HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
dieta keto
26.10.2020

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania polegający na spożywaniu produktów wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych. Jej celem jest osiągnięcie ketozy, czyli stanu, kiedy nasz organizm wytwarza energię nie z glukozy, a z tłuszczu zgromadzonego w naszym ciele oraz dostarczanego z pożywieniem. Redukcja tkanki tłuszczowej, jest wtedy najbardziej efektywna. Z tego artykułu dowiesz się, na czym dokładnie polega dieta ketogenna, kto może bezpiecznie ją stosować i dla kogo nie jest wskazana.

Zasady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna stosowana jest w celu skutecznej redukcji masy ciała, ale często zaleca się ją też osobom aktywnym fizycznie.

Tradycyjne normy żywienia zakładają, że energia, jaką wraz z pożywieniem dostarczamy sobie każdego dnia powinna pochodzić w około 55% z węglowodanów, w 15% z białek i w 30% z tłuszczów.

Dieta ketogenna jest zupełnym zaprzeczeniem tej teorii. Proporcje pomiędzy makroskładnikami zmieniają się na rzecz tłuszczów, które powinny stanowić główne źródło energii, udział węglowodanów jest natomiast znacząco zredukowany, nawet do ok. 5% netto.

Szukając informacji na temat diety wysokotłuszczowej, niskowęglowodanowej możemy spotkać się z pojęciem węglowodanów netto. Co ono oznacza? Nic innego jak ilość węglowodanów, które są przyswajane przez nasz organizm. Aby obliczyć węglowodany netto w naturalnych produktach (jak warzywa lub owoce) należy od całkowitej ilości węglowodanów odjąć błonnik. W przypadku produktów przetworzonych musimy odjąć błonnik oraz połowę węglowodanów z alkoholi cukrowych (inne niż erytrytol).

Dieta ketogeniczna – dla kogo?

Dieta ketogeniczna pierwotnie była przeznaczona dla osób, które wymagały szczególnej dietoterapii. Nadal często stosuje sią ją w leczeniu padaczki lekoopornej wśród dzieci. Najlepsze efekty diety widoczne są u maluchów poniżej 8 roku życia. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku konieczna jest stała ścisła kontrola lekarza. Dieta keto wykorzystywana jest również w innych problemach zdrowotnych, np. zespół Retta czy zespół Draveta.

Dieta ketogeniczna może być także dobrym sposobem odżywiania dla osób, które chcą zerwać z podjadaniem. Jeśli więc masz kłopot z sięganiem po słodkości pomiędzy posiłkami, ten jadłospis powinien pomóc Ci uporać się z tym kłopotem. Ponadto dieta ketogeniczna polecana jest osobom szczególnie aktywnym fizycznie oraz pragnącym schudnąć.

dieta ketogeniczna catering dietetyczny

Dieta ketogeniczna a odchudzanie

Stosowanie diety ketogenicznej w redukcji masy ciała ma wielu zwolenników. Nic więc dziwnego, że jej popularność stale rośnie. Po dietę keto sięgają zarówno celebryci, jak i influencerzy, promujący zdrowy tryb życia. Odchudzanie na diecie ketogenicznej opiera się na założeniu, że organizm nie czerpie energii z węglowodanów, ale właśnie z tłuszczów i białka. W czasie stosowania diety ketogennej w ciele wytwarzane są tzw. ciała ketonowe, które są paliwem dla naszego organizmu. Dodatkowo dieta bogata w tłuszcz hamuje uczucie głodu. Stosując te zasady żywieniowe schudniesz bez potrzeby ciągłego podjadania. Warto jednak pamiętać, że dieta ketogeniczna nie należy do najprostszych, a jej komponowanie bez specjalistycznej wiedzy, może przynieść kilka nieprzyjemnych skutków ubocznych.

Dieta ketogenna – co wolno jeść, a czego nie?

