HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
03.11.2020

Suplementy diety w diecie wegańskiej – czy są konieczne?

Oczywiście nie wszystkie suplementy będą odpowiednie. Przed rozpoczęciem ich stosowania, warto wykonać badania krwi oraz wiedzieć, które suplementy w diecie wegańskiej są niezbędne, aby utrzymać zdrowie.

Dieta wegańska – suplementacja niezbędna. Jakie suplementy wybrać?

Zadaniem suplementów w diecie wegańskiej jest uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów, których może być zbyt mało w jadłospisie wykluczającym mięso oraz nabiał. Wśród nich znajdziemy substancje, których niedobór może poważnie zaważyć na naszej kondycji zdrowotnej, dlatego warto rozważyć dostarczanie ich w formie suplementów.

Witamina B12

Jest to jedna z najważniejszych witamin, na którą należy zwrócić uwagę na diecie wegańskiej. Dlaczego? Głównie dlatego, że jej największe ilości znajdziemy w czerwonym mięsie, którego weganie nie spożywają. Nazywana także kobalaminą, witamina B12 bierze czynny udział w produkcji krwinek czerwonych, a jej niedobór może prowadzić do anemii.

Wielu wegan cierpi na niedobór tej witaminy, aczkolwiek przed rozpoczęciem suplementacji, zaleca się zrobić badania krwi, aby sprawdzić jej poziom. Warto też sprawdzić, czy pojawiły się jakiekolwiek objawy niedoboru witaminy B12, do których zaliczamy:

  • zmęczenie;
  • osłabienie mięśni;
  • duszności;
  • bladość skóry;
  • drażliwość;
  • trudności z koncentracją.

Witamina D

Witamina D należy do tych składników, które bardzo trudno czerpać z diety wegańskiej, ponieważ występuje ona głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, a to i tak w bardzo małych ilościach. To właśnie dlatego tak wiele osób dorosłych cierpi na jej niedobory.

Witamina D wspomaga odporność organizmu oraz skutecznie wpływa na zdrowie kości i stawów, dlatego jest bardzo ważna do poprawnego funkcjonowania. Spore jej ilości można czerpać ze słońca (już ok. 20 minut przebywania na słońcu pozwoli na wchłonięcie dziennej dawki witaminy D). Jednak w miesiącach jesienno-zimowych zaleca się suplementację tego składnika, zwłaszcza weganom, którzy nie mają możliwości przyswajania jej z pożywienia.

Powyższe witaminy to suplementy właściwie niezbędne w diecie wegańskiej. Oprócz nich warto rozważyć stosowanie także kilku innych.

dieta wegańska suplementacja

Dieta wegańska – suplementacja dodatkowa

W diecie wegańskiej może zabraknąć jeszcze kilku ważnych składników, o których uzupełnieniu warto pomyśleć. Jakie to suplementy?

Jod

Weganie mogą mieć nawet o 50% niższą zawartość jodu w organizmie niż osoby na diecie tradycyjnej. Suplementacja jodem nie zawsze jest w diecie wegańskiej niezbędna, ponieważ do jadłospisu można dodać wodorosty lub sól jodowaną, które są bogate w ten składnik. Jeżeli jednak menu nie zawiera tych produktów, warto pomyśleć o suplementacji. Należy również pamiętać, iż kobiety w ciąży oraz matki karmiące wykazują zwiększone zapotrzebowanie na jod.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy omega-3 są zdrowe dla organizmu i zaleca się je nie tylko weganom. Główne ich źródła w diecie roślinnej to oleje roślinne np.: olej lniany, orzechy, olej rzepakowy.

Warto wiedzieć, iż kwasy omega-3 skutecznie wpływają na układ immunologiczny i nerwowy organizmu. Wspomagają myślenie i zdolności poznawcze, zapewniają szybszą regenerację mięśni, a także mogą chronić przed różnymi poważnymi schorzeniami.

Wapń i cynk

Będąc na diecie wegańskiej, można dostarczyć odpowiednią ilość wapnia, jednak należałoby tworzyć jadłospis, zwracając szczególną uwagę na te składniki, co dla wielu osób może okazać się sporym wyzwaniem. Roślinne źródła wapnia to między innymi migdały, mak, sezam, amarantus kakao czy nasiona chia.

Cynk jest bardzo ważnym składnikiem, niezbędnym każdemu człowiekowi. Wspomaga budowę kości i zębów, działa korzystnie na układ odpornościowy, wspomaga metabolizm i odnowę komórek. Znaleźć go można w produktach zbożowych, orzechach, nasionach i roślinach strączkowych, ale czasem warto pomyśleć o dostarczeniu go w postaci kapsułek.

Suplementacja w diecie wegańskiej – podsumowanie

Odpowiednio dopracowana dieta wegańska nie będzie nudna, a potrawy z pewnością będą smaczne. Jednak każda osoba, wybierająca taki tryb żywienia, musi wziąć pod uwagę, iż brak produktów pochodzenia zwierzęcego może prowadzić do pewnych niedoborów w organizmie. U osób na diecie wegańskiej najczęściej występuje niedobór witaminy B12, która jest niezwykle ważna do prawidłowej produkcji czerwonych krwinek, dlatego suplementacja kobalaminy jest właściwie niezbędna. Inną witaminą, którą weganie powinni dostarczać w postaci kapsułek, jest witamina D, odpowiedzialna za zdrowie kości, dobre funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego.

Suplementację pozostałych wymienionych w artykule witamin i minerałów, można rozważyć na diecie wegańskiej, jednak nie są one niezbędne. Jeżeli wegańska dieta będzie odpowiednio zbilansowana, ich dodatkowe dostarczenie nie będzie konieczne. Zdrową, smaczną, różnorodną dietę wegańską, która dostarczy Ci niezbędnych składników odżywczych znajdziesz w naszej ofercie.

×