09.07.2024

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?

Kobieta robi notatki odnośnie swojej diety

Odżywianie zgodnie z grupą krwi 0 bazuje na zaleceniach Petera J. D'Adamo. Lekarz zasugerował, że powinno się stosować dietę pod grupę krwi, zawierającą określone rodzaje pokarmów w zależności od antygenów krwinek czerwonych. W koncepcji dla każdej z grup przewidziano odmienne zalecenia bazujące na mechanizmach ewolucyjnych. Jedzenie zgodne z grupą krwi w teorii ma poprawiać stan zdrowia, zwiększać poziom energii i zapobiegać chorobom.

Spis treści:

  1. Dieta a grupa krwi
  2. Korzyści wynikające z diety dostosowanej do grupy krwi
    • Grupa krwi a jedzenie – jaki jest między nimi związek?
  3. Wady i zalety diety dla grupy 0
  4. Przykładowe przepisy dla grupy krwi 0

Dieta a grupa krwi

Dieta zgodna z grupą krwi to koncepcja żywienia, która sugeruje, że ludzie powinni spożywać określone rodzaje pokarmów w zależności od swojej grupy krwi w celu:

  • poprawy stanu zdrowia,
  • poprawy trawienia,
  • utrzymania prawidłowej masy ciała,
  • zwiększenia poziomu energii,
  • zmniejszenia ryzyka chorób przewlekłych, np. chorób układu krążenia.

Koncepcja została zapoczątkowana przez Petera J. D'Adamo, który opisał ją w swojej książce Eat Right 4 Your Type1. Zdaniem autora grupa 0 jest pierwotną „przodkową” grupą krwi pierwszych ludzi, którzy byli łowcami-zbieraczami i stosowali dietę bogatą w białko zwierzęce. Grupa A ewoluowała, gdy ludzie zaczęli uprawiać ziemię i zaczęli jeść bardziej wegetariańsko, a grupa krwi B występowała wśród plemion koczowniczych, które spożywały duże ilości produktów mlecznych. Grupa AB miała wyewoluować w wyniku zmieszania się osób z grupą krwi A i B, dlatego zalecenia dla grupy AB łączą w sobie wytyczne dla osób z grupą krwi A i B.

Zadowolona kobieta spożywa posiłek

Osobom z grupą krwi 0 zaleca się spożywać:

  • żywność wysokobiałkową,
  • duże ilości mięsa, np. kurczaka, indyka, cielęciny, wieprzowiny, wołowiny, wątroby,
  • niektóre warzywa, np. kapustę, por, szpinak, pomidory, pietruszkę, cykorię,
  • ryby,
  • orzechy, np. włoskie,
  • owoce, np. morwę, śliwki, figi.

Dieta zgodna z grupą krwi 0 nie powinna zawierać:

  • zbóż,
  • fasoli,
  • niektórych owoców, np. mandarynek, truskawek, jeżyn,
  • niektórych warzyw, np. brukselki, kalafiora, awokado, ziemniaków, szczawiu,
  • roślin strączkowych.

Należy też unikać pszenicy, kukurydzy i nabiału: jogurtów, kefirów, serów i przetworów mlecznych. Nie ma zatem znaczenia, jakie mleko jest najzdrowsze, ponieważ żaden rodzaj nie jest wskazany.

W diecie dla grupy krwi 0 są też produkty neutralne: niektóre owoce, np.: borówki, grejpfruty, wiśnie, cytryny czy suszone owoce. W celu utraty wagi zalecane są: owoce morza, wodorosty, czerwone mięso, brokuły, szpinak, oliwa z oliwek.

Osoby z grupą krwi A powinny sięgać po: owoce, warzywa, tofu, owoce morza, mięso z indyka i produkty pełnoziarniste, ale unikać mięsa. W celu redukcji masy ciała powinny spożywać: owoce morza, warzywa, ananasy, oliwę z oliwek i soję, natomiast powinny unikać: nabiału, pszenicy, kukurydzy i fasoli.

Ludzie z grupą krwi B powinni stosować zróżnicowaną dietę obejmującą mięso, owoce, nabiał, owoce morza i zboża. Aby schudnąć, osoby z grupą B powinny wybierać zielone warzywa, jajka, wątróbkę i herbatę z lukrecji, i unikać kurczaka, kukurydzy, orzeszków ziemnych i pszenicy.

Osoby z grupą krwi AB powinny jeść nabiał, tofu, jagnięcinę, ryby, zboża, owoce i warzywa. Utracie wagi będą sprzyjać: tofu, owoce morza, zielone warzywa i wodorosty. Niewskazane są: kurczak, kukurydza, kasza gryczana i fasola.

Jak widać, w żadnej grupie nie są doceniane właściwości roślin strączkowych, kukurydzy i większości zbóż. Niedozwolony jest również alkohol. Zalecenia są zdecydowanie mniej intuicyjne niż w przypadku innych modeli żywienia uznawanych za najzdrowsze, takich jak np. dieta śródziemnomorska.

Każdej grupie krwi zaleca się również inny rodzaj aktywności fizycznej. Dla osób z grupą krwi 0 wskazane jest wykonywanie ćwiczeń aerobowych o wysokiej intensywności i przyjmowanie suplementów na wrażliwy żołądek. Z kolei osobom z grupą krwi A zaleca się wykonywanie ćwiczeń o niskiej intensywności i włączenie codziennej medytacji.

Sprawdź także: Zdrowotne właściwości zielonej herbaty

Kobieta przygotowuje zdrowy posiłek

Korzyści wynikające z diety dostosowanej do grupy krwi

Twórca diety uważa, iż grupa krwi jest kluczem otwierającym drzwi do zdrowia, długowieczności, witalności i równowagi psychicznej. Zdaniem Petera J. D'Adamo grupa krwi określa podatność na choroby, to jakie pokarmy powinno się jeść oraz jak powinno się ćwiczyć. Ma to mieć wpływ na poziom energii, efektywność spalania kalorii, reakcję na stres, a nawet osobowość. Zatem, czy warto stosować dietę zgodną z grupą krwi?

Grupa krwi a jedzenie – jaki jest między nimi związek?

Skuteczność diety dla grupy krwi nie została poparta dowodami naukowymi2. Na uwagę zasługują badania opublikowane w 2013 i 2014 roku3. W metaanalizie przeprowadzonej w 2013 roku prześledzono światową literaturę medyczną i nie znaleziono żadnych badań wykazujących korzyści ze stosowania diety zgodnej z grupą krwi. Badanie przeprowadzone w 2021 r. na osobach stosujących niskotłuszczową dietę wegańską również nie wykazało związku między grupą krwi a poziomem lipidów ani innymi wskaźnikami metabolicznymi4. To podaje w wątpliwość twierdzenia Petera J. D'Adamo. Zalecenia żywieniowe powinny bowiem opierać się na wiarygodnych badaniach naukowych i indywidualnych potrzebach zdrowotnych każdej osoby. Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek diety zawsze warto skonsultować się z dietetykiem. Jeśli nie wiesz, jaki sposób odżywiania może wspomóc Twoje zdrowie, powierz komponowanie jadłospisu specjalistom. Odpowiednio dopasowana do indywidualnych potrzeb dieta pudełkowa będzie zdecydowanie lepszym pomysłem niż wdrażanie mało wiarygodnego modelu odżywiania.

Sprawdź także: Piramida zdrowego żywienia – czym jest? Zasady prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej

Wady i zalety diety dla grupy 0

Jedzenie oparte na grupie krwi wymaga ścisłego przestrzegania restrykcji. Problemem mogą być jednak osobiste preferencje. Przykładowo wegetarianin z grupą krwi 0 może mieć trudności z utrzymaniem wyznaczonej diety, a osoby lubiące czerwone mięso z grupą krwi A mogą być rozczarowane, gdy dowiedzą się, że nie jest ono dla nich wskazane. Szczególnie dla osób z określonymi zaburzeniami metabolicznymi czy chorobami dieta zgodna z grupą krwi może okazać się szkodliwa. Z pewnością nie powinna być też stosowana przez dzieci, osoby z zaburzeniami odżywiania, osoby w podeszłym wieku czy kobiety w ciąży i karmiące. W diecie zgodnej z grupą krwi 0 zaleca się także stosowanie suplementów, które nie należą do tanich.

Dieta według grupy krwi nie narzuca konkretnych ograniczeń kalorycznych, co dla wielu osób może być dużym plusem. Nie trzeba bowiem ważyć produktów i sprawdzać porcji, wystarczy skupić się na produktach dozwolonych.

Przykładowe przepisy dla grupy krwi 0

Posiłki diety zgodnej z grupą krwi 0 są w większości wysokobiałkowe. Poniżej przedstawiamy, jak może wyglądać przykładowy jadłospis na 1 dzień dla tego typu diety.

Dieta dla grupy krwi 0 – przykładowe posiłki

Śniadanie: jogurt naturalny z figą, śliwkami i pestkami dyni + orzechy włoskie

Joogurt naturalny z orzechami, pestkami dyni i figą

II śniadanie: makrela z duszoną kapustą

Obiad: pieczony morszczuk podany na sałatce z olejem lnianym

Pieczony morszczuk na sałatce

Podwieczorek: sałatka z brokułem, oliwą z oliwek, tuńczykiem i szpinakiem

Kolacja: krewetki z pomidorkami, czosnkiem i szpinakiem

Krewetki z pomidorkami i szpinakiem

Bibliografia:

  1. D’Adamo P., Whitney C., Eat right 4 your type, Random House, 2012.
  2. Cusack L. i wsp., Blood type diets lack supporting evidence: a systematic review, „The American Journal of Clinical Nutrition”, 2013 98 (1).
  3. Wang J. i wsp., ABO genotype, ‘blood-type’ diet and cardiometabolic risk factors, „PLoS One”, 2014 9 (1).
  4. Barnard N. D. i wsp., Blood Type Is Not Associated with Changes in Cardiometabolic Outcomes in Response to a Plant-Based Dietary Intervention, „Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics”, 2021 121 (6).

 

Mężczyzna drapie się po ramieniu
Porady dietetyka
30.06.2024

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?

Zaleca się, by dieta w łuszczycy miała charakter przeciwzapalny i uwzględniała produkty będące źródłami omega-3. W toku badań zaobserwowano, że korzystne działanie mają: redukcja wagi, niektóre minerały i witaminy. Na łuszczycę pomagają m.in. witaminy C i B, a także potas i antyoksydanty. Jadłospis diety łuszczycowej może bazować na zaleceniach diety śródziemnomorskiej i powinien być zbilansowany oraz dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?
Ręka kobiety sięga widelcem po sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
28.06.2024

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Aby zauważyć korzystne efekty diety sałatkowej i zadbać o swoje zdrowie ważne jest właściwe zbilansowanie jadłospisu. Podstawą jest dopasowanie kaloryczności menu do indywidualnego zapotrzebowania i sięganie po różnorodne produkty: źródła błonnika, białka, zdrowych tłuszczów i węglowodanów złożonych. Lekkie sałatki to doskonały sposób na jedzenie smacznie i zdrowo, nawet żyjąc intensywnie.

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo
Zadowolona kobieta przygotowuje sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
26.06.2024

Dieta tygodniowa – zasady, efekty oraz przykładowy jadłospis

Dieta tygodniowa to popularna nazwa odchudzającego planu żywienia na 7 dni. Dieta w założeniu ma przynieść efekty w postaci spadku wagi i oczyszczenia organizmu, co niestety przekonuje wiele osób do jej stosowania. Podstawowe zasady dotyczą spożywania wyłącznie dozwolonych produktów, ograniczenia dziennej podaży kalorii oraz wypijania minimum 1,5 litra wody dziennie. Szybka dieta tygodniowa czasem przyjmuje formę tygodniowej diety warzywnej i nie powinna być stosowana dłużej niż 7 dni.

Dieta tygodniowa – zasady, efekty oraz przykładowy jadłospis

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję