16.03.2018

Co i ile pić na diecie?

co pić na diecie

Ok. 300 ml wody dostarczanej organizmowi stanowi woda metaboliczna (pochodząca z procesów spalania), kolejne 1000 ml dostarczamy z pożywieniem, zaś największą część z napojami (min. 1,5 l).

Dlaczego nawodnienie jest tak ważne?

Nawodnienie organizmu jest bardzo ważne, szczególnie podczas odchudzania. Woda jest niezbędna w procesie przemiany materii oraz bierze udział w usuwaniu końcowych produktów tych przemian. Jest środowiskiem wszystkich reakcji zachodzących w organizmie, w tym transportu substancji odżywczych czy usuwaniu toksyn.

Picie zbyt małej ilości wody często skutkuje osłabieniem, bólami głowy, stawów, zaparciami oraz nadwagą.

Co pić aby skutecznie nawodnić organizm?

Ważna jest nie tylko ilość, ale i sposób dostarczania wody do organizmu. Podstawowym napojem powinna być niskozmineralizowana (<500 mg minerałów/l wody), niegazowana woda mineralna. Jako dodatku smakowego można użyć plasterka cytryny, pomarańczy czy kilku listków świeżej mięty. Co będzie przyjemną odmianą dla tych osób, które nie lubią smaku czystej wody. Wodę należy pić małymi porcjami w ciągu całego dnia. W ten sposób organizm będzie w stanie najlepiej z niej skorzystać.

Poza wodą mineralną warto również pić herbaty, przy czym szczególnie polecana jest herbata zielona, herbatki ziołowe lub owocowe (niesłodzone). Dobrym wyborem będą też soki warzywne, natomiast umiar należy zachować spożywając soki owocowe tłoczone lub wyciskane, gdyż naturalnie występujący w nich cukier zwiększa kaloryczność tego typu napojów.

Sprawdź także: Dieta sokowa - na czym polega? Kiedy stosować i jakie są przeciwwskazania?

co pić na diecie

Czego należy unikać?

Słodkie napoje, zarówno te gazowane, jak i niegazowane są jedynie źródłem „pustych” kalorii (szklanka napoju typu cola to ponad 100 kcal), dobrze jest więc całkowicie z nich zrezygnować.

Należy się również wystrzegać słodkich napojów „dietetycznych”, czyli tych bez dodatku cukru, w których składzie znajdują się sztuczne substancje słodzące. Tego typu chemiczne zamienniki często mają niekorzystny wpływ na organizm i mogą przyczyniać się do rozregulowania apetytu. Sztuczne substancje słodzące „oszukują” organizm przygotowując go na zastrzyk energii, do którego nie dochodzi. Do mózgu wysyłany jest wówczas sygnał głodu, co zmusza nas do sięgnięcia po jakąś przekąskę (niekoniecznie dietetyczną). To właśnie dlatego po spożyciu produktów typu „light” ochota na spożycie innych produktów jest większa. Pułapką mogą się również okazać soki owocowe. Często są one produkowane na bazie zagęszczonych, słodzonych koncentratów. Warto więc sprawdzić etykietę produktu przed jego spożyciem.

Woda sprzymierzeńcem podczas odchudzania

Odpowiednie nawodnienie organizmu nie tylko wspomaga metabolizm, zwiększając efektywność diety odchudzającej, ale też oczyszcza go wspomagając usuwanie toksyn. Właściwa ilość wody wypijana każdego dnia jest również istotna w zwalczaniu nadmiernego apetytu.

Należy jednak pamiętać, że słowo „odpowiednie” jest tutaj kluczowe. Nadmierna ilość może bowiem prowadzić do przewodnienia, którego objawem jest wzrost ciśnienia krwi oraz obrzęki stóp. Nie powinno się spożywać więcej niż 5 litrów wody dziennie, a odpowiednią ilość trzeba dopasować indywidualnie biorąc pod uwagę swoje parametry oraz aktywność fizyczną.

kobieta trzymająca miskę z sałatą i papryką
Porady dietetyka
29.02.2024

Dieta jelitowa - co jeść w trakcie problemów z jelitami

Zastanawiasz się, czy istnieje jakaś jedna uniwersalna dieta na problemy z jelitami? Czy dieta lekkostrawna na jelita to dobre rozwiązanie? Co jeść na problemy z jelitami jak powinna wyglądać dobrze zbilansowana dieta dla jelit? Przeczytaj poniższy artykuł, w którym odpowiadamy na powyższe pytania i przedstawiamy, jak skomponować zbilansowany jadłospis diety na chore jelita.

Dieta jelitowa - co jeść w trakcie problemów z jelitami
kobieta trzymająca się za kolano
Przepisy, Porady dietetyka
28.02.2024

Dieta na stawy – czy odpowiedni sposób odżywiania może je wzmocnić?

Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej i nieprawidłowe nawyki żywieniowe to najbardziej istotne czynniki, które przyczyniają się do tego, że coraz więcej osób boryka się z problemem bolących stawów. Jak odpowiednia dieta na stawy może pomóc w walce z nieprzyjemnymi dolegliwościami? Dowiedz się, jak powinna wyglądać dieta na ból stawów, aby nie tylko całkowicie go wyeliminować, ale także zapobiegać jego nawrotom.

Dieta na stawy – czy odpowiedni sposób odżywiania może je wzmocnić?
dorosły i dziecko trzymający papier w kształcie nerki na teksturowanym niebieskim tle
Porady dietetyka
28.02.2024

Dieta nerkowa — co można jeść a czego lepiej unikać

Nerki odpowiadają za filtrowanie krwi, produkcję moczu i oczyszczanie organizmu z toksyn. Problemy związane z nerkami często wymagają kompleksowego podejścia do zmiany stylu życia. Dowiedz się, co można jeść przy niewydolności nerek i jakie składniki odżywcze są kluczowe w diecie przy chorych nerkach.

Dieta nerkowa — co można jeść a czego lepiej unikać

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję