HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
09.11.2020

Dieta kopenhaska – zasady i efekty. Czy to dobry sposób na odchudzanie?

Dieta kopenhaska zyskała dużą popularność ze względu na skuteczność w zakresie odchudzania. Budzi jednak także wiele kontrowersji, ponieważ jest bardzo rygorystyczna i wymaga zaangażowania nie tylko w przygotowywanie posiłków, ale także w przestrzeganiu dokładnych pór ich spożywania. Wielu specjalistów uważa ją też za niebezpieczną dla zdrowia, zwłaszcza gdy przeprowadzana jest bez odpowiedniej wiedzy medycznej. Na czym polega dieta kopenhaska, kto może, a kto nie powinien jej stosować i czy pomoże schudnąć?

Dieta kopenhaska – zasady

Dieta kopenhaska nazywana jest także dietą szwedzką lub dietą trzynastodniową, choć wiele osób nazywa ją także „dietą cud”. Jest na tyle restrykcyjna, że można ją stosować nie częściej niż raz na 2 lata. A na czym polega? Zobaczmy.

Celem diety kopenhaskiej jest przede wszystkim utrata zbędnych kilogramów. Jej zasady zakładają szczegółowe przestrzeganie określonej pory każdego posiłku oraz rygorystyczne stosowanie się do jadłospisu przez prawie dwa tygodnie.

Podczas przeprowadzania diety kopenhaskiej w ciągu dnia można spożyć jedynie trzy niskokaloryczne posiłki. Ten sposób odżywiania zakłada jak największą redukcję węglowodanów, a więc eliminujemy takie produkty, jak:

  • pieczywo;
  • kasze;
  • makarony;
  • ryż;
  • ziemniaki.

Głównym źródłem pożywienia podczas diety powinny być białka.

Twórcy diety przekonują, że jedynie przy rygorystycznym przestrzeganiu zasad diety, można osiągnąć wymagane efekty. Przed jej rozpoczęciem warto więc zapoznać się z tym, z czym trzeba będzie się zmierzyć.

Jak przeprowadzać dietę kopenhaską?

Osoby, którym zależy na skutecznym odchudzaniu i stawiają właśnie na dietę kopenhaską, muszą stosować się do wszystkich jej zasad. W tym trybie żywienia niestety nie ma miejsca na to, aby zrobić sobie przerwę lub nieco poluźnić rygor. Na co musimy być przygotowani, rozpoczynając dietę kopenhaską?

Ścisłe przestrzeganie jadłospisu

W trackie trwania diety należy obniżyć do minimum zawartość węglowodanów i zwiększyć zawartość białka. Posiłki powinny być niskokaloryczne, a dzienne powinniśmy ich zjeść nie więcej niż 3. Jeżeli dieta ma zadziałać, nie można pozwolić sobie nawet na jedną przekąskę poza określonym menu.

Przestrzeganie określonej pory każdego posiłku

Jest to dość duże utrudnienie dla osób, które pracują zmianowo i nie zawsze mogą zjeść posiłek o określonej godzinie. W diecie kopenhaskiej przestrzeganie określonej pory spożywania potraw jest bardzo ważne. Zaleca się, aby śniadanie jeść pomiędzy 8, a 9 rano, obiad w godzinach 12-14, a kolację przed 18. Po ustaleniu określonej pory posiłku należy każdego dnia spożywać je o tej samej godzinie.

Ponadto zakazane jest używanie soli oraz innych przypraw.

dieta kopenhaska

Picie dużych ilości wody

Podczas stosowania diety należy spożywać duże ilości czystej wody mineralnej, najlepiej niegazowanej. Zabronione są napoje słodkie, owocowe i warzywne. Do wody można dodać jedynie niewielką ilość soku z cytryny. Dozwolona jest także kawa, herbata zielona oraz herbatki ziołowe bez dodatku cukru.

Dietę trzeba stosować przez pełne 13 dni.

Już skrócenie diety o jeden dzień może doprowadzić do zaburzenia rezultatów lub pojawienia się efektu jojo. Nie wolno również przekraczać określonego czasu trwania diety, gdyż może to doprowadzić do poważnych niedoborów i niedożywienia.

Czy dieta kopenhaska jest bezpieczna?

Dieta oparta na białku jest dietą bardzo restrykcyjną, niedostarczającą organizmowi wielu składników odżywczych, których ten potrzebuje do poprawnego funkcjonowania. Specjaliści są zgodni co do tego, że dłuższe stosowanie tego sposobu żywienia jest niebezpieczne dla zdrowia i lepiej postawić na zdrową, zbilansowaną dietę, ograniczając jedynie liczbę spożywanych kalorii.

Diety kopenhaskiej stanowczo nie powinny stosować osoby, cierpiące na jakiekolwiek schorzenia. Ten sposób żywienia jest bardzo rygorystyczny i niewskazany dla organizmu, który musi radzić sobie z chorobą. Przeciwwskazana jest również kobietom w ciąży i karmiącym.

Kolejnym kryterium, przemawiającym przeciwko stosowaniu diety kopenhaskiej jest wiek. Nie mogą jej stosować dzieci oraz młodzież, ponieważ potrzebują oni wielu witamin i minerałów, niezbędnych im do prawidłowego wzrostu. Także osoby starsze nie powinny decydować się na tak rygorystyczny tryb żywienia, gdyż ich organizm nie ma już tak dobrych zdolności przystosowawczych i nie wiadomo, jak zareagowałby na tak restrykcyjną dietę.

Wady i zalety diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska ma właściwie tylko jedną zaletę – jest skuteczna w zakresie odchudzania. Niestety jej wady przedkładają się nad korzyści, dlatego też budzi ona tak wiele kontrowersji. Oparcie jadłospisu na białku nie jest zdrowe dla organizmu. Zbyt długie przebywanie na takiej diecie może doprowadzić do zakwaszenia organizmu, a także do zaburzenia funkcjonowania nerek. Ponadto po zaprzestaniu jej stosowania utracone kilogramy wracają.

Specjaliści zgodnie twierdzą, iż najlepsza dieta odchudzająca powinna być dietą zbilansowaną, czyli zawierająca odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczów. Tylko przy takim sposobie odżywiania można dostarczyć ciału wystarczającą ilość składników odżywczych, których potrzebuje i ustrzec się przed efektem jojo. Gotowe, zbilansowane jadłospisy ustalone przez doświadczonych dietetyków znaleźć można w naszej ofercie.

×