Komponując jadłospis na diecie ketogenicznej, należy zwrócić uwagę, by na naszym stole, obok produktów pochodzenia zwierzęcego, jak najczęściej gościły roślinne źródła tłuszczów. Doskonale sprawdzi się awokado, nasiona dyni, orzechy włoskie, orzechy laskowe, oliwa, olej lniany, olej z czarnuszki, oliwki i nasiona chia. Te produkty stanowią kopalnię witamin i minerałów i zawierają dużo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) – Omega3 i Omega6.

Można sięgać też po tłuste ryby morskie, jajka, nabiał i mięso. Popularne posiłki na diecie ketogenicznej to na przykład jajecznica z bekonem, łosoś z awokado czy wiejski tłusty twaróg z nasionami chia i orzechami włoskimi.

Zakazane są natomiast słodycze, lody, dżemy, napoje gazowane, pieczywo, ryż, kasze i makarony, a także większość owoców.

Dieta ketogeniczna w przeciwieństwie do tradycyjnej nie musi opierać się na pięciu posiłkach spożywanych co 3-4h. W naszej ofercie znajdziesz wariant składający się z trzech głównych posiłków: śniadania, obiadu i kolacji oraz w zależności od kaloryczności, jednej lub dwóch przekąsek. Jeśli zależy Ci na zmniejszeniu ilości dań, polecamy połączenie ze sobą przekąski z wybranym posiłkiem głównym.

Jadłospis naszej diety keto układany jest przez doświadczonego dietetyka, a wszystkie posiłki przygotowywane są w profesjonalnej kuchni.

Ile kalorii jeść na diecie ketogenicznej?

Kaloryczność diety keto zależy od naszych indywidualnych parametrów – podobnie jak w przypadku stosowania innych jadłospisów. W naszej ofercie znajdziesz aż 10 kaloryczności diety ketogenicznej: 1000, 1200, 1500, 1800, 2000, 2200, 2500, 3000, 3500, 4000 kcal. Jeśli nie wiesz, który z wcześniej wymienionych wariantów będzie odpowiedni, skontaktuj się z naszym dietetykiem. Specjalista wskaże właściwą kaloryczność w oparciu o Twoje indywidualne parametry.

dieta ketogeniczna dieta pudełkowa

Czy dieta ketogeniczna szkodzi?

Wokół diety ketogenicznej narodziło się mnóstwo kontrowersji, a niektórzy uważają wręcz, że jest ona szkodliwa. Tymczasem stosowanie takiego sposobu odżywiania może być pomocne w wielu przypadkach. Niemniej jednak należy pamiętać, by przed przejściem na dietę keto, skontaktować się ze swoim lekarzem. Nie jest to bowiem jadłospis dla osób, które mają problemy zdrowotne, takie jak m.in.:

  • kamica dróg żółciowych,
  • rodzinna hiperlipidemia,
  • kwasica organiczna,
  • poważne schorzenia wątroby,
  • deficyt karnityny i karboksylazy pirohronianowej,
  • refluks żołądkowo-jelitowy,
  • porfirię.

Ponadto diecie ketogenicznej zarzuca się wysoką restrykcyjność, spore koszty poszczególnych produktów, niezbędnych do komponowania posiłków, trudności z wejściem w stan ketozy czy zwiększenie oddawania moczu. Właśnie dlatego warto stosować ją cyklicznie i pod okiem doświadczonych specjalistów.

Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna?

Przejście na dietę ketogeniczną może dać doskonałe efekty i pozwolić w szybki i skuteczny sposób pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej bez uczucia głodu. Należy jednak pamiętać, że lista możliwych skutków ubocznych jest dość długa. Wiele osób tuż po jej rozpoczęciu odczuwa zawroty głowy, mdłości, brak energii, zaparcia lub biegunki – jednak jest wiele sposobów, aby je zredukować. Te dolegliwości ustępują w momencie, gdy organizm wejdzie w stan ketozy. Jeśli posiłki ketogeniczne są odpowiednio dobrane, dieta ta może stanowić dobry sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów. Jeżeli nie masz pewności, czy dieta keto jest dla Ciebie, skontaktuj się z naszym dietetykiem bądź sprawdź przykładowe menu.

×