Dieta po cesarskim cięciu - czyli jak odżywiać się po „cesarce”

Dieta po cesarskim cięciu

Oczywiste jest, iż dieta kobiety w czasie ciąży jest kluczowa zarówno dla zdrowia matki, jak i dziecka. Jak natomiast powinna wyglądać dieta po cesarce? Cięcie cesarskie to bardzo często wykonywana operacja położnicza, a jednak wiele kobiet nie wie, jak później o siebie dbać i czy wskazany jest określony sposób odżywiania. Jak powinna wyglądać dieta po cesarskim cięciu? Kiedy po cesarce można jeść i co jeść po cesarskim cięciu? Przeczytaj ten artykuł i poznaj odpowiedzi na powyższe pytania.

Spis treści:

  1. Znaczenie diety po cesarskim cięciu
  2. Dieta po cesarskim cięciu – produkty, które można jeść i których warto unikać
    1. Co jeść po cesarskim cięciu?
    2. Jakie owoce po cesarce można spożywać?
    3. Czego nie jeść po cesarce?
  3. Ile należy stosować dietę po cesarskim cięciu?
  4. Dieta po cesarskim cięciu – przykładowy jadłospis

Znaczenie diety po cesarskim cięciu

Dieta po cesarskim cięciu powinna przede wszystkim wspierać gojenie ran poporodowych i organizm kobiety. W tym okresie zapotrzebowanie na niektóre składniki może być nieco większe. Ważne jest dostarczanie odpowiednich ilości witamin i składników mineralnych, które wspierają gojenie się ran (głównie witamin C, A, E, kwasu foliowego, żelaza i wapnia). Poród zarówno siłami natury, jak i poprzez cięcie cesarskie wiąże się z utratą krwi, dlatego szczególnie warto zadbać o żelazo. Wapń w diecie również odgrywa istotną rolę w procesie regeneracji tkanek. To samo dotyczy witaminy C, która jest niezbędna do produkcji kolagenu (głównego białka w skórze, tkankach łącznych i naczyniach krwionośnych). Odpowiednia podaż wyżej wymienionych witamin i składników mineralnych w diecie po cesarce będzie wspierała regenerację tkanek i gojenie się ran poporodowych.

pomarańcza i kiwi

Picie i jedzenie po cesarskim cięciu przede wszystkim nie powinno powodować dodatkowych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Kobietom po cięciu cesarskim często towarzyszą wzdęcia, zaparcia i inne objawy jelitowe. Po operacji warto także zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. U kobiet karmiących piersią to, ile wody dziennie przyjmują, jest kluczowe do prawidłowego przebiegu laktacji i produkcji mleka, które stanowi podstawowy pokarm dla dziecka. 

Okres połogu to dla kobiety wyjątkowo trudny czas pod względem fizjologicznym i emocjonalnym. Ważne jest, aby kobieta dbała nie tylko o nowo narodzone dziecko, ale także o siebie i zdrowe odżywianie na wakacjach i na co dzień. Prawidłowo zbilansowany jadłospis po cesarce z pewnością wspomaga szybszy powrót do pełnej sprawności i wpływa korzystnie na samopoczucie. 

szklanka wody

Dieta po cesarskim cięciu – produkty, które można jeść i których warto unikać

W internecie można znaleźć wiele mitów dotyczących tego, co można jeść po cesarskim cięciu i jak powinien wyglądać jadłospis diety po porodzie. Wyjaśnijmy zatem, co można jeść, a czego unikać w diecie po cesarskim cięciu. 

Co jeść po cesarskim cięciu?

