Jak łączyć pokarmy w diecie?

jak łączyć pokarmy

Pełnowartościowy posiłek

O posiłku mówi się, że jest pełnowartościowy, kiedy zawiera wszystkie makroelementy, a także cenne dla zdrowia witaminy i składniki mineralne. Na naszym talerzu powinny znaleźć się produkty bogate w:

  • Białko roślinne lub zwierzęce (np. warzywa strączkowe, tofu, drób, wieprzowina, ryby i jaja) – to podstawowy budulec wszystkich mięśni w naszym ciele, umożliwia wzrost i rozwój człowieka, bierze udział w przemianie materii i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
  • Zdrowe tłuszcze (np. olej lniany, olej rzepakowy, oliwa, awokado, orzechy, pestki, jaja i tłuste ryby morskie) – są niezbędne dla prawidłowej pracy układu nerwowego. Ich niedobór w diecie może objawiać się problemami ze snem i koncentracją, wypadającymi włosami i zaburzeniami gospodarki hormonalnej. Są konieczne, by nasz organizm mógł przyswoić rozpuszczalne w nich witaminy: A, D, E i K.
  • Węglowodany (np. brązowy ryż, makaron razowy, kasze, pieczywo pełnoziarniste) – są jedynym paliwem dla naszego mózgu. Niewystarczająca ilość węglowodanów w diecie może skutkować rozdrażnieniem, nadmierną sennością, brakiem energii i zawrotami głowy. Produkty pełnoziarniste nie tylko dostarczą nam potrzebnych cukrów, lecz także błonnika pokarmowego, który przyspieszy perystaltykę jelit i ureguluje proces trawienia.
  • Warzywa – w większości są niskokaloryczne i bogate w niezbędne dla zdrowia mikroelementy. Możesz sięgać zarówno po te świeże, jak i mrożone. To również doskonałe źródło błonnika, dzięki któremu czujemy się syci przez dłuższy czas, a to może ustrzec nas przed niekontrolowanym podjadaniem w ciągu dnia. Postaraj się, by warzywa zajmowały przynajmniej połowę miejsca na Twoim talerzu.

Zobacz również: Jakie warzywa i owoce jeść wiosną?

Tych produktów ze sobą nie łącz

Skrobia i białka

Proces trawienia białek zachodzi w środowisku kwaśnym. Zaraz po zjedzeniu posiłku bogatego w białko, nasz żołądek zaczyna wytwarzać kwasy i produkować pepsynę, czyli enzym odpowiedzialny za rozkład tego makroskładnika do krótszych łańcuchów. Produkty skrobiowe zakłócają ten proces, przez co trawienie białek nie może odbyć się prawidłowo.

Dowiedz się więcej: Białko w diecie - rola, niedobór, nadmiar

jak łączyć pokarmy

Owoce

Ich także nie powinno zabraknąć w naszej codziennej diecie. Są pyszne i dostarczają nam mnóstwa witamin. Przyjęło się, że melony (do których zalicza się także arbuz) najlepiej jeść osobno. Zawierają one dużo wody i są bardzo lekkostrawne, a połączenie ich z innymi owocami mogłoby spowolnić proces trawienia. Nie powinno się też łączyć owoców słodkich (takich jak banan, winogrona czy daktyle) z kwaśnymi (np. cytryna, pomarańcze, żurawina, ananas).

Kawa i herbata z posiłkami

Zarówno kawa jak i herbata utrudniają wchłanianie do organizmu żelaza zawartego w posiłkach. Niedobór tego pierwiastka może skutkować chronicznym zmęczeniem, zawrotami głowy, a także anemią. Nawet jedząc codziennie produkty bogate w żelazo, możemy nabawić się niedoborów, jeśli w trakcie lub zaraz po posiłku wypijemy filiżankę kawy lub herbaty, dlatego zaleca się zachowanie przynajmniej godzinnego odstępu. Jeśli lubisz popijać obiad ciepłym napojem, postaw na zioła, kompot lub herbatki owocowe.

Sprawdź także: Kawa w trakcie odchudzania - pić czy nie pić?

Reguł, o których warto pamiętać podczas komponowania posiłków nie jest wiele, jednak na początku przygody ze zdrowym odżywianiem mogą wydawać się one dość skomplikowane. Aby ułatwić sobie to zadanie, możesz rozważyć zamówienie cateringu dietetycznego, który pozwoli Ci cieszyć się dobraną specjalnie pod Twoje potrzeby zbilansowaną dietą.

Zobacz też: Zielona herbata na odchudzanie

Składniki do diety wysokotłuszczowej: mięso i olej
Porady dietetyka
10.04.2024

Dieta wysokotłuszczowa – zalecenia, efekty oraz jadłospis

W standardowej, zdrowej i prawidłowo zbilansowanej diecie tłuszcz stanowi ok. 1/3 wszystkich kalorii. Jeszcze parę lat temu królował mit, że to właśnie tłuszcz odpowiada za gromadzenie się tkanki tłuszczowej, więc wiele odchudzających się osób ograniczało ten składnik w diecie. Na szczęście obecnie tłuszcz nie wzbudza już lęku, a niezwykle popularne stały się diety wysokotłuszczowe. Jakie są zalecenia i efekty diety bogatej w tłuszcze i czy taki sposób żywienia ma sens?

Dieta wysokotłuszczowa – zalecenia, efekty oraz jadłospis
Jedzenie i waga (dieta 800 kcal)
Przepisy, Ciekawostki
09.04.2024

Dieta 800 kcal – na czym polega? Efekty oraz przykładowy jadłospis

Dieta 800 kcal to restrykcyjny plan żywieniowy, który zyskał popularność jako sposób na szybką utratę wagi. Jego podstawą jest przede wszystkim drastyczne ograniczenie dziennej liczby kalorii. Czy taka dieta faktycznie działa? Jak wpływa na zdrowie i czy pomaga schudnąć w zdrowy i zrównoważony sposób? Sprawdzamy.

Dieta 800 kcal – na czym polega? Efekty oraz przykładowy jadłospis
Dietetyczka rozpisuje dietę
Ciekawostki
08.04.2024

Dieta zgodna z grupą krwi – jak wygląda w praktyce?

Każdego roku pojawiają się setki nowych teorii dotyczących tego, co jeść, aby szybko schudnąć, być zdrowszym i pełnym energii. Dietetycy wciąż zastanawiają się, dlaczego osoby, które szukają odpowiedzi na te i podobne pytania, nie przyjmują do wiadomości jednego słusznego rozwiązania — pełnowartościowej diety. Jakiś czas temu, na fali popularności dziwnych strategii dla zdrowia, pojawiła się dieta zgodna z grupą krwi. Czy faktycznie ma sens? Sprawdźmy!

Dieta zgodna z grupą krwi – jak wygląda w praktyce?

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję