HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
buraki właściwości
23.11.2018

Buraki: kto i dlaczego powinien je jeść?

Skarbnica cennych mikroelementów

Buraki zawierają mnóstwo cennych dla zdrowia właściwości. Są bogatym źródłem witaminy C, której zawierają niemalże tyle samo co sok z cytryny. Dodatkowo znajdziemy w nich witaminę A, B1, B2, PP i E oraz składniki mineralne: magnez, potas, żelazo, fosfor, miedź i cynk. To także skarbnica błonnika pokarmowego, fitoestroli roślinnych oraz antyoksydantów.

Właściwości antynowotworowe buraków

Buraki zawierają mnóstwo betainy – antyoksydantu, któremu zawdzięczają nie tylko piękny czerwony kolor, lecz także swoje przeciwnowotworowe właściwości. Czerwone pigmenty chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, zapobiegając w ten sposób rozwojowi zmian nowotworowych i spowalniając proces starzenia. Buraki wspomagają także rekonwalescencję po chemioterapii i chronią przed niedokrwistością.

Broń w walce z wirusami

To warzywo powinno często gościć na naszych stołach szczególnie w okresie jesienno-zimowym, by zapobiegać grypie i przeziębieniu. Buraki zwiększają odporność organizmu na choroby i łagodzą ich przebieg. Sok z buraka ma także działanie wykrztuśne i zwalcza stan zapalny gardła.

właściwości buraków

Zdrowy układ krwionośny

Dzięki zawartości kobaltu, buraki wykazują doskonałe działanie krwiotwórcze. Są również bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które minimalizują negatywne skutki działania wolnych rodników. Regularne spożywanie buraków zaleca się także osobom zmagającym się z anemią.

Kto i dlaczego powinien je jeść buraki?

Burak zawiera mnóstwo kwasu foliowego, dlatego szczególną uwagę powinny zwrócić na niego przyszłe mamy. Ta substancja zapewnia prawidłowy rozwój płodu. Niedobór folianów zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka wrodzonych wad serca oraz układu moczowego. Kwas foliowy jest również niezbędny w profilaktyce anemii.

Wysoki indeks glikemiczny

Choć bardzo zdrowe i pełne drogocennych substancji, buraki gotowane charakteryzuje stosunkowo wysoki indeks glikemiczny (IG=64) i duża zawartość węglowodanów. Osoby cierpiące na cukrzycę oraz będące na diecie redukcyjnej nie powinny spożywać ich w nadmiarze. Jednak ze względu na bogactwo właściwości odżywczych nie warto unikać ich zupełnie. Jeśli mamy problem z prawidłowym poziomem cukru we krwi, przed zjedzeniem potrawy z buraków warto wypić szklankę wody z cytryną lub zjeść sałatkę, która dostarczy nam dużej ilości błonnika i spowolni proces trawienia węglowodanów.

×