HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
dieta bezglutenowa dla kogo
22.06.2020

Dieta bezglutenowa – kiedy naprawdę warto ją stosować?

Dieta bezglutenowa zyskała dużą popularność dzięki celebrytom i osobom działającym w mediach społecznościowych. Gluten często bywa uznawany za głównego wroga szczupłej sylwetki i obwiniany za problemy z trawieniem, pogorszenie stanu cery oraz wzdęcia. Producenci żywności szybko zdali sobie sprawę z panującego trendu i zaczęli wprowadzać na rynek produkty bezglutenowe. Czy rzeczywiście warto po nie sięgać? Z tego artykułu dowiesz się, czym właściwie jest gluten i kto naprawdę powinien wyeliminować go ze swojego jadłospisu.

Co to jest gluten?

Gluten to mieszanina białek roślinnych – gluteniny i gliadyny. Naturalnie występuje w ziarnach niektórych zbóż: pszenicy, żyta, orkiszu i jęczmienia. To właśnie jego obecność sprawia, że wypieki są pulchne i sprężyste.

Dieta bezglutenowa – kto powinien ją stosować?

Zdecydowana większość społeczeństwa może bezpiecznie sięgać po makarony, bułeczki, chleb i inne wypieki zawierające gluten. Istnieje jednak grupa osób, dla których dieta bezglutenowa jest koniecznością lub po prostu może znacznie ułatwić codzienne funkcjonowanie. Dietę bez glutenu przede wszystkim muszą stosować chorzy na celiakię, czyli trwającą całe życie chorobę autoimmunologiczną, prowadzącą do zaburzenia wchłaniania pokarmu. W ich przypadku nawet najmniejsza ilość glutenu w diecie może spowodować bardzo niebezpieczne dla zdrowia konsekwencje.

Tą dietą powinny zainteresować się także osoby, które mają alergię na gluten. Należy on do najczęściej wywołujących alergie pokarmowe substancji – wyprzedza go jedynie mleko krowie. Alergia na gluten objawia się najczęściej pokrzywką, atopowym zapaleniem skóry, występowaniem obrzęków i biegunki. W przeciwieństwie do celiakii, alergia na gluten może pojawić się na pewnym etapie życia i minąć po kilku latach.

dieta bezglutenowa

Dieta bez glutenu będzie także doskonałym rozwiązaniem dla osób zmagających się z nadwrażliwością na tę substancję. Jej najczęstsze objawy to ból brzucha, zmiany skórne, nieżyt nosa, problemy trawienne i uczucie zmęczenia. Warto zaznaczyć jednak, że wiele osób odczuwa te dolegliwości wyłącznie po spożyciu produktów pszennych, natomiast nie reaguje negatywnie na gluten pochodzący z żyta, jęczmienia czy orkiszu.

Jeśli nie należysz do którejś z wyżej wymienionych grup, możesz bezpiecznie sięgać po produkty zawierające gluten. Pamiętaj jednak, że oczyszczona biała mąka jest kaloryczna i uboga w cenne wartości odżywcze, dlatego, jeśli masz możliwość, staraj się wybierać tę pełnoziarnistą. Jeżeli sądzisz natomiast, że dieta bezglutenowa będzie dobrym wyborem dla Ciebie, sięgaj po ryż, kaszę gryczaną i jęczmienną, amarantus i produkty z mąki kukurydzianej.

Wykluczenie z diety pszenicy, żyta, jęczmienia i orkiszu na początku często stanowi dość trudne wyzwanie kulinarne. Z pomocą może przyjść catering dietetyczny, który pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu na zakupach i gotowaniu, a także zapewni różnorodne i pełnowartościowe posiłki każdego dnia.

×