03.01.2024

Dieta hCG – czym się charakteryzuje ten sposób odżywiania oraz jakich efektów można oczekiwać?

co to jest dieta hcg

W Polsce wciąż wzrasta odsetek osób z nieprawidłową masą ciała. Nadwaga i otyłość to nie tylko problem natury estetycznej, ale przede wszystkim poważne zagrożenie dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wiele osób szuka skutecznych sposobów na utratę masy ciała, przeróżnych diet, suplementów diety czy detoksów. Jedną z możliwości obiecujących szybkie efekty jest dieta hCG. Czy warto zdecydować się na odchudzanie na diecie hCG? Czym są krople hCG i jakie są zasady diety hCG? Odpowiadamy!

Spis treści

  1. Główne założenia diety hCG
  2. Czego nie jeść na diecie hCG?
  3. Jak dieta hCG wpływa na organizm?
  4. Dieta hCG – przepisy

Główne założenia diety hCG

Dieta odchudzająca hCG została wymyślona  w 1954 r. przez brytyjskiego lekarza Alberta Theodora Williama Simeonsa. Połączył on stosowanie restrykcyjnej diety z codziennymi zastrzykami hormonu ludzkiej gonadotropiny kosmówkowej (hCG) – produkowanego i wydzielanego przez zarodek na bardzo wczesnym etapie rozwoju ciąży. Simeons twierdził, że zastrzyki z hCG ułatwiają utrzymanie diety i utratę masy ciała w określonych partiach ciała (np. w okolicy bioder, brzucha i ud).

hcg hormon ludzkiej gonadotropiny kosmówkowej

Zasady diety hCG są ściśle określone. Podczas odchudzania należy stosować dietę o niskiej wartości energetycznej (500 kcal dziennie) oraz hormon gonadotropiny kosmówkowej w formie zastrzyków lub kropel zawierających hCG. Menu diety hCG jest skromne, z uwagi na niską zawartość kalorii. Dieta kropelkowa hCG składa się z 4 faz i trwa 9 tygodni. Poniżej przedstawiamy omówienie 4 faz diety hCG.

  1. Pierwsza faza diety hCG – regeneracja
    Zdaniem autora celem tego etapu jest zregenerowanie organizmu poprzez oczyszczenie go ze zbędnych toksyn. 
  2. Druga faza diety hCG – doładowanie
    To krótki etap trwający zaledwie dwa dni, którego celem jest „doładowanie” organizmu przed kolejną fazą aktywacji. Spożywa się wtedy produkty wysokoenergetyczne, bogate w tłuszcz. 
  3. Trzecia faza diety hCG – aktywacja
    To główna i najważniejsza faza diety trwająca 21 dni, podczas której dziennie spożywa się tylko 3 posiłki o łącznej wartości 500 kcal.
  4. Czwarta faza  diety hCG – stabilizacja
    Ostatnia faza również trwa 21 dni, podczas tego etapu stopniowo zwiększa się liczbę spożywanych kalorii. 

Zatem, co jeść, aby schudnąć na diecie hCG? Przepisy diety hCG powinny zawierać: owoce, warzywa i produkty będące źródłem białka. Jadłospis powinien bazować na: chudym mięsie, rybach, owocach, warzywach i chudym nabiale. W niewielkich ilościach, od czasu do czasu, są dozwolone produkty zbożowe.

Czego nie jeść na diecie hCG?

Jadłospis na diecie hCG wyklucza spożycie tłuszczu oraz w większości węglowodanów złożonych, z diety trzeba zatem wyeliminować m.in.:

  • pieczywo, płatki, kasze, ryże, makarony,
  • tłuste mięsa, tłuste ryby i pełnotłuste produkty mleczne, 
  • jaja,
  • słodycze, słone przekąski i produkty wysokoprzetworzone, 
  • oleje, oliwę z oliwek, masło, margaryny,
  • cukier, słodycze i fast foody,
  • awokado, oliwki,
  • orzechy, pestki, nasiona,
  • alkohol. 

czego nie jest na diecie hcg

Przepisy na diecie hCG powinny być bardzo niskoenergetyczne, ponieważ na diecie można spożywać tylko 500 kcal dziennie.

Sprawdź także: Jak zacząć odchudzanie?

Jak dieta hCG wpływa na organizm? 

Mimo rzekomych efektów diety hCG nie jest ona zalecana przez lekarzy, dietetyków i Agencję ds. Żywności i Leków (FDA). FDA zaleca, aby unikać dostępnych bez recepty suplementów odchudzających zawierających hCG. Jako lek na receptę, hCG stosuje się głównie w leczeniu problemów z płodnością. Nie udowodniono, aby hormon działał korzystnie na utratę masy ciała. Co więcej, dieta hCG jest dietą o bardzo niskiej energetyczności, która nie pokrywa nawet podstawowego zapotrzebowania organizmu. U kobiet może przyczyniać się też do zaburzeń miesiączkowania. Taka dieta może prowadzić do niedoborów żywieniowych, bólów i zawrotów głowy oraz omdleń, a także wystąpienia efektu jo-jo. 

Co więcej, stosowanie produktów odchudzających z hCG powiązano ze wzrostem ryzyka zachorowania na raka. Znane skutki uboczne diety hCG to m.in.: zmęczenie, drażliwość, niepokój, depresja, gromadzenie się płynów (obrzęki), ginekomastia. Stosowanie hCG może także zwiększać ryzyko żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej. 

skutki uboczne diety hcg - m.in. depresja

Jeśli chcesz zrzucić nadmierne kilogramy, wybierz bezpieczniejsze sposoby na utratę masy ciała. Dieta hCG z pewnością nie będzie dobrym wyborem. Klucz do zdrowej utraty masy ciała to odpowiednio zbilansowana dieta i ujemny deficyty energetyczny. Pierwszym krokiem w kierunku uzyskania wymarzonej sylwetki powinna być wizyta u dietetyka, który podpowie, jaki sposób żywienia będzie najbardziej wskazany w konkretnym przypadku. W stosowaniu zaleceń pomoże natomiast dopasowany do potrzeb catering dietetyczny o odpowiednio dobranej kaloryczności.

Sprawdź także: Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne

Dieta hCG – przepisy

Dzienny jadłospis diety hCG składa się z 3 posiłków, które łącznie nie mogą dostarczyć więcej niż 500 kcal. Dania są proste i nieurozmaicone. Żeby stosować przepisy, nie trzeba mieć zaawansowanych umiejętności kulinarnych, wiedzieć, jak robić koktajle odchudzające czy liczyć rozkładu makroskładników. Przykładowa propozycja tego, co jeść na diecie hCG może wyglądać następująco:

co jeść na diecie hcg -  sałatka z kurczakiem

Śniadanie: sałatka z kurczakiem, pomidorem, ogórkiem i rzodkiewką
Obiad: mintaj z brokułem i pomidorami
Kolacja: sałatka z kapusty kiszonej z grillowanym indykiem

Bibliografia:

  1. Butler SA, Cole LA. Evidence for, and Associated Risks with, the Human Chorionic Gonadotropin Supplemented Diet. J Diet Suppl. 2016 Nov;13(6):694-9. 
  2. Rabe T, Richter S, Kiesel L, Runnebaum B. Risiko-Nutzen-Analyse einer hCG-500-kcal-Reduktionsdiät (Cura romana) bei Frauen [Risk-benefit analysis of a hCG-500 kcal reducing diet (cura romana) in females]. Geburtshilfe Frauenheilkd. 1987 May;47(5):297-307. 
  3. The Mayo Clinic Diet: What is your weight-loss goal? 5-10 lbs, 11-25 lbs, or 25+ lbs Has the HCG diet been shown to be safe and effective? https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/expert-answers/hCG-diet/faq-20058164

 

Kobieta robi notatki odnośnie swojej diety
Ciekawostki
09.07.2024

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?

Odżywianie zgodnie z grupą krwi 0 bazuje na zaleceniach Petera J. D'Adamo. Lekarz zasugerował, że powinno się stosować dietę pod grupę krwi, zawierającą określone rodzaje pokarmów w zależności od antygenów krwinek czerwonych. W koncepcji dla każdej z grup przewidziano odmienne zalecenia bazujące na mechanizmach ewolucyjnych. Jedzenie zgodne z grupą krwi w teorii ma poprawiać stan zdrowia, zwiększać poziom energii i zapobiegać chorobom.

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?
Mężczyzna drapie się po ramieniu
Porady dietetyka
30.06.2024

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?

Zaleca się, by dieta w łuszczycy miała charakter przeciwzapalny i uwzględniała produkty będące źródłami omega-3. W toku badań zaobserwowano, że korzystne działanie mają: redukcja wagi, niektóre minerały i witaminy. Na łuszczycę pomagają m.in. witaminy C i B, a także potas i antyoksydanty. Jadłospis diety łuszczycowej może bazować na zaleceniach diety śródziemnomorskiej i powinien być zbilansowany oraz dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?
Ręka kobiety sięga widelcem po sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
28.06.2024

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Aby zauważyć korzystne efekty diety sałatkowej i zadbać o swoje zdrowie ważne jest właściwe zbilansowanie jadłospisu. Podstawą jest dopasowanie kaloryczności menu do indywidualnego zapotrzebowania i sięganie po różnorodne produkty: źródła błonnika, białka, zdrowych tłuszczów i węglowodanów złożonych. Lekkie sałatki to doskonały sposób na jedzenie smacznie i zdrowo, nawet żyjąc intensywnie.

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję