HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
burgery z batatów
26.05.2021

Burgery z batatów i dyni z tymiankowymi frytkami z selera

Szukasz pomysłu na zdrowy obiad? A może planujesz spotkanie ze znajomymi i chcesz podać im bezmięsne danie, które podbije ich kubki smakowe? W takim razie strzałem w dziesiątkę będą burgery z batatów i dyni z tymiankowymi frytkami z selera! 

Takie danie to doskonały wybór dla wegan i wegetarian, a także dla osób, które starają się ograniczyć spożycie mięsa, bądź po prostu pragną zdrowo się odżywiać, zadbać o swoje ciało i szukają sposobów na włączenie większej ilości warzyw do codziennego jadłospisu. Poznaj właściwości batatów i dyni oraz wypróbuj nasz przepis na pysznego roślinnego burgera z frytkami!

Bataty

Bataty, nazywane także słodkimi ziemniakami, ostatnio zyskały dość dużą popularność. To bardzo uniwersalne warzywo – doskonale sprawdza się jako składnik zup, sosów, curry, dodatek do obiadu, a nawet jako baza do dietetycznego brownie czy słodkiego puddingu. Bataty są bogatym źródłem witamin z grupy B, A i C oraz składników mineralnych (potas, fosfor, wapń, sód, magnez). 

Dietetycy doceniają słodkie ziemniaki przede wszystkim za ich wysoką zawartość beta-karotenu, czyli prowitaminy A. Regularne spożywanie batatów poprawia pamięć i koncentrację, wspomaga działanie narządu wzroku, zmniejsza ryzyko rozwoju niektórych nowotworów (np. nowotworu pęcherza), a także reguluje poziom glukozy we krwi.

Sięgając natomiast po fioletową odmianę batatów, wesprzesz leczenie i ograniczenie rozwoju patologicznych zmian w jelicie grubym. Co więcej, indeks glikemiczny słodkich ziemniaków wynosi 54, dzięki czemu mogą być bez obaw spożywane przez chorych na cukrzycę.

Dynia

Dynia – podobnie jak bataty i inne ciemnożółte, pomarańczowe warzywa – jest skarbnicą beta-karotenu, który należy do grupy silnych antyoksydantów. Ta substancja zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników, dzięki czemu nie tylko doskonale wpływa na stan naszej cery, sprawiając, że staje się gładka i promienna, ale także ma działanie przeciwnowotworowe. To warzywo dostarczy nam sporo potasu, wapnia, magnezu, fosforu i cynku oraz witamin z gruby B, E i K.

Warto wspomnieć też, że dynia jest niskokaloryczna i stanowi bogate źródło błonnika pokarmowego, dzięki któremu szybciej się najadamy i dłużej czujemy się syci, a zatem idealnie sprawdzi się jako składnik diety redukcyjnej.

Jesienne warzywo jest również smacznym sposobem na poprawę funkcjonowania układu odpornościowego i krążenia oraz narządu wzroku. Na liście jego właściwości znalazło się także działanie przeciwwymiotne (świeże nasiona). Dynia jest lekkostrawna, a tym samym może być bez obaw spożywana przez chorych z problemami z jelitami, wątrobą czy ze zdiagnozowaną miażdżycą.

burgery z batatów

Burgery z batatów i dyni z tymiankowymi frytkami z selera – jak przygotować?

Składniki:

Burgery

  •  dynia – 250 g
  •  batat – 100 g
  •  marchew – 50 g
  •  komosa ryżowa – 125 g
  •  pasta sezamowa tahini – 25 g
  •  mąka pełnoziarnista – 50 g
  •  sezam – 20 g
  •  cebula czerwona – 25 g
  •  mięta (świeża) – 5 g
  •  kolendra (świeża) – 5 g
  •  kumin – 5 g
  •  chili, cynamon, kolendra ziarna, sól, pieprz do smaku

Frytki

  •  korzeń selera – 600 g
  •  świeży tymianek – 10 g

Wykonanie:

Burgery

  •  Obierz bataty, dynię i marchewkę oraz pokrój je na mniejsze kawałki.
  •  Piecz warzywa w piekarniku lub gotuj je na parze do momentu, aż staną się miękkie.
  •  Zblenduj wszystko na gładkie purée i odstaw na bok.
  •  Pokrój cebulę w drobną kostkę i podsmaż na oliwie.
  •  Ugotuj komosę ryżową, postępując zgodnie z instrukcjami podanymi na opakowaniu, a następnie odciśnij na sitku nadmiar wody.
  •  Do dużej miski wrzuć zblendowane purée z warzyw, ugotowaną komosę ryżową, podsmażoną cebulę, mąkę, pastę tahini, zioła i przyprawy.
  •  Wymieszaj dokładnie wszystkie składniki.
  •  Zmocz delikatnie ręce i wilgotnymi dłońmi uformuj z mieszanki nieduże kotleciki.
  •  Wyłóż blaszkę papierem do pieczenia i ułóż na nim przygotowane kotleciki.
  •  Piecz całość w 180 stopniach, przez około 15 minut z każdej strony.

Frytki

  •  Pokrój korzeń selera w cienkie, podłużne paski.
  •  Skrop całość oliwą i posyp tymiankiem, a następnie dokładnie wymieszaj.
  •  Piecz frytki przez około 30 minut w 180 stopniach.

Smacznego!

×