18.03.2022

Właściwości buraków - kto powinien go jeść?

buraki właściwości

Buraki są niskokaloryczne, dlatego warto uwzględnić je w codziennej diecie. Te niedrogie i popularne warzywa dostarczają niezbędnych witamin oraz składników mineralnych. I choć obieranie buraków wiąże się z pobrudzeniem dłoni, to właśnie barwniki obecne w buraczanym miąższu wykazują wiele prozdrowotnych właściwości.

Spis treści:

  1. Skarbnica cennych mikroelementów
  2. Buraki - właściwości antynowotworowe
  3. Broń w walce z wirusami
  4. Zdrowy układ krwionośny
  5. Buraki – kalorie
  6. Buraki – indeks glikemiczny
  7. Kto i dlaczego powinien jeść buraki?
  8. Buraki – przepisy

Skarbnica cennych mikroelementów

Buraki zawierają mnóstwo cennych dla zdrowia wartości odżywczych. Są bogatym źródłem witaminy C, której zawierają niemalże tyle samo co sok z cytryny. Znajdziemy w nich ponadto witaminę A i E, a także witaminy z grupy B:, B1, B2, PP i B9, czyli kwas foliowy. Stanowią również źródło składników mineralnych, takich jak magnez, potas, żelazo, fosfor, miedź i cynk. Ich intensywnej barwy miąższ to skarbnica błonnika pokarmowego, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, fitosteroli roślinnych oraz silnych antyoksydantów.

Buraki - właściwości antynowotworowe

Buraki swoje prozdrowotne właściwości zawdzięczają obecności antocyjanów oraz flawonoidów (betaina i cholina). Są to barwniki o działaniu antyoksydacyjnym, którym buraki zawdzięczają nie tylko piękny czerwony kolor, lecz także swoje przeciwnowotworowe właściwości. Czerwone pigmenty chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, zapobiegając w ten sposób rozwojowi zmian nowotworowych i spowalniając proces starzenia się komórek. Buraki wspomagają także rekonwalescencję po chemioterapii i chronią przed niedokrwistością. Dostarczają bowiem kwas foliowy, a ponadto żelazo i witaminę C, której obecność wspomaga jego wchłanianie.
 

barszcz czerwony - właściwości buraków

Broń w walce z wirusami

To warzywo powinno często gościć na naszych stołach szczególnie w okresie jesienno-zimowym, by zapobiegać grypie i przeziębieniu. Dzięki witaminie C i zawartości antyoksydantów buraki zwiększają naturalną odporność organizmu na choroby i łagodzą ich przebieg. Sok z buraka ma także działanie wykrztuśne i pomaga zwalczać stan zapalny gardła. Natomiast zakwas z buraków stanowi źródło bakterii probiotycznych wspomagających naturalny mikrobiom. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat przeczytaj nasz wpis, jakie warzywa jeść zimą?

Zdrowy układ krwionośny

Regularne spożywanie buraków zaleca się osobom z nadciśnieniem, ponieważ są źródłem potasu. Ponadto w bulwach obecne są azotany, z których w organizmie powstaje tlenek azotu. Ten związek pomaga rozszerzać naczynia krwionośne obniżając ciśnienie krwi. Dzięki zawartości kobaltu i żelaza, buraki wykazują działanie krwiotwórcze. Są również bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które minimalizują negatywne skutki działania wolnych rodników. Regularne spożywanie buraków zaleca się także osobom zmagającym się z anemią, czyli niedokrwistością.

Buraki – kalorie

Buraki należą do produktów niskokalorycznych. W 100 g dostarczają jedynie 38-43 kcal, 10 g węglowodanów ( w tym 2.8 g błonnika), 0.2 g tłuszczu i 1.6 g białka.

Buraki – indeks glikemiczny

Buraki surowe charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym wynoszącym 35 jednostek. Choć bardzo zdrowe i pełne drogocennych substancji, buraki gotowane mają wyższy indeks glikemiczny (IG=64), który klasyfikuje się jako średni. W związku z tym osoby z cukrzycą, insulinoopornością nie powinny spożywać ich w nadmiarze. Jednak ze względu na bogactwo właściwości odżywczych nie warto unikać ich zupełnie. Jeśli mamy problem z prawidłowym poziomem cukru we krwi, buraki warto wkomponować w pełnowartościowy i zbilansowany posiłek. W tym celu do pokrojonego ugotowanego buraka warto dodać kilka liści sałaty, łyżkę oliwy, sok z cytryny, kilka orzechów włoskich oraz kostki sera feta. Obecność białka i tłuszczu w posiłku spowolni proces trawienia węglowodanów.

Kto i dlaczego powinien jeść buraki?

Burak to warzywo, które w diecie powinny uwzględnić przyszłe mamy. Bulwa dostarcza kwasu foliowy, który zapewnia prawidłowy rozwój płodu. Niedobór folianów zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka wrodzonych wad serca oraz układu moczowego. Kwas foliowy jest również niezbędny w profilaktyce anemii. Ponadto w okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na żelazo, którego buraki są dobrym źródłem. 
Buraki warto uwzględnić w ramach urozmaiconego jadłospisu osoby na diecie odchudzającej. To pożądane warzywo na diecie przeciwzapalnej, a także ukierunkowanej na profilaktykę chorób metabolicznych tj. cukrzycy, miażdżycy czy nadciśnienia. Po buraki powinni sięgać również sportowcy, gdyż spożywane w odpowiednich ilościach wspomagają wydolność organizmu.

Buraki – przepisy

Buraki warto jadać jak najczęściej, dlatego zachęcamy do wypróbowania przepisów  naszej diety puełkowej na:

 

Kobieta robi notatki odnośnie swojej diety
Ciekawostki
09.07.2024

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?

Odżywianie zgodnie z grupą krwi 0 bazuje na zaleceniach Petera J. D'Adamo. Lekarz zasugerował, że powinno się stosować dietę pod grupę krwi, zawierającą określone rodzaje pokarmów w zależności od antygenów krwinek czerwonych. W koncepcji dla każdej z grup przewidziano odmienne zalecenia bazujące na mechanizmach ewolucyjnych. Jedzenie zgodne z grupą krwi w teorii ma poprawiać stan zdrowia, zwiększać poziom energii i zapobiegać chorobom.

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?
Mężczyzna drapie się po ramieniu
Porady dietetyka
30.06.2024

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?

Zaleca się, by dieta w łuszczycy miała charakter przeciwzapalny i uwzględniała produkty będące źródłami omega-3. W toku badań zaobserwowano, że korzystne działanie mają: redukcja wagi, niektóre minerały i witaminy. Na łuszczycę pomagają m.in. witaminy C i B, a także potas i antyoksydanty. Jadłospis diety łuszczycowej może bazować na zaleceniach diety śródziemnomorskiej i powinien być zbilansowany oraz dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?
Ręka kobiety sięga widelcem po sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
28.06.2024

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Aby zauważyć korzystne efekty diety sałatkowej i zadbać o swoje zdrowie ważne jest właściwe zbilansowanie jadłospisu. Podstawą jest dopasowanie kaloryczności menu do indywidualnego zapotrzebowania i sięganie po różnorodne produkty: źródła błonnika, białka, zdrowych tłuszczów i węglowodanów złożonych. Lekkie sałatki to doskonały sposób na jedzenie smacznie i zdrowo, nawet żyjąc intensywnie.

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję