30.01.2023

Owsiane batoniki z suszonymi owocami

batonik owsiany z orzechami

Płatki owsiane uznaje się za symbol zdrowego odżywiania. Są bogate w węglowodany złożone, witaminy z grupy B i cenne składniki mineralne. Stanowią jedno z najbardziej wartościowych źródeł błonnika pokarmowego o korzystnym wpływie na poziom cholesterolu we krwi. Mimo wielu dobroczynnych właściwości wiele osób nie może przekonać się do smaku tradycyjnej owsianki tłumacząc, że jest mdła i mało urozmaicona. Dobra wiadomość jest taka, że wcale nie trzeba lubić owsianek, aby ten produkt mógł na stałe zagościć w codziennym menu. Płatki owsiane można wykorzystać do przygotowania budyniu owsianego, bananowych placuszków lub ciasteczek z orzechami. Nasza propozycja to pyszne i proste w wykonaniu owsiane batoniki z suszonymi owocami, które zachwycą Cię swoim smakiem i aromatem.

Właściwości płatków owsianych

Płatki owsiane to wartościowe źródło składników odżywczych. W 100 g dostarczają około 376 kcal, 60 g węglowodanów złożonych, 13 g białka, 6-7 g tłuszczów i aż 10 g błonnika pokarmowego. Warto zaznaczyć, że obecny w płatkach błonnik należy do frakcji rozpuszczalnej w wodzie, dzięki czemu istotnie pomaga obniżyć poziom cukru i cholesterolu we krwi. Błonnik pokarmowy odpowiada również za prawidłową pracę układu pokarmowego. Jego obecność w diecie w odpowiednich dawkach przyspiesza perystaltykę jelit przeciwdziałając zaparciom. Błonnik zapewnia uczucie sytości na dłużej, ułatwiając odchudzanie.

Sprawdź także:  Białko w diecie - rola, niedobór, nadmiar

Płatki owsiane są także bogatym źródłem witamin z grupy B, które wpływają na pracę układu nerwowego. Owies dostarcza też sporo magnezu, potasu, cynku, żelaza i manganu. Regularne jedzenie produktów owsianych zapewnia lepszą pamięć i koncentrację, chroni przed chorobami serca i udarem mózgu. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o witaminach w płatkach owsianych.

Na półkach sklepowych możemy znaleźć płatki owsiane zwykłe, górskie i błyskawiczne. Najwięcej witamin i minerałów dostarczą nam te zwykłe, jednak w tym przypadku sprawdza się reguła, że najzdrowsze są te, które zjadasz najchętniej.

Dowiedz się więcej:  Dieta wysokobłonnikowa - zasady, przeciwwskazania, źródła błonnika

batoniki owsiane z bakaliami - przepis

Zdrowe przyprawy

Imbir, cynamon i gałka muszkatołowa nie tylko zapewniają niepowtarzalny smak i aromat potraw, lecz także posiadają szereg korzystnych dla zdrowia właściwości.

Cynamon ma działanie antybakteryjne oraz przeciwzapalne. To przyprawa bogata w przeciwutleniacze, która poprawia zapamiętywanie, przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu i cukru we krwi.

Imbir ma korzystny wpływ na pracę przewodu pokarmowego, ponieważ niweluje wzdęcia. Ma działanie przeciwbólowe i rozgrzewa organizm, dzięki czemu szczególnie w okresie jesienno-zimowym warto włączyć go do codziennej diety.

Gałka muszkatołowa wspomaga trawienie i zapobiega rozwojowi wrzodów żołądka. Ponadto jest uznawana za naturalny afrodyzjak.

Owsiane batoniki z owocami

Składniki:

  •  2 szklanki płatków owsianych – ok. 120 g,
  •  2 jajka,
  •  2 dojrzałe banany – 200 g,
  •  łyżka masła orzechowego – 30 g,
  •  łyżka oleju rzepakowego – 10 ml,
  •  4 suszone morele – 40 g,
  •  2 łyżki nasion słonecznika – 30 g,
  •  płaska łyżeczka proszku do pieczenia,
  •  szczypta soli i gałki muszkatołowej, 
  •  po ¼ łyżeczki cynamonu i imbiru.

Wykonanie

  1. W dużej misce zmiksuj jajka, banany, olej i masło orzechowe, aby uzyskać gładką konsystencję. 
  2. Do mokrych składników dodaj suche – płatki owsiane, przyprawy oraz proszek do pieczenia, a następnie wymieszaj.
  3. Do masy dodaj pokrojone w drobną kostkę morele oraz nasiona słonecznika. Ponownie wymieszaj.
  4. Masę rozłóż równomiernie na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i wstaw do piekarnika nagrzanego do 180°Cna ok. 20-25 minut. Piecz do zarumienienia wierzchu.
  5. Masę zostaw do ostygnięcia, a następnie pokrój na wąskie, podłużne kawałki. 
  6. Batoniki sprawdzą się jako samodzielna przekąska, a także w połączeniu z jogurtem naturalnym.

Smacznego!

kobieta trzymająca miskę z sałatą i papryką
Porady dietetyka
29.02.2024

Dieta jelitowa - co jeść w trakcie problemów z jelitami

Zastanawiasz się, czy istnieje jakaś jedna uniwersalna dieta na problemy z jelitami? Czy dieta lekkostrawna na jelita to dobre rozwiązanie? Co jeść na problemy z jelitami jak powinna wyglądać dobrze zbilansowana dieta dla jelit? Przeczytaj poniższy artykuł, w którym odpowiadamy na powyższe pytania i przedstawiamy, jak skomponować zbilansowany jadłospis diety na chore jelita.

Dieta jelitowa - co jeść w trakcie problemów z jelitami
kobieta trzymająca się za kolano
Przepisy, Porady dietetyka
28.02.2024

Dieta na stawy – czy odpowiedni sposób odżywiania może je wzmocnić?

Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej i nieprawidłowe nawyki żywieniowe to najbardziej istotne czynniki, które przyczyniają się do tego, że coraz więcej osób boryka się z problemem bolących stawów. Jak odpowiednia dieta na stawy może pomóc w walce z nieprzyjemnymi dolegliwościami? Dowiedz się, jak powinna wyglądać dieta na ból stawów, aby nie tylko całkowicie go wyeliminować, ale także zapobiegać jego nawrotom.

Dieta na stawy – czy odpowiedni sposób odżywiania może je wzmocnić?
dorosły i dziecko trzymający papier w kształcie nerki na teksturowanym niebieskim tle
Porady dietetyka
28.02.2024

Dieta nerkowa — co można jeść a czego lepiej unikać

Nerki odpowiadają za filtrowanie krwi, produkcję moczu i oczyszczanie organizmu z toksyn. Problemy związane z nerkami często wymagają kompleksowego podejścia do zmiany stylu życia. Dowiedz się, co można jeść przy niewydolności nerek i jakie składniki odżywcze są kluczowe w diecie przy chorych nerkach.

Dieta nerkowa — co można jeść a czego lepiej unikać

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję