HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
11.01.2021

Dieta przy niedoczynności tarczycy. Co jeść, a czego unikać?

Niedoczynność tarczycy to schorzenie, powodujące różnego rodzaju dolegliwości metaboliczne. Leczenie choroby polega na terapii farmakologicznej, jednak lekarze zalecają stosowanie także odpowiedniej diety, która pomoże uregulować metabolizm oraz wspomóc funkcjonowanie tarczycy. Zobaczmy, jak powinna wyglądać dieta przy niedoczynności tarczycy.

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to choroba wywołana zaburzeniami hormonu tarczycy, a dokładniej niedoborem hormonu tyroksyny (T4) oraz wynikającym z tego niedostatecznym działaniem trijodotyroniny (T3). Sprawia to, że organizm ma problemy z prawidłowym przeprowadzaniem procesów metabolicznych.

Objawy niedoczynności tarczycy to między innymi:

Dieta na niedoczynność tarczycy – jak powinna wyglądać?

W leczeniu niedoczynności tarczycy dieta pełni bardzo ważną rolę. Stawiając na odpowiednie produkty, możemy skutecznie wspomóc nasz układ metaboliczny.

Dieta przy niedoczynności tarczycy - ryby

Zwiększona ilość jodu

W diecie na niedoczynność tarczycy należy zwrócić uwagę na zwiększenie ilości jodu. Pierwiastek ten niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a przede wszystkim usprawnienia działania hormonów tarczycy - tyroksyny i trijodotyroniny.

Dobowe zapotrzebowanie na jod osoby dorosłej wynosi ok. 160 μg jodu, a u kobiet w ciąży i matek karmiących dzienna dawka powinna wynosić ok. 180-200 μg. Najlepsze źródła tego pierwiastka to:

Jod może znajdować się także w wodzie mineralnej. Jeżeli chcemy mieć pewność, że woda, którą kupujemy, jest bogata w jod, sprawdźmy jej etykietę. Producenci zazwyczaj wymieniają zawarte w wodzie pierwiastki.

Produkty bogate w żelazo

Żelazo jest minerałem, wchodzącym w skład cząsteczek tyreoperoksydazy (TPO), która jest kluczowa do prawidłowej syntezy hormonów tarczycy. Dlatego do diety przy niedoczynności tarczycy warto wprowadzić produkty, będące źródłem żelaza, takie jak:

  •  mięso,
  •  ryby,
  •  żółtka jaj,
  •  pełnoziarniste produkty zbożowe,
  •  zielona warzywa liściaste: szpinak, szczaw, jarmuż,
  •  suszone owoce i warzywa.

Produkty zawierające cynk

Cynk jest składnikiem białek receptorowych T3. Jeżeli w diecie jest zbyt mało tego minerału, może dojść do zaburzeń hormonów tarczycy. Wśród produktów bogatych w cynk wyróżniamy:

  •  grzyby,
  •  fasola adzuki,
  •  nasiona dyni, sezamu, słonecznika, lnu,
  •  nasiona sezamu,
  •  warzywa strączkowe.

Witamina D3

Badania wykazały obecność witaminy D w gruczole tarczycowym, co może oznaczać, że bierze ona udział w regulacji prawidłowych funkcji wydzielania hormonu. Co więcej, u pacjentów z niedoczynnością tarczycy obserwuje się zmniejszone stężenie witaminy D3, co oznacza, że warto pomyśleć o jej suplementacji.

W okresie wiosenno-letnim nasłonecznie jest odpowiednie, a więc już dwadzieścia minut przebywania na słońcu może dostarczyć nam dzienną dawkę witaminy D3. Gorzej sprawa przedstawia się jesienią i zimą, gdy większość dni jest pochmurnych. Warto wtedy pomyśleć o wdrożeniu do diety tłustych ryb morskich. W przypadku witaminy D3 często konieczne jest dostarczanie jej z zewnątrz w postaci kapsułek lub kropli.

Dieta przy niedoczynności tarczycy - zielone warzywa

Dieta w niedoczynności tarczycy – zwiększona podaż białka

Wysoki poziom białka w diecie gwarantuje zwiększenie tempa przemian metabolicznych w organizmie. Co więcej, białko stymuluje produkcję hormonu wzrostu, który bierze udział w spalaniu tkanki tłuszczowej. Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy powinny więc zwiększyć podaż białka tak, aby wynosiła przynajmniej 15% wszystkich spożywanych kalorii. W diecie na niedoczynność tarczycy zaleca się spożywanie ok. 80-100 g białka dziennie. Należy jednak pamiętać także o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Dieta na niedoczynność tarczycy – czego unikać?

Niektóre produkty spożywcze, zamiast pomagać, mogą szkodzić. Dotyczy to głównie warzyw, zawierających w sobie substancje wolotwórcze, mogące ograniczać dostarczanie jodu z pożywienia. Zaliczamy do nich:

  •  kapustę,
  •  kalafior,
  •  brukselkę,
  •  soję,
  •  rzepę,
  •  brukiew.

Szkodliwe są przede wszystkim warzywa w stanie surowym. Jeżeli je ugotujemy, zawartość niekorzystnych substancji może zmniejszyć się nawet o 30%. Mimo wszystko, osoby, u których rozwinęły się wole lub u których zaobserwowano znaczne niedobory jodu, powinny zrezygnować ze spożywania produktów z powyższej listy. Takim osobom zaleca się również unikanie orzeszków ziemnych i gorczycy.

Zdrowa, zbilansowana dieta, zawierająca dużo jodu oraz odpowiednią podaż białka, może skutecznie poprawić procesy metaboliczne u osób z niedoczynnością tarczycy. Wspomoże ona terapię farmakologiczną, pomagając ustabilizować pracę tarczycy, oraz pomoże w utrzymaniu prawidłowej wagi. Osoby, które cierpią na niedoczynność tarczycy, powinny mieć świadomość, jakie produkty zawrzeć w jadłospisie, ale także, jakich należy unikać.

×