30.05.2018

Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw?

dziecko warzywa

Poniżej znajdziesz kilka rad, które pomogą Ci skłonić nawet największego niejadka do jedzenia warzyw. Pamiętaj, że preferencje smakowe to w dużej mierze kwestia przyzwyczajenia. Kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych warto zacząć już w pierwszych miesiącach życia dziecka.

Spis treści:

  1. Ogranicz słodycze i produkty zawierające glutaminian sodu
  2. Zdrowe fast-foody
  3. Koktajle warzywno-owocowe
  4. Zdrowe przekąski
  5. Zaangażuj dziecko w gotowanie
  6. Pozytywne emocje związane z jedzeniem

Ogranicz słodycze i produkty zawierające glutaminian sodu

Cukier i glutaminian sodu to sztuczne wzmacniacze smaku. Osoby przyzwyczajone do spożywania tych substancji, będą odbierały smaki zdrowych i naturalnych potraw jako mdłe i nieatrakcyjne. Dlatego pierwszym krokiem do zachęcenia dzieci do jedzenia warzyw powinno być wykluczenie z ich diety niezdrowych przekąsek. Nie musisz jednak zupełnie pozbawiać dziecka słodyczy. Wystarczy, że cukier zastąpisz zdrowszymi słodzikami: możesz sięgnąć po miód, syrop klonowy lub daktyle.

Sprawdź także: Jak zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia?

Zdrowe fast-foody

Pizza, frytki i makarony to ulubione potrawy najmłodszych. Niestety w tradycyjnej wersji są tłuste, wysokokaloryczne i pozbawione wartości odżywczych. Możesz jednak bardzo łatwo „przechytrzyć” swojego niejadka. Przygotuj mu pieczone w piekarniku frytki z ziemniaków, marchewki, batatów i selera. Do pomidorowego sosu do spaghetti możesz dodać paprykę, cukinię i cebulę, a później wszystko zblendować – maluch nawet nie zauważy różnicy! Pizza także nie będzie niezdrowa, jeśli zrobisz ją na pełnoziarnistym spodzie i obficie udekorujesz warzywami. Pamiętaj jednak, żeby po posiłku zawsze informować dziecko o tym, co właśnie zjadło. W ten sposób sprawisz, że warzywa zaczną mu się kojarzyć ze smacznymi i atrakcyjnymi daniami.

Zobacz też: Koktajl malinowo-brzoskwiniowy

Koktajle warzywno-owocowe

Owoce znacznie częściej niż warzywa są lubiane przez dzieci. Najmłodsi zazwyczaj też lubią soki owocowe i koktajle. To kolejny świetny sposób na przemycenie warzyw do diety małego niejadka. Do ulubionego, owocowego smoothie Twojego dziecka możesz dodać na przykład ogórka, szpinak lub marchewkę i w ten sposób wzbogacisz je o mnóstwo wartościowych składników.

Zobacz również: Jakie warzywa i owoce jeść wiosną?

jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw

Zdrowe przekąski

Tak samo jak dorośli przed komputerem, dzieci pochłonięte zabawą często jedzą coś nieświadomie. Postaraj się, żeby zamiast ciastek i chipsów, Twoje dziecko miało pod ręką zdrowszą alternatywę. Świetnie sprawdzi się pokrojona w słupki marchewka, papryka, chipsy z jarmużu lub pieczona, chrupiąca ciecierzyca.

Zaangażuj dziecko w gotowanie

Zaproś malucha do wspólnego gotowania. W zależności od wieku, jego zadania oczywiście będą inne. Pozwól mu na przykład wrzucić składniki do garnka, przesypać makaron do miseczki, czy pokroić warzywa. Gotowanie stanie się zabawą, a jedzenie będzie kojarzyło się z pozytywnymi emocjami. Poza tym, dziecko dumne z siebie, na pewno chętnie zje przygotowany w ten sposób obiad. A to warte jest nawet konieczności dodatkowego sprzątania całej kuchni.

Pozytywne emocje związane z jedzeniem

Nigdy nie krzycz na dziecko za to, że nie chce czegoś zjeść. To sprawi tylko, że posiłki zaczną kojarzyć mu się z gniewem i stresem. Postaraj się też nie nagradzać go za zjedzony obiad – to nie przykra konieczność, którą trzeba „zaliczyć”, żeby dostać deser. Nie wmuszaj też jedzenia na siłę i pamiętaj, że każdy z nas ma potrawę, której po prostu nie lubi – dziecko też ma do tego prawo! Edukuj malucha opowiadając mu o korzyściach płynących z jedzenia warzyw i owoców i zadbaj o to, żeby posiłki na talerzu prezentowały się estetycznie.

Dowiedz się więcej: Czym jest piramida zdrowego żywienia i jakie są zasady?

 

Kobieta robi notatki odnośnie swojej diety
Ciekawostki
09.07.2024

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?

Odżywianie zgodnie z grupą krwi 0 bazuje na zaleceniach Petera J. D'Adamo. Lekarz zasugerował, że powinno się stosować dietę pod grupę krwi, zawierającą określone rodzaje pokarmów w zależności od antygenów krwinek czerwonych. W koncepcji dla każdej z grup przewidziano odmienne zalecenia bazujące na mechanizmach ewolucyjnych. Jedzenie zgodne z grupą krwi w teorii ma poprawiać stan zdrowia, zwiększać poziom energii i zapobiegać chorobom.

Dieta dla grupy krwi 0 – jak odżywiać się zgodnie z grupą krwi?
Mężczyzna drapie się po ramieniu
Porady dietetyka
30.06.2024

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?

Zaleca się, by dieta w łuszczycy miała charakter przeciwzapalny i uwzględniała produkty będące źródłami omega-3. W toku badań zaobserwowano, że korzystne działanie mają: redukcja wagi, niektóre minerały i witaminy. Na łuszczycę pomagają m.in. witaminy C i B, a także potas i antyoksydanty. Jadłospis diety łuszczycowej może bazować na zaleceniach diety śródziemnomorskiej i powinien być zbilansowany oraz dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Dieta przy łuszczycy co powinna się w niej znajdować?
Ręka kobiety sięga widelcem po sałatkę
Przepisy, Ciekawostki, Odchudzanie
28.06.2024

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Aby zauważyć korzystne efekty diety sałatkowej i zadbać o swoje zdrowie ważne jest właściwe zbilansowanie jadłospisu. Podstawą jest dopasowanie kaloryczności menu do indywidualnego zapotrzebowania i sięganie po różnorodne produkty: źródła błonnika, białka, zdrowych tłuszczów i węglowodanów złożonych. Lekkie sałatki to doskonały sposób na jedzenie smacznie i zdrowo, nawet żyjąc intensywnie.

Dieta sałatkowa – czyli jak jeść smacznie i zdrowo

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję