HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
23.04.2021

Dlaczego warto jeść śniadania? Europejski Dzień Śniadania 2021

Z okazji Europejskiego Dnia Śniadania 2021 postanowiliśmy wziąć pod lupę najważniejszy posiłek dnia. To właśnie on jest najlepszym sposobem na zapewnienie sobie energii i zdrowia. Sprawdź, dlaczego warto jeść śniadania i co powinno znaleźć się na porannym talerzu!

Dlaczego warto jeść śniadania? Opinie autorytetów w zakresie zdrowego odżywiania

Pomijanie śniadania to nawyk związany z nieodpowiednim odżywianiem – wpływa na procesy poznawcze i tempo uczenia się, koncentrację, a tym samym na zdolność do skutecznej pracy lub nauki. Jednak obecnie zbyt mało Polaków regularnie zaczyna dzień od tego najważniejszego posiłku. Prof. Jadwiga Charzewska, ekspert Instytutu Żywności i Żywienia, twierdzi, że nawet 40% dorosłych Polaków codziennie nie je śniadania.

Przyczyny niejedzenia śniadania są różne. Według raportu Wszechnicy Żywieniowej w SGGW, najczęstszymi powodami są: brak czasu rano, brak apetytu, potrzeba dłuższego snu, ograniczenia pokarmowe.

Istnieją dowody na to, że omijając śniadanie, później w ciągu dnia jemy więcej, wynagradzając sobie stratę tych kalorii. W ten sposób w mniejszej liczbie posiłków spożywamy ich tyle samo. Biorąc pod uwagę jednak zasady zdrowego żywienia i zalecenie, aby w zdrowej diecie jeść częściej, ale mniej objętościowo, spożywanie śniadania jest najlepszym rozwiązaniem dla zachowania zdrowia.

Vincenzo Costigliola, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Lekarzy, zgadza się z tą analizą:

Śniadanie nie tylko ma pozytywny wpływ na zdrowie – to także po prostu dobry nawyk. Włączenie porannego posiłku do codziennej rutyny jest ważnym krokiem w przejęciu kontroli nad dietą i swoim życiem.

Dlaczego warto jeść śniadania? Sprawdź najważniejsze korzyści!

Zastanawiasz się, dlaczego warto jeść śniadania? Lista korzyści płynących ze spożywania najważniejszego posiłku dnia obejmuje:

  •  dawkę zdrowej energii na kolejne godziny, ponieważ jeśli nasz organizm nie dostanie odpowiedniej ilości wartości odżywczych, w godzinach południowych możemy czuć senność, spadek koncentracji i osłabienie pamięci;
  •  podniesienie poziomu glukozy we krwi, który spada w ciągu nocy, dzięki czemu jesteśmy w stanie jasno myśleć, uczyć się i pracować;
  •  pobudzenie metabolizmu;
  •  poprawienie koncentracji;
  •  ułatwienie zrzucenia nadprogramowych kilogramów;
  •  ograniczenie ryzyka otyłości;
  •  profilaktykę insulinooporności, zespołu metabolicznego i nadciśnienia tętniczego.

Dlaczego jeszcze warto jeść śniadania? Osoby, które pomijają śniadanie, narażone są na częstsze bóle głowy, złe samopoczucie i rozdrażnienie, co może przekładać się na gorsze wyniki w nauce i pracy, ale również na częstsze konflikty w relacjach z innymi.

Biorąc pod uwagę wszystkie korzyści wynikające ze spożywania śniadań, szczególnie te dotyczące wpływu na funkcjonowanie naszego mózgu, można z całą odpowiedzialnością powiedzieć, ze właściwie skomponowane śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia i nie powinno być pomijane.

Śniadanie - dlaczego warto jeść?

Kiedy jeść śniadanie?

Kiedy w takim razie jeść śniadanie? Naukowcy są zgodni, że najlepszym pomysłem jest zjedzenie go w ciągu 2 godzin od przebudzenia, aby utrzymać stabilny poziom cukru we krwi i ograniczyć napady głodu w późniejszych godzinach.

Ile kalorii powinno mieć śniadanie?

Pora pierwszego posiłku to dopiero początek. Równie ważne jest to, ile kalorii spożywasz na śniadanie. Zgodnie z opinią dietetyków powinno stanowić ono około 20-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Oznacza to, że jeśli jesteś na diecie 2000 kcal, to najlepiej, aby kaloryczność śniadania wynosiła ok. 500 kcal.

Co najczęściej jemy na śniadanie? Pierwszy posiłek dnia pod lupą

Zastanawiasz się, co najczęściej jemy w Polsce na śniadanie? Na to pytanie postanowiło odpowiedzieć ARC Rynek i Opinia, przeprowadzając badanie online. Wzięli w nim udział respondenci w wieku od 15 do 55 lat. Wyniki mogą zaskakiwać, bo aż 73% ankietowanych potwierdziło, że obowiązkowym dodatkiem do ich pierwszego posiłku w ciągu dnia jest pieczywo. Zaraz po nim znalazła się wędlina (57%), a na trzecim miejscu – sery z wynikiem 35%. Wniosek jest prosty – Polacy jedzą najczęściej na śniadanie kanapki!

Oprócz kanapek na śniadaniowych talerzach 18% Polaków lądują również produkty mleczne, głównie kefiry, jogurty i serki wiejskie. Co ciekawe, najmniejszą popularnością w przeprowadzonym badaniu cieszyły się świeże owoce, które mimo wszystko są częściej wybierane przez kobiety. Na zakończenie niespodzianka! Jeśli myślisz, że to kawa jest królową poranków, to jesteś w błędzie. Wyniki badania ARC Rynek i Opinia pokazują, że to herbata towarzyszy Polakom najczęściej podczas śniadań. Gorący napój gości na stołach aż 44% ankietowanych, podczas gdy kawa osiągnęła wynik 34%. Mniejsza popularność drugiego z napoi może wiązać się z dużą ilością mitów, które wokół niego narosły. Warto więc poznać zalety i wady picia kawy.

Śniadanie - czy warto jeść?

Co dobrego i zdrowego zjeść na śniadanie? Fit pomysły

Czas na smaczną część tego artykułu, czyli wskazówki dotyczące tego, co dobrego i zdrowego warto zjeść na śniadanie. Jeśli jesteś fit i zależy Ci na tym, aby pierwszy posiłek dnia dostarczył Ci mnóstwa energii bez ryzyka przybrania na masie, to rewelacyjnym pomysłem będą np. płatki owsiane, które zawierają przeciwutleniacze i błonnik. W połączeniu z nasionami, orzechami czy owocami oraz mlekiem lub jogurtem, masz danie zawierające węglowodany, białko, tłuszcze oraz cenne witaminy i minerały.

Co zdrowego między innymi warto jeść na śniadanie?

  •  jogurt naturalny z orzechami, ziarnami, nasionami i owocami;
  •  świeże warzywa i owoce;
  •  pieczywo zbożowe pełnoziarniste (jeśli zastanawiałeś się, czy tosty są zdrowe, to masz już odpowiedź i możesz bez obaw wybierać je na śniadanie);
  •  musli i otręby;
  •  rośliny strączkowe.

A czego nie jeść na śniadanie?

  •  słodyczy,
  •  białego pieczywa,
  •  słodkich płatków śniadaniowych,
  •  jogurtów owocowych z cukrem,
  •  drożdżówek,
  •  dań instant.

Co na śniadanie do pracy zamiast kanapek?

Zastanawiasz się, co możesz zabrać ze sobą na śniadanie do pracy zamiast kanapek? Odpowiedź jest banalnie prosta – dietę pudełkową! Dzięki niej nie musisz się martwić nie tylko o pierwszy posiłek, ale także o pozostałe dania na resztę dnia. Nasz catering dietetyczny dostarczy Ci wybrany zestaw odpowiednio zbilansowanych potraw o odpowiedniej kaloryczności prosto pod wskazany adres. Smacznego!

×