HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
12.10.2020

Dieta intermittent fasting, czyli post przerywany. Czym jest i na czym polega?

Intermittent fasting to sposób odżywiania, który w ostatnich czasach stał się popularnym trendem. Ze względu na czas spożywania posiłków, dieta ta nazywana jest także postem przerywanym. Na czym polega intermittent fasting, dla kogo została przeznaczona i czy faktycznie jest tak skuteczna, jak uważają niektórzy?

Dieta intermittent fasting – zasady

Intermittent Fasting (IF) to sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu pożywienia tylko przez określony czas w trakcie dnia lub tygodnia. Przez pozostałe godziny należy powstrzymać się od jedzenia. Jest to naprzemienne stosowanie „okna żywieniowego” oraz ścisłego postu, które ma doprowadzić do osiągnięcia szczupłej, wyrzeźbionej sylwetki.

Dieta IF nie narzuca specjalnych zasad żywienia, co oznacza, że można jeść wszystko, co się chce. Oczywiście większość specjalistów, polecająca ten tryb żywienia w dalszym ciągu zachęca do spożywania posiłków zbilansowanych, pełnych wartości odżywczych, jednak nie jest to regułą. Należy jednak pamiętać, że aby uzyskać dobre efekty, w dalszym ciągu należy przestrzegać określonej liczby kalorii, dobranej wedle indywidualnego zapotrzebowania.

Dieta intermittent fasting może być stosowana w kilku wariantach.

dieta intermittent fast

Rodzaje diety IF

Warianty przerywanego postu można dobrać wedle własnego upodobania. Zostały one stworzone po to, aby dopasować się do różnych trybów życia.

Wariant I 16/8

Przez 16 godzin w ciągu doby należy prowadzić ścisły post, przez 8 godzin można jeść. W trakcie „okna żywieniowego” najlepiej zjeść trzy posiłki i dwie przekąski. Osoby stosujące dietę najczęściej rozpoczynają post ok. godziny 20, który trwa do 12 następnego dnia.

Wariant ten sprawdza się przede wszystkim u osób, ćwiczących w godzinach popołudniowych, gdyż dzięki temu nie muszą oni trenować na głodzie, i mają możliwość zjedzenia potreningowego posiłku.

16 godzin to dość długi okres postu, dlatego niektórzy zwolennicy diety zalecają na początek wariant ten nieco ułatwić i rozpoczynać od sposobu 14/10.

Wariant II 20/4

Jest to zdecydowanie trudniejsza wersja, gdyż polega na utrzymywaniu postu przez 20 godzin, podczas gdy „okno żywieniowe” trwa zaledwie przez 4 godziny. Wariant ten nazywany jest czasem także „dietą wojownika”. Podczas okresu jedzenia, należy spożyć dwa solidne posiłki, w tym jeden ciepły.

Dieta IF 20/4 jest dość trudna do przeprowadzenia i zaleca się ją tylko profesjonalnym sportowcom, którzy ostro pracują nad sylwetką.

Wariant III 5:2

Tutaj zamiast wyznaczania godzin jedzenia, wyznacza się dni tygodnia. Wariant ten oznacza, iż przez 5 dni w tygodniu możemy odżywiać się normalnie, następnie przez dwa dni należy spożywać nie więcej niż 500-600 kcal.

Wariant IV 6:1 (eat-stop-eat)

Polega na zachowaniu postu przez dobę co 6 dni. Przykład: po 6 dniach kończysz jedzenie po obiedzie, spożywając następny posiłek o tej samej porze dnia następnego.

Czy dieta Intermittent Fasting działa?

Dieta IF zdobyła tak dużą popularność głównie dlatego, że pojawiło się wiele dobrych opinii na temat jej skuteczności. Okazało się, iż faktycznie, jest to dieta, pozwalająca na dość sprawną redukcję tkanki tłuszczowej, o czym przekonali się sportowcy na redukcji.

Pytaniem, które powinniśmy sobie zadać, jest nie to, czy dieta Intermittent fasting działa, ale czy jest ona bezpieczna dla zdrowia. W tym punkcie pojawia się wiele kontrowersji, gdyż wielu dietetyków uważa, iż naprzemienne okresy głodówki, połączone z czasem na jedzenie, nie są dobrą opcją dla każdego.

post przerywany

Dla kogo przeznaczona jest dieta IF?

Dieta Intermittent Fasting jest bardzo specyficzna, dlatego nie zaleca się jej wszystkim. Najczęściej z tego typu żywienia korzystają osoby aktywne, które z jakichś powodów nie mogą spożywać posiłków przez większą część dnia. Osoby, prowadzące nieregularny tryb życia wybierają IF, ponieważ dzięki temu nie muszą pamiętać o regularnych posiłkach.

Post przerywany odradzany jest:

  • kobietom w ciąży i karmiącym;
  • osobom, które ciężko pracują fizycznie;
  • osobom, cierpiącym na cukrzycę;
  • dzieciom i młodzieży;
  • osobom z problemami hormonalnymi i schorzeniami nerek oraz wątroby.

Opinie dietetyków o Intermittent Fasting

Specjaliści mają zróżnicowane opinie o IF. Niektórzy z nich polecają ten sposób żywienia u osób, u których inne metody odchudzania zawiodły. Dietetycy podkreślają oczywiście wagę zachowania odpowiednich zasad zdrowego żywienia i wszystkim osobom z różnymi schorzeniami polecają skontaktowanie się z lekarzem przed rozpoczęciem diety.

Wśród opinii znajdziemy jednak także wiele głosów przeciwko stosowaniu diety Intermittent Fasting. Coraz częściej zalecane są zbilansowane diety, w których posiłki rozłożone są równomiernie w czasie. Takie sposoby żywienia są z pewnością bezpieczniejsze dla osób, które pracują i potrzebują stałego dostępu do źródeł energii.

Z postu przerywanego korzystają często osoby, które nie mają czasu na przygotowywanie posiłków do pracy, jednak popularność diet pudełkowych coraz częściej pozwala im na spożywanie systematycznych posiłków. Dobry catering dietetyczny dostarczy pożywienie do pracy na ustaloną godzinę, umożliwiając zachowanie zasad zdrowego żywienia.

×