HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
15.03.2021

Antyoksydanty w diecie – dlaczego warto wzbogacać menu o antyoksydanty?

Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, to szeroka grupa związków chemicznych, występujących w przyrodzie, które neutralizują wolne rodniki. Aktualnie coraz częściej mówi się o tym, jak istotne są antyoksydanty w naszej diecie, ponieważ pomagają nam zachować młodość na dłużej. Nie jest to jednak ich jedyna funkcja. Zobaczmy, dlaczego antyoksydanty w diecie są takie ważne, czym są te związki i jak działają na organizm człowieka.

Antyoksydanty – co to jest?

Czym są antyoksydanty i jak działają na nasz organizm? Antyoksydanty, inaczej przeciwutleniacze, stanowią grupę związków chemicznych, której głównym zadaniem jest "walka z wolnymi rodnikami tlenowymi". Chcąc w pełni zrozumieć działanie antyoksydantów, warto wiedzieć, czym są wolne rodniki.

Wolne rodniki tlenowe to niezwykle reaktywne cząsteczki, zawierające przynajmniej jeden atom tlenu i co najmniej jeden niesparowany elektron. Związki te bardzo łatwo wchodzą w reakcje chemiczne, utleniając ważne struktury komórkowe w organizmie człowieka, prowadząc do ich uszkodzenia i zaburzeń w funkcjonowaniu. W zdrowym ciele wolne rodniki wydzielane są w umiarkowanych ilościach i pełnią rolę przekaźników oraz regulatorów wielu procesów zachodzących w komórkach.

W niektórych przypadkach (silne narażenie na stres, palenie papierosów, spożywanie przetworzonych produktów) może dojść do nadmiernej produkcji wolnych rodników, co wiąże się z zaburzeniem pracy wielu narządów oraz przyspieszonym starzeniem się organizmu. Gdy wolnych rodników namnoży się zbyt dużo, może dojść do powstania stresu oksydacyjnego, który bywa przyczyną wielu groźnych chorób, m.in. nowotworów, miażdżycy, nadciśnienia, choroby Parkinsona, choroby Alzheimera.

Chcąc zredukować działanie wolnych rodników na organizm, warto wprowadzić do diety antyoksydanty, które zwalczają ich nadmiar oraz redukują ich szkodliwy wpływ, a tym samym przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na wiele schorzeń.

Antyoksydanty – przeciwutleniacze w żywności

Wiele z najsilniejszych antyoksydantów znaleźć możemy w marketach i sklepach ze zdrową żywnością. Warto wiedzieć, na jakie produkty stawiać, chcąc ustrzec się przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Do źródeł antyoksydantów w żywności zaliczamy:

Antyoksydanty w żywności - czym są?

Najsilniejsze antyoksydanty – suplementacja

Najlepiej dostarczać przeciwutleniacze wraz z pożywieniem – dzięki temu mamy pewność, że nasz organizm otrzyma naturalne antyoksydanty, które wspomogą jego walkę z wolnymi rodnikami. Naturalne przeciwutleniacze to produkty, charakteryzujące się sporą zawartością witamin i minerałów. Jeżeli uważamy, że w naszym jadłospisie takich składników odżywczych jest zbyt mało, możemy postawić na odpowiednią suplementację. Zobaczmy, jakie witaminy i minerały są najsilniejszymi przeciwutleniaczami.

Polifenole

Jest to grupa związków, zaliczana do najsilniejszych antyoksydantów. Wśród z nich znajdziemy między innymi flawonoidy, których spore ilości zawarte są w ekstrakcie z zielonej herbaty. Do ich zadań należy wzmocnienie naczyń krwionośnych oraz zapobieganie chorobom, związanym z układem krążenia. Do flawonoidów zaliczane są także antocyjany, które wykazują korzystny wpływ na zdrowie oczu. Dodatkowo polifenole wspierają profilaktykę antynowotworową i są skuteczne w walce z wolnymi rodnikami, a więc opóźniają procesy starzenia się organizmu. Oprócz zielonej herbaty, do diety warto wdrożyć także: brokuły, grejpfruty, jabłka, pomarańcze, porzeczki, paprykę, kapustę, kakao, miód.

Karotenoidy

Grupa ta charakteryzuje się przede wszystkim działaniem przeciwmiażdżycowym oraz przeciwnowotworowym. Najpopularniejsze karotenoidy to likopen, β-karoten (prowitamina A), a także luteina i zeaksantyna. W pożywieniu występują one m.in. w: pomidorach, papryce, marchwi, sałacie, jarmużu. Samą witaminę A znajdziemy dodatkowo w maśle, dyni, batatach.

Witamina C

Jest to chyba najbardziej znany przeciwutleniacz, który najczęściej stosowany jest w celu poprawienia odporności. Witamina C to jednocześnie jeden z najlepszych detoksykantów i antyoksydantów, hamujących działanie wolnych rodników. Największe ilości witaminy C znajdziemy w: natce pietruszki, papryce, pomarańczach, papai, czarnych porzeczkach, kiwi, dzikiej róży.

Koenzym Q 10

To kolejny silny antyoksydant, który kojarzy nam się przede wszystkim z działaniem w zakresie utrzymania młodej, jędrnej skóry. Właściwości te możemy zawdzięczać właśnie zdolności koenzymu Q10 do zwalczania wolnych rodników. Dodatkowo, witamina ta działa antynowotworowo, zapobiega chorobom układu krążenia i chorobom neurodegeneracyjnym. Najlepsze źródła koenzymu Q10 to: olej roślinny, brokuły, czerwone mięso.

Witamina E

Składnik ten działa przeciwmiażdżycowo, a dodatkowo wzmacnia naczynia i wykazuje działanie neuroprotekcyjne, zapobiegając rozwojowi choroby Alzheimera i choroby Parkinsona. Witamina E, nazywana witaminą młodości, wpływa na jędrność skóry i pomaga utrzymać ją w dobrej kondycji. Wykazuje także korzystne działanie na włosy i paznokcie. Najwięcej witaminy E znajdziemy w: oleju z zarodków, ziarnach słonecznika, migdałach, oleju z orzechów laskowych, szpinaku.

Cynk

Jest to minerał, który działa na nasz organizm na wiele sposobów, zapewniając nam lepszą odporność, wpływając korzystnie na układ nerwowy oraz inne układy w naszym ciele. Cynk to także doskonały antyoksydant, który świetnie radzi sobie z wolnymi rodnikami, dlatego warto wdrożyć go do diety. Najwięcej cynku znajdziemy w: grzybach i nasionach (dyni, lnu, sezamu i słonecznika, roślinach strączkowych).

Przeciwutleniacze w diecie - Czerwone wino

Antyoksydanty w diecie – podsumowanie

Powyższe akapity wyjaśniają, dlaczego warto stosować dietę bogatą w antyoksydanty. Przeciwutleniacze w diecie pełnią bardzo ważne funkcje. Ich głównym zadaniem jest hamowanie wolnych rodników tlenowych, które produkowane w nadmiernych ilościach, wykazują bardzo szkodliwe działanie na organizm i prowadzą do powstania stresu oksydacyjnego.

Chcąc się przed tym ustrzec, należy stworzyć menu, w którym znajdą się produkty bogate w przeciwutleniacze. Dzięki temu ochronimy siebie samych przed różnymi schorzeniami, jednocześnie zapobiegając procesom starzenia się organizmu.

Jeżeli nie wiesz, jak ułożyć dietę bogatą w antyoksydanty, zajrzyj na naszą stronę internetową, gdzie znajdziesz szeroki wybór zbilansowanych diet pudełkowych, bogatych w zdrowe składniki odżywcze. Nasz catering dietetyczny dowiezie świeże posiłki prosto pod twoje drzwi. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.

×