Nie istnieje jakaś specjalnie zalecana dieta po cesarskim cięciu. W pierwszych godzinach, a czasami nawet w pierwszych dniach, dobrze sprawdzi się dieta lekkostrawna. Należy jednak dążyć do jak najszybszego rozszerzania jadłospisu. W diecie lekkostrawnej po cesarce mogą znaleźć się:

  • chude gatunki mięs i ryb: chuda cielęcina, młoda wołowina, królik, indyk, kurczak, dorsz, pstrąg strumieniowy, sola, mintaj, płoć, halibut biały, morszczuk, sandacz, flądra, szczupak, płastuga, okoń, lin; w umiarkowanych ilościach można spożywać: wołowinę, chudy schab, ozorki, serca, płuca, młodego karpia, leszcza, makrelę, 
  • dodatki do pieczywa, np.: chudy nabiał, chudą szynkę, polędwicę z drobiu, mięso gotowane, ścięte białko jaja, dżemy bez pestek, marmolady, miód; w umiarkowanych ilościach: masło, margaryny, parówki cielęce, chude wędliny, 
  • zupy: rosół jarski, zupa jarzynowa, ziemniaczana, krupnik; w umiarkowanych ilościach: chudy rosół z cielęciny, zupy: kalafiorowa, z ogórków kwaszonych, pieczarkowa, zupy zaprawiane mąką i śmietaną, zaciągane żółtkiem,

zupa kalafiorowa

  • kasza manna, kasza jęczmienna, ryż, ziemniaki, ziemniaki purée, 
  • młode, soczyste warzywa: marchew, dynia, cukinia, pomidory bez skórki, kabaczki, seler, patisony, pietruszka; w umiarkowanych ilościach: szpinak, rabarbar, buraki, czarna rzodkiew,
  • pieczywo pszenne, jasne, sucharki, pieczywo półcukiernicze, biszkopty na białkach; w umiarkowanych ilościach: pieczywo drożdżowe i cukiernicze, pieczywo graham, pieczywo pszenne z dodatkiem nasion,
  • kisiele, budynie, galaretki owocowe, mleczne na mleku odtłuszczonym, kompoty przetarte,
  • bezy, suflety, 
  • soki owocowe, przeciery owocowe, 
  • makaron nitki, 
  • risotto, w umiarkowanych ilościach: zapiekanki z drobnych kasz, i mięsa, makaron nitki z mięsem,
  • leniwe pierogi na białkach, 
  • łagodne przyprawy: sok z cytryny, zielona pietruszka, koperek, melisa, cynamon, majeranek, wanilia, rzeżucha; w umiarkowanych ilościach: ocet winny, sól, vegeta, papryka słodka, bazylia, estragon, tymianek, pieprz ziołowy, jarzynka, kminek,
  • mleko, kefir, jogurt, maślanka, serwatka, kawa zbożowa z mlekiem z niską zawartością tłuszczu, herbata z mlekiem, słaba herbata, herbata owocowa, herbata ziołowa, soki owocowo-warzywne, napoje mleczno-owocowe  i mleczno-warzywne, woda niegazowana. 

galaretkaWażne jest, aby dieta była dopasowana indywidualnie pod kątem energetycznym i nie doprowadzała do niedoborów witamin i składników mineralnych. Posiłki warto podawać częściej w ciągu dnia, najlepiej 5-6 razy dziennie, w mniejszych porcjach. Potrawy powinny być także smaczne i atrakcyjne wizualnie. Posiłki powinny być świeżo przyrządzane, nieprzechowywane w lodówkach, co zmniejsza możliwość zakażenia bakteryjnego posiłków. W diecie po cesarce potrawy powinno sporządzać się metodą gotowania w wodzie, na parze, w naczyniach bez wody. Można również zastosować duszenie, obsmażając produkty bez tłuszczu na patelniach do smażenia beztłuszczowego, oraz pieczenie w folii przezroczystej, w pergaminie, w naczyniach ceramicznych, na ruszcie, w piekarniku lub w opiekaczu elektrycznym.

Jakie owoce po cesarce można spożywać?

Wiele kobiet zastanawia się, jakie owoce można jeść po cesarskim cięciu. Przykładowo, czy można jeść banany po cesarce? Początkowo lepiej sięgać po owoce lekkostrawne, dojrzałe, soczyste: jagodowe, winogrona bez pestek (w postaci przecierów), cytrusy, brzoskwinie, morele, banany, jabłka pieczone i gotowane. W umiarkowanych ilościach można także spożywać kiwi, melony, wiśnie czy śliwki. W późniejszych dniach, gdy perystaltyka jelit powróci do prawidłowego funkcjonowania, można także spożywać pozostałe owoce.

brzoskwinie i banany

Sprawdź także: Jakie warzywa i owoce jeść wiosną?

Czego nie jeść po cesarce?

W diecie po cesarce nie trzeba unikać właściwie żadnych produktów poza ciężkostrawnym, których lepiej nie spożywać w pierwszych dniach po operacji. Poza tym warto unikać ogólnie niezalecanych w zwyczajowej diecie produktów wysokoprzetworzonych, tłustych, bogatych w cukry, kwasy tłuszczowe nasycone, tłuszcze typu trans (czyli gotowych dań, fast foodów, słodkich i gazowanych napojów, słodyczy, słodkich jogurtów, słonych przekąsek itp.). Nie zaleca się także przygotowywania potraw na niezdrowych tłuszczach, np.: smalcu, słoninie, twardej margarynie. Kobietom karmiącym nie zaleca się także spożywania ryb, które mogą kumulować metale ciężkie, czyli np.: marlina, rekina, miecznika, makreli królewskiej, tuńczyka, węgorza amerykańskiego, płytecznika, szprota wędzonego, wędzonego łososia bałtyckiego, wędzonego śledzia bałtyckiego, szczupaka, pangi, tilapii, gardłosza atlantyckiego. Ponadto odradza się spożywanie kofeiny (do 200 mg/d), alkoholu oraz naparów z kopru włoskiego1.

ilustracja przedstawiająca przekreślony fastfood (produkt niezalecany po cesarskim cięciu)

Ile należy stosować dietę po cesarskim cięciu?

Wiele kobiet zastanawia się, ile godzin po cesarskim cięciu można jeść. Tak naprawdę nie ma jednej zasady wskazującej, ile po cesarskim cięciu można jeść. Najczęściej pierwszy posiłek można spożyć już kilka godzin po operacji. Początkowo warto przyjmować posiłki lekkostrawne, półpłynne, a z czasem poszerzać jadłospis o produkty stałe. Dietę po cesarce należy stosować tak długo, jak utrzymują się dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Jeśli rytm wypróżnień i perystaltyka jelit wrócą do normy, można wprowadzić zwyczajową dietę.

budyń

W zbilansowaniu jadłospisu po porodzie może pomóc specjalista dietetyk, który również dopasuje dietę po cesarce do indywidualnych potrzeb. Pomocny może być także catering dietetyczny, szczególnie gdy młoda mama nie ma wiele czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków. 

Sprawdź także: Tłuszcz w odchudzaniu – wróg czy przyjaciel?

Dieta po cesarskim cięciu – przykładowy jadłospis

Poniżej przedstawiamy przykładowy, lekkostrawny jadłospis, który dobrze sprawdzi się w pierwszych godzinach i dniach po cesarce. 

Śniadanie: pieczywo pszenne z jajkiem, pomidorem bez skórki, kompot owocowy

II śniadanie: pieczone jabłko z cynamonem

Obiad: gotowane mięso z indyka w sosie jogurtowym z ziemniakami purée i cukinią na parze

Podwieczorek: kisiel z owocami

Kolacja: kanapki z awokado, chudą wędliną, sałatą i plastrami pomidora

Kanapki z awokado, chudym mięsem, sałatą i pomidoremDietę  stopniowo należy rozszerzać. Przedstawiamy także, jak mogą wyglądać posiłki w kolejnych dniach po cesarce.

Śniadanie: jaja na twardo z kromką żytniego pieczywa z hummusem i ogórkiem, orzechy włoskie 

II śniadanie: