HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
święta bez glutenu i laktozy
31.03.2020

Wielkanoc bez glutenu i laktozy

Święta bez glutenu i laktozy? Mogą być nie tylko zdrowe i wesołe, ale i pełne smaku! Wcale nie musisz rezygnować z wielu tradycyjnych potraw wielkanocnych. Kulinarne zwyczaje świąteczne mogą też być kopalnią inspiracji do pysznych eksperymentów.… To dobra wiadomość nie tylko dla osób z nietolerancją pokarmową, ale i dla ich bliskich, którzy chcą uwzględnić w wielkanocnym menu potrawy bez laktozy i glutenu.

Wielkanocne śniadanie – na co zwrócić uwagę?

Zgodnie z tradycją, podczas wielkanocnego śniadania na stole królują jajka:

  • na twardo, apetycznie udekorowane nowalijkami,
  • faszerowane, podawane na zimno (z pieczarkami, szynką, łososiem, anchois, awokado) lub ciepło (smażone w łódeczkach ze skorupek),
  • w sałatkach (z warzywami, tuńczykiem, krewetkami, etc.)

Na szczęście jedzenie jajek jest bezpieczne zarówno dla osób na diecie bezglutenowej jak i bez laktozy. W przypadku nietolerancji laktozy należy jednak uważać na sosy na bazie majonezu, śmietany czy jogurtu. Planując zakupy wystarczy uwzględnić ich bezglutenowe zamienniki.
Kolejną tradycyjną potrawą na wielkanocnym stole są wędliny i pasztety. Szynki, polędwica, kiełbaski z reguły są dla alergików całkowicie bezpieczne. Przygotowując pasztet (z mięsa lub warzyw) warto pamiętać o bezglutenowej bułce tartej.
Wielbiciele żurku z białą kiełbasą również nie muszą się martwić – wystarczy wpisać na listę zakupów bezglutenowy zakwas na żur.

wielkanoc bez glutenu i laktozy

Wielkanocny obiad bez glutenu i laktozy

W menu na święta bez glutenu i laktozy nie powinno zabraknąć tradycyjnego „pieczystego”. Świetnie sprawdzi się zarówno pieczona szynka, schab lub wołowina, jak i cielęcina czy kaczka. Można je piec na różne sposoby, dodając ulubione przyprawy, suszone i świeże owoce, warzywa, miód…
Smak mięsa podkreśli sos pieczeniowy, którego wcale nie trzeba zagęszczać mąką pszenną ani zabielać śmietaną. Pożądaną gęstość można osiągnąć odparowując nadmiar wody i/lub dodając mąkę ziemniaczaną (lub kukurydzianą)j. Prócz tradycyjnego ciemnego sosu pieczeniowego, można wypróbować sosy:

  • cebulowy – świetny do pieczonego schabu,
  • śliwkowy (wystarczą powidła, sos sojowy, miód) – jako marynata i sos do polędwiczek lub indyka,
  • pomarańczowy – jako dodatek do białych mięs.

Sos cytrynowy (na bazie szalotki, białego wina, cytryny, masła i miodu) będzie z kolei idealny do pieczonego łososia.
Do tego ziemniaki, kluski śląskie, kasza gryczana… I oczywiście dużo ulubionych warzyw, owoców i zieleniny: od awokado przez wszystkie rodzaje sałat aż do rzeżuchy.

Słodka Wielkanoc bez laktozy i glutenu?

Babki piaskowe (z mąki ziemniaczanej), mazurki (na spodzie z migdałów lub mieszanki mąk bezglutenowych), owocowe sorbety, lekkie bezowe torty… Każdemu z tych deserów można nadać ulubiony smak i aromat. Niech będzie słonecznie od miodu, cytryn, pomarańczy. Kolorowo od ciemnoczerwonych owoców granatu, suszonych moreli, kiwi oraz różanych, truskawkowych czy wiśniowych konfitur. Słodko i pysznie.
Zawsze możesz też postawić na Święta bez glutenu i laktozy z Wygodną Dietą. Nieskromnie i serdecznie polecamy się (nie tylko) na Wielkanoc!

×