniami, które należy przedyskutować ze specjalistą.

×