HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
dynia właściwości
09.11.2018

Dlaczego warto jeść dynię?

Skąd pochodzi dynia?

Dynia to warzywo, które podobnie jak ogórek, kabaczek, cukinia czy arbuz należy do rodziny roślin dyniowatych. Pochodzi z Ameryki Centralnej i znana była już w czasach starożytnych. Wyodrębniono około 20 gatunków tego warzywa, różniących się między sobą kształtem, kolorem i wielkością. Największe okazy mogą ważyć nawet tonę.

Dlaczego warto jeść dynię?

Dynia to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Jej regularne spożywanie może ochronić nas przed wieloma chorobami takimi jak miażdżyca, arytmia serca, choroba wieńcowa czy nowotwory. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów, warzywo to hamuje również procesy starzenia i pomaga zachować młody wygląd na dłużej. Wiele osób twierdzi także, że regularne sięganie po dynię może poprawić nam nastrój i sprawić, że jesienna chandra nie będzie nam straszna.

Dynia na odchudzanie

Dynia słynie między innymi z tego, że ma bardzo niską wartość kaloryczną. W 100 gramach tego warzywa znajdziemy jedynie 28 kcal. Dzięki temu często wykorzystuje się ją jako element diet redukcyjnych. Dodatkowo jest bogata w błonnik pokarmowy, który zapewnia uczucie sytości na dłużej i poprawia perystaltykę jelit.

Dynia na piękną skórę i doskonały wzrok

To jedno z najbogatszych w beta-karoten warzyw. Prowitamina A zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku i chroni przed występowaniem tak zwanej „kurzej ślepoty”, czyli gorszym widzeniem po zmroku. Zapobiega także szkodliwemu działaniu wolnych rodników i zapewnia młody i promienny wygląd cery.

właściwości dyni

Dynia na zdrowe serce i mięśnie

Dynia to warzywo bogate w potas. Pierwiastek ten jest niezbędny dla prawidłowej, miarowej pracy serca. Dzięki niemu we włóknach mięśniowych wytwarza się energia. Potas działa ochronnie także na układ sercowo-naczyniowy i zapobiega rozwojowi procesów miażdżycowych.

Dynia na mózg i układ nerwowy

Nie tylko miąższ dyni ma mnóstwo dobroczynnych dla zdrowia właściwości. Wiele cennych składników znajdziemy także w jej pestkach. Wystarczy jedna garść pestek dziennie, by zapewnić sobie zalecaną dzienną dawkę cynku – pierwiastka niezbędnego dla prawidłowej pracy mózgu. Zawarte w nich zdrowe kwasy tłuszczowe mają pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację.

Wszechstronne zastosowanie w kuchni

Neutralny smak dyni sprawia, że można wykorzystać ją w kuchni na wiele sposobów. Bardzo popularne są dyniowe zupy krem, kotleciki, placki, ciasta i sosy. Pokrojona w słupki i upieczona będzie doskonałym dodatkiem do obiadów. Purée z dyni można dodawać także do owsianek i omletów oraz używać jako farsz do naleśników.

Przepisów na dyniowe smakołyki jest mnóstwo. Warto wypróbować jak najwięcej z nich i wykorzystać sezon jak najlepiej. Włączenie tego warzywa na stałe do naszego jadłospisu z pewnością zaowocuje zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

×