HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
10.08.2022

Dieta sirtfood. Czy każdy może liczyć na efekt Adele?

Dieta sirt zyskała na popularności dzięki spektakularnej metamorfozie Adele, która korzystając z niej nie do poznania zmieniła swoją sylwetkę. Przestawiamy zasady diety sirtuinowej, a także wyjaśniamy czym są tytułowe sirtuiny. Czy dieta Adele jest skuteczna w kontekście redukcji masy ciała? Jakie są wady i zalety diety sirt? 

Spis treści:

  1.  Czym jest dieta sirt?
  2.  Czym są sirtuiny, czyli białka SIRT? 
  3.  Dieta sirt – aktywatory sirtiun
  4.  Dieta sirt – co jeść?
  5.  Dieta sirtfood – etapy
  6.  Wady i zalety diety sirtfood

Czym jest dieta sirt?

Dieta sirt nazywana jest również dietą sirtuinową, dietą sirt food lub dietą Adele. Jej założenia zostały opracowane przez dwóch ekspertów w dziedzinie żywienia i w 2016 roku wydane w formie książki, która zawiera również zbiór przepisów. Glen Matten i Aidan Goggins pokazują jak za pomocą konkretnych produktów spożywczych oraz schematowi diety sirt skłonić organizm do intensywniejszego spalania tkanki tłuszczowej. Dieta sirtuinowa zakłada spożywanie żywności bezglutenowej i bogatej w tzw. aktywatory sirtuin. Według autorów to innowacyjna metoda odchudzania. Efekty jej stosowania to przede wszystkim poprawa ogólnego samopoczucia, zwiększenie poziomu energii, a także uatrakcyjnienie wyglądu sylwetki poprzez ubytek masy ciała z tkanki tłuszczowej przy zachowaniu masy mięśniowej.

Czym są sirtuiny, czyli białka SIRT? 

Białka sirtiunowe (z ang. sir, silent information regulator) po raz pierwszy odkryto w komórkach drożdży Saccharomyces cerevisiae. Późniejsze badania naukowe pozwoliły na wykrycie rodziny siedmiu białek sirtuinowych również u ssaków. Są to enzymy, które uczestniczą w przemianach białek, dzięki czemu mogą wpływać na wiele procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Należą do nich m.in. metabolizm węglowodanów, tłuszczów i cholesterolu, a także mechanizmy naprawy materiału genetycznego DNA. Odgrywają również role w zmniejszaniu stresu oksydacyjnego (to niekorzystny stan nadmiaru wolnych rodników i niedoboru antyoksydantów), łagodzeniu stanów zapalnych i spowalnianiu procesów starzenia się organizmu. Aktywacja białek sirtuinowych może pomóc w leczeniu i zapobieganiu rozwojowi chorób metabolicznych, jak cukrzyca typu 2 czy otyłość. Jednak dotychczasowe badania mające spektakularne efekty są prowadzone z udziałem grzybów lub na zwierzętach. Dlatego ich wyników nie można jednoznacznie przenieść na organizm człowieka.

Dieta sirt – aktywatory sirtiun

Zadaniem diety sirt (według jej autorów) jest zwiększenie aktywności białek sirtuinowych poprzez odpowiednio dobraną dietę. Wyniki badań naukowych przeprowadzanych z udziałem szczurów dostarczają informacji, że czynnikiem zwiększającym aktywność białek sirt jest krótkotrwała restrykcja kaloryczna, natomiast negatywny wpływ na ich działanie ma nadmiar spożywanych węglowodanów oraz tłuszczów.

Pozytywny wpływ na aktywność białek sirt w badaniach z udziałem zwierząt miała żywność zasobna w polifenole. Są to związki chemiczne o działaniu antyoksydacyjnym naturalnie występujące w roślinach m.in. owocach, warzywach, przyprawach, ziołach, produktach zbożowych czy nasionach strączków. Korzystny wpływ mają również wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które należą do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (w skrócie NNKT). Organizm nie potrafi samodzielnie wytwarzać ich w ilościach pokrywających dzienne zapotrzebowanie, dlatego należy dostarczać je wraz z dietą. Ich źródłem są tłuste ryby np. łosoś, makrela, szprotki, tran oraz algi. Produkty roślinne jak orzechy włoskie, olej lniany czy olej rzepakowy dostarczają związki, z których organizm może wytwarzać nieduże dawki omega-3.

Dieta sirt – co jeść?

Produkty zawierające substancje będące aktywatorami sirtuin to wg autorów diety SIRT: 

  •  gryka (w postaci kaszy gryczanej, mąki lub płatków),
  •  soja,
  •  ryby,
  •  seler naciowy,
  •  cykoria,
  •  natka pietruszki,
  •  rukola,
  •  lubczyk,
  •  jarmuż,
  •  kapary,
  •  papryczka chili,
  •  kurkuma,
  •  cebula (najlepiej czerwona),
  •  owoce jagodowe: truskawki, jagody, maliny, poziomki,
  •  oliwa z oliwek extra virgin,
  •  orzechy włoskie,
  •  daktyle,
  •  kakao,
  •  gorzka czekolada o wysokiej zawartości kakao, 
  •  czerwone wytrawne wino,
  •  zielona herbata oraz matcha,
  •  kawa.

Wszystkie pozycje z listy zdaniem twórców diety to tzw. sirtfood. Warto zauważyć, że są to produkty mało przetworzone, zasobne w różnorodne substancje odżywcze. Warto uwzględniać je w ramach zdrowej i zbilansowanej diety stosowanej na co dzień w celuramach  poprawy zdrowia, i samopoczucia i prewencji chorób dietozależnych.

cytrusy - pomarańcza, grapefruit, limonka, cytryna

Dieta sirtfood – etapy

Schemat diety sirt jest podzielony na trzy następujące etapy:
Etap I

  •  czas trwania: 3 dni
  •  limit kcal na dobę: 1000 kcal
  •  rodzaj posiłków: 3 zielone koktajle, 1 danie (np. sałatka, zupa) zawierające pokarmy z listy produktów sirtfood. 

Etap II

  •  czas trwania: 4 dni
  •  limit kcal na dobę: 1500 kcal
  •  rodzaj posiłków: 2 zielone koktajle, 2 posiłki z produktami sirtfood. 

Etap III

  •  czas trwania: 14 dni
  •  limit kcal na dobę: brak
  •  rodzaj posiłków: 1 zielony koktajl, 3 dania zawierające pokarmy sirtfood. 

Inny podział uwzględnia dwa etapy – pierwszy jest połączeniem dwóch powyższych, natomiast trzeci staje się wówczas drugim. Autorzy zwracają uwagę na nawodnienie. Do picia polecana jest woda, zielona herbata oraz kawa bez dodatku cukru i mleka.

Wady i zalety diety sirtfood

Zalety diety sirtfood:

  •  szybki lecz krótkotrwały ubytek masy ciała w pierwszych etapach stosowania diety, który jest efektem ubytku nadmiaru zgromadzonej w organizmie wody i glikogenu, a nie tkanki tłuszczowej,
  •  uwzględnienie w jadłospisie świeżych warzyw i owoców, 
  • stawianie na produkty mało przetworzone bogate w związki o działaniu antyoksydacyjnym,
  •  posiłki mają przeważnie niski indeks glikemicznym, co zapobiega wahaniom poziomu cukru we krwi, dzięki czemu osoby na diecie nie czują silnego głodu lub utraty sił,
  •  wiele produktów z listy sirtfood może być postrzeganych jako smaczne np. kakao, gorzka czekolada, truskawki.

Wady diety sirtfood:

  • wbrew oczekiwaniom nie jest to dieta cud, która pozwoli bez wyrzeczeń na obniżenie masy ciała. Jej działanie wynika z ograniczenia ilości spożywanych kalorii w ciągu dnia oraz eliminacji z diety produktów wysokoprzetworzonychwysoko przetworzonych,
  • dieta nie uwzględnia indywidualnych potrzeb organizmu w kontekście zapotrzebowania na energię, białko, węglowodany i tłuszcze,
  •  1000 kcal w I etapie diety to niewystarczająca ilość energii dla większości osób dorosłych,  
  •  konieczność restrykcyjnego przestrzegania zasad,
  •  spożywanie zielonego koktajlu, którego smak nie każdemu przypadnie do gustu,
  •  brak przekonujących dowodów naukowych, aby dieta sirt była skuteczną metodą redukcji masy ciała,
  •  wyniki badań dotyczące aktywności białek sirt są przeprowadzane z udziałem grzybów i zwierząt.  

Bibliografia:
1. Wercińska M., Rosołowicz Huszcz D.: Naturalne i syntetyczne modulatory aktywności sirtuin. Kosmos, 2017.
2. Matten Glen , Goggins Aidan: Dieta SIRT. Przełom w dziedzinie zdrowego stylu życia i odchudzania. Laurum, 2017.
 

dietetyk w cateringu dietetycznymMartyna Jaros

Absolwentka SGGW z tytułem magistra dietetyki. Z zamiłowaniem poszerza swoją wiedzę dotyczącą psychodietetyki oraz zmiany nawyków żywieniowych. Obecnie doradza klientom cateringu dietetycznego WygodnaDieta.pl jak zdrowo i skutecznie osiągać swoje żywieniowe cele. Prywatnie amatorka zdrowego trybu życia, treningu siłowego, CrossFit oraz jogi.
 

×