HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
kawa na odchudzanie
14.04.2021

Kawa w trakcie odchudzania – pić czy nie pić?

Wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki ciepłej, aromatycznej kawy. Zastanawiasz się, czy wpływa negatywnie na zdrowie? A może pomaga w walce z jakimiś dolegliwościami? Specjalnie dla Ciebie bierzemy ją pod lupę, sprawdzając, czy kawa wypłukuje magnez i żelazo, ile ma kalorii i czy w ogóle jest zdrowa.

Ile kalorii ma kawa?

Na początek sprawdźmy, ile kalorii ma kawa. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, w czym i z czym ją pijesz. Przyjmuje się, że 100 g ziaren ma jedynie 0,5 kcal. Dzięki temu wniosek jest prosty – Twoja ulubiona mała czarna jest niskokaloryczna. Czy w takim razie stwierdzenie, że od kawy się tyje, jest błędne? Nie do końca.

O ile pijesz ją bez dodatków, to nie musisz się o nic martwić. Jeśli jednak dolewasz do niej mleko lub dodajesz cukier, to wtedy sprawa się komplikuje, a gorący napój staje się prawdziwą bombą kaloryczną. Ile kalorii ma kawa z mlekiem i cukrem? Cappuccino ma 90 kcal, latte około 55 kcal, a mała czarna z dwiema łyżkami cukru około 44 kcal.

Czy kawa z mlekiem jest w ogóle zdrowa? O ile nie masz problemów z nietolerancją laktozy lub alergią na kazeinę, to możesz bez obaw sięgać od czasu do czasu po białą wersję małej czarnej. Jeśli jednak masz wybór i nie wiesz, czy lepsza jest kawa z mlekiem, czy bez – to o wiele zdrowszym pomysłem będzie wypicie jej bez żadnych dodatków.

kawa na odchudzanie

Zalety picia kawy – przyspiesza metabolizm i jest źródłem antyoksydantów

Kofeina zawarta w kawie pobudza, poprawia samopoczucie i pamięć krótkotrwałą, perystaltykę jelit oraz trawienie. Jest źródłem flawonoidów korzystnie wpływających na organizm. Jednym z nich jest kwas chlorogenowy o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Związek ten neutralizuje wolne rodniki (powstające między innymi podczas intensywnego wysiłku fizycznego), zmniejsza wchłanianie glukozy. Polifenole zawarte w kawie przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej, wspomagają zapobieganie miażdżycy oraz wykazują działanie przeciwzapalne. Czy to oznacza, że kawa jest zdrowa? Tak, jednak tylko wtedy, gdy jest pita w umiarze. Poniżej wyjaśniamy dlaczego.

Wady picia kawy – ogranicza wchłanianie żelaza, wypłukuje wapń, potas i magnez

Nadmierne spożycie kawy przyczynia się do odwodnienia komórek. Ogranicza wchłanianie żelaza i białka; wypłukuje potas, wapń i magnez z organizmu, wpływając negatywnie na układ krążenia. Kawa zawiera kafestol i kahweol, które przyczyniają się do zwiększania poziomu cholesterolu we krwi oraz podrażniają przewód pokarmowy. Napój ten podwyższa ciśnienie krwi, co jest szczególnie niebezpieczne dla osób narażonych na długotrwały stres.

Jaką kawę pić, aby zmaksymalizować jej pozytywny wpływ na zdrowie i odchudzanie?

Ile kaw dziennie pić, aby nie wpłynęły negatywnie na samopoczucie i funkcjonowanie organizmu? Kawa pita w umiarkowanej ilości (1-2 filiżanki dziennie) nie jest szkodliwa dla osób zdrowych. Należy jednak zwrócić uwagę na to, aby nie była ona dosładzana czy zabielana śmietanką. Dobrym pomysłem jest dodanie do kawy chudego (0,5%) mleka, które nie tylko wzbogaci ją w wapń, ale również zneutralizuje jej naturalną kwasowość.

Zielona kawa zawiera więcej polifenoli niż palona, ma więc większy wpływ na przyspieszenie utraty tkanki tłuszczowej. Nie bez znaczenia jest nie tylko rodzaj kawy, ale też sposób jej przygotowania. Aby zachować jak najwięcej polifenoli, zaleca się picie kawy z ekspresu ciśnieniowego lub parzoną po turecku.

Dodatki do kawy potrafią zamienić ją w prawdziwą bombę kaloryczną, nie znaczy to jednak, że jedyną zdrową opcją jest picie czarnej kawy. Poza wzbogacaniem kawy o chude mleko, polecamy dodanie do niej słodkich przypraw jak cynamon czy kardamon. Wzbogaci to nie tylko jej aromat, ale też właściwości odchudzające. Możesz również sięgać po wegańskie zamienniki śmietanki czy mleka. Jest to szczególnie polecane osobom cierpiącym na nietolerancję laktozy i alergię na kazeinę, które nie chcą zrezygnować z białych, aromatycznych napojów. Jakie mleko roślinne pić do kawy? Sojowe, migdałowe, owsiane, kokosowe lub ryżowe.

Kawa - zalety i wady

Odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące kawy

Od zawsze chciałeś spytać o to, czy kawa odwadnia, albo czy szkodzi nerkom i wątrobie? Przychodzimy z pomocą! Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące kawy.

Czy kawa szkodzi nerkom i wątrobie?

Zacznijmy od odpowiedzi na pierwsze pytanie. Czy kawa szkodzi nerkom? Jak się okazuje – wręcz przeciwnie. Badania opublikowane w Nephrology Dialysis Transplantation pokazują, że może ona zmniejszyć szanse zgonu u osób ze zdiagnozowaną przewlekłą chorobą nerek. Szacuje się, że ryzyko śmierci spada nawet o 25% u pacjentów, którzy spożywają kofeinę.

A czy kawa szkodzi wątrobie? To kolejny mit. Mała czarna jest wręcz polecana pacjentom ze zdiagnozowanymi chorobami wątroby. Zawarte z niej związki wspierają regenerację organu, mają właściwości przeciwzapalne oraz chronią komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i nie tylko.

Czy kawa odwadnia?

Jeszcze do niedawna uważano, że kawa zaburza gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu, a jej moczopędne właściwości mogą prowadzić do jego odwodnienia. Jak się jednak okazuje, kilka lat temu przeprowadzono eksperymentalne badanie na Uniwersytecie Birmingham. Jego wnioski są zaskakujące – nie zauważono znaczącej różnicy w moczu osób pijących kawę i tych pijących wodę. Czy w takim razie kawa odwadnia? Nie!

Czy można pić kawę na czczo?

Jeśli zastanawiasz się, czy można pić kawę na czczo, czy lepiej poczekać z nią do przerwy po śniadaniu, to polecamy jednak drugie rozwiązanie. Dlaczego? Rezygnacja z wcześniejszego posiłku może prowadzić do wystąpienia niestrawności, zgagi, a nawet podrażnień w układzie pokarmowym. Częste picie kawy na czczo może nawet powodować powstawanie wrzodów żołądka.

Ile działa kawa?

Nie bez powodu zaleca się unikanie późnego spożywania napojów z kofeiną – mogą one zaburzać sen, sprawiając, że staje się płytki. Jej działanie może być odczuwalne nawet do 6 godzin.

Kawa - pic czy nie pić

Pić czy nie pić kawę – oto jest pytanie

Odpowiedź jest prosta: tak, ale z umiarem. Kawa pita w umiarkowanej ilości może mieć pozytywny wpływ na organizm. Pamiętając o tym, aby używać odpowiednich dodatków oraz nie przesadzając z ilością wypitych filiżanek, można redukować negatywny wpływ kawy i korzystać z jej dobroczynnego wpływu na organizm.

×