HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
09.03.2021

Jak przestać jeść słodycze? Porady dietetyka

Słodkie przekąski bywają bardzo zdradliwe. Głównie dlatego, że nie tylko mają znikomą wartość odżywczą, ale też zawierają sporą ilość kalorii. A do tego zazwyczaj są niewielkie i wcale nie pomagają zaspokoić głodu. W rezultacie jemy ich więcej. Każdy dietetyk, dający swoim klientom rady dotyczące odchudzania, zaleca rezygnację ze słodyczy. I to właśnie bywa najtrudniejszym momentem dla wielu osób, będącym często powodem całkowitej rezygnacji z diety.

Dlaczego tak trudno przestać jeść słodycze? Słodycze są nie tylko smaczne, ale też zawierają spore ilości cukru, który jest dla nas źródłem energii i wpływa na produkcję serotoniny. Czasem nasz organizm po prostu się go domaga. Rezygnacja ze słodyczy dla niektórych bywa trudna, jednak chcąc osiągnąć sukces, wcale nie trzeba całkowicie zaniechać spożywania słodkich przekąsek. Wystarczy zastąpić je równie pysznymi produktami, ale zdrowszymi dla naszego organizmu. Zobaczmy, jak przestać jeść słodycze!

Dlaczego nie powinniśmy jeść słodyczy?

Słodycze charakteryzują się dużą zawartością cukrów prostych, które mają szkodliwe działanie dla naszego zdrowia. Co więcej, tego typu produkty mają znikomą wartość odżywczą, dlatego możemy nazywać je "pustymi kaloriami". To właśnie nadmierne spożywanie słodyczy stanowi jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości.

Wśród szkodliwego działania słodyczy na organizm człowieka, wyróżniamy między innymi:

  • Zaburzenia w funkcjonowaniu układu hormonalnego, który reguluje ilość glukozy we krwi. Nadmierne spożywanie słodyczy może doprowadzić do insulinooporności oraz cukrzycy typu II.
  • Zaburzenia apetytu – jest to widoczne szczególnie u dzieci, które po zjedzeniu słodyczy często nie mają ochoty na nic innego. Słodycze mogą także zmieniać smak innych, bardziej wartościowych potraw, przez co te bywają dla maluchów niesmaczne.
  • Duże ilości cukru niszczą szkliwo nazębne i powodują próchnicę.
  • Oprócz cukru, w słodyczach często znajdziemy także spore dawki tłuszczów trans, które sprzyjają podwyższeniu poziomu cholesterolu.

I choć wiele osób zna zagrożenia, związane z nadmiernym spożywaniem niezdrowych produktów, nie wiedzą, oni jak przestać jeść słodycze.

Przydatne wskazówki, co zrobić, żeby nie jeść słodyczy!

Całkowite zaprzestanie jedzenia słodyczy z dnia na dzień dla wielu osób będzie udręką. Dlatego warto stworzyć sobie plan działania i nie próbować osiągnąć sukcesu przez jeden dzień – lepiej działać stopniowo. Bardzo ważna jest świadomość dziennie spożywanych kalorii.

Z pomocą dietetyka lub darmowych kalkulatorów online, możemy wyliczyć nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Następnie należy do tej ilości ułożyć odpowiedni jadłospis, który nie będzie zawierał słodyczy. Obawa przed przybraniem na wadze może skutecznie zniechęcać do sięgania po słodkie przekąski. Osoby, które nie mają czasu na liczenie kalorii, mogą skorzystać ze zbilansowanych diet pudełkowych, dostępnych na naszej stronie internetowej.

Znacznie łatwiejsze będzie jednak stopniowe zmniejszanie ilości dziennie zjadanych słodyczy. Zamiast całego batona – zjedzmy pół. Wybierzmy najmniejszy kawałek ciasta z blachy lub tylko jedną kostkę czekolady zamiast trzech. W ćwiczeniu silnej woli pomóc mogą różnego rodzaju aktywności. Postawmy na systematyczne treningi, spacery, poszukajmy jakiejś zajmującej książki. Im bardziej nasz umysł skupiony będzie na czymś innym, tym mniej będziemy myśleć o słodyczach.

Jak przestać jeść słodycze? Jedz orzechy i miód!

Jak przestać jeść słodycze? Stosuj zamienniki

Rezygnacja ze słodyczy wcale nie musi oznaczać porzucenia słodkich przekąsek. Istnieje wiele zdrowych zamienników cukru, które można wykorzystać, tworząc słodkie i smaczne desery. Większość z nich również zawiera cukry proste, jednak charakteryzują się one znacznie mniejszą kalorycznością i zawierają dużo więcej składników odżywczych.

Zamiennikami dla zwykłego cukru mogą być m.in.:

  • cukier trzcinowy,
  • miód,
  • owoce.

Podane zamienniki świetnie sprawdzają się jako źródła słodkości do owsianek, jogurtów czy wypieków. Już samo ich użycie pomoże nam zaspokoić ochotę na słodkości, a dzięki większej zawartości błonnika i witamin, wpłynąć korzystnie na nasze zdrowie.

Sporo mówi się także o ciemnej czekoladzie, która czasem nazywana jest "dobrym słodyczem". Co prawda, jest to najmniej kaloryczna z czekolad, a do tego zawiera spore ilości kakao i magnezu, jednak wciąż znajduje się w niej cukier, dlatego powinno się ją spożywać z umiarem. Natomiast jedna lub dwie kostki mogą zaspokoić naszą potrzebę na czekoladę, nie szkodząc nam za bardzo. Oczywiście najlepiej wybierać czekolady, które w swoim składzie mają powyżej 70% kakao.

Zwiększ uczucie sytości, aby przestać jeść słodycze

Im bardziej będziemy czuć się najedzeni, tym rzadziej będziemy sięgać po słodycze. Czy to oznacza, że musimy jeść więcej kalorii? Nie, wystarczy, że do naszej diety wdrożymy większe ilości błonnika, który pęcznieje w jelitach, zapewniając uczucie sytości na dłużej. Produkty z błonnikiem – pomimo tego, że zazwyczaj wcale nie mają dużo kalorii – pomagają nam zahamować nadmierny apetyt.

Najwięcej błonnika znajdziemy w:

  • owocach;
  • warzywach;
  • orzechach;
  • produktach zbożowych.

Urozmaicając naszą dietę w podane powyżej produkty, mamy szansę ograniczyć ilość zjadanych słodyczy, nawet tego nie zauważając.

Jak przestać jeść słodycze? Jedz owoce!

Popularne pytanie: jakie tabletki stosować, aby nie jeść słodyczy?

Wiele osób, które zadaje sobie pytanie, jak nie jeść słodyczy, rozpoczyna redukcję cukru od stosowania suplementów hamujących apetyt, które są dostępne w aptekach. Jeżeli już decydujemy się sięgnąć po takie środki, należy stawiać na preparaty naturalne, zawierające składniki, których działanie hamujące apetyt zostało potwierdzone, np.:

  • morwę białą;
  • lukrecję;
  • zielony jęczmień;
  • opuncję figową;
  • mniszek lekarski;
  • garcinia cambogia.

Warto jednak zwracać uwagę na skład wybieranych produktów i kupować tylko te, które są naturalne i nie zawierają żadnych sztucznych substancji, mogących wywoływać skutki uboczne.

×