HACCP – Certyfikat
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
22.03.2019

Orzechy – porównanie właściwości odżywczych

Orzechy włoskie

To skarbnica wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i pełnowartościowego białka, dlatego nie powinno zabraknąć ich w jadłospisie wegan i wegetarian. Dzięki wysokiej zawartości zdrowych tłuszczów i steroli roślinnych mają zbawienny wpływ na układ krążenia. Obniżają poziom złego cholesterolu i zmniejszają ciśnienie krwi, zapobiegając w ten sposób rozwojowi wielu chorób, w tym miażdżycy. Orzechy włoskie są także źródłem fosforu, który poprawia pamięć i koncentrację, a witaminy A i E mają wpływ na stan skóry włosów i paznokci. Nie można jednak jeść ich bez ograniczeń, ponieważ są najbardziej kalorycznymi ze wszystkich orzechów: w 100 gramach zawierają aż 654 kcal!

Orzechy laskowe

Podobnie jak orzechy włoskie rosną w Polsce. Są nieocenionym źródłem witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Ten silny przeciwutleniacz, który neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników, zapewni nam młody i promienny wygląd oraz zmniejszy ryzyko wystąpienia zmian nowotworowych. Orzechy laskowe dostarczą nam również sporo witamin z grupy B, witaminę A, K i C, potasu, magnezu, żelaza, cynku, wapnia i fosforu. Regularne sięganie po nie przyczyni się do uregulowania poziomu cholesterolu i ciśnienia, wzmocni kości i zęby oraz zwiększy odporność organizmu i poprawi pracę układu nerwowego. Orzechy laskowe będą doskonałym uzupełnieniem diety osób narażonych na przewlekły stres. Dzięki niskiej wartości indeksu glikemicznego (IG=15) mogą je spożywać również diabetycy.

Orzechy nerkowca

Pochodzą z obszarów tropikalnych Ameryki Południowej i charakteryzują się delikatnym, słodkim smakiem. Dbają o dobry stan układu sercowo-naczyniowego i polecane są osobom zmagającym się ze zbyt wysokim poziomem ciśnienia krwi. Zawarty w orzechach nerkowca magnez i potas zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca i dbają o kondycję naczyń krwionośnych. To również bogate źródło cynku mającego zbawienny wpływ na stan włosów i paznokci. 100 gramów orzechów nerkowca dostarczy nam 553 kcal.

orzechy właściwości

Orzechy brazylijskie

Nazywane są także orzeszkami para. Są cennym źródłem wapnia, magnezu, potasu, witaminy E oraz kwasu foliowego. Jednak swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim wysokiej zawartości selenu – mają go najwięcej spośród wszystkich orzechów. Pierwiastek ten ma wpływ na poprawę odporności organizmu, reguluje pracę tarczycy, działa przeciwnowotworowo, a także poprawia nastrój, zapobiegając wystąpieniu zaburzeń depresyjnych. Selen można jednak łatwo przedawkować, dlatego zaleca się, by nie spożywać więcej niż dwóch orzechów brazylijskich dziennie.

Orzeszki piniowe

To jadalne nasiona niektórych z rodzajów sosny. Podobnie jak inne orzechy zawierają cenne kwasy tłuszczowe, magnez, potas, wapń i żelazo. Na tle pozostałych wyróżniają się wysoką zawartością witaminy K, odpowiedzialnej za proces krzepnięcia krwi i chroniącej przed osteoporozą. Spośród wszystkich orzechów piniowe zawierają również najwięcej cynku, który nie tylko zapewni nam piękną cerę i mocne włosy, ale również poprawi płodność. To właśnie dlatego uważane są za afrodyzjak. Są to także najdroższe orzechy, w Polsce za 100 gramów musimy zapłacić około 25 zł, a cena najszlachetniejszej włoskiej odmiany może dochodzić do nawet 400 zł za kilogram. Jednak ze względu na cenne dla zdrowia właściwości warto od czasu do czasu włączyć je do diety.

Poszczególne odmiany orzechów różnią się między sobą nie tylko smakiem, lecz także zawartością składników odżywczych, dlatego warto w naszym jadłospisie uwzględnić przynajmniej kilka z nich. Orzechy będą doskonałym dodatkiem do owsianki, ciasteczek, sałatek czy potraw w stylu azjatyckim. Należy jednak pamiętać, że ze względu na dużą zawartość tłuszczów, mają one sporo kalorii, dlatego zjedzenie całego opakowania na raz może okazać się nie najlepszym pomysłem, szczególnie w przypadku osób pragnących pozbyć się nadprogramowych kilogramów.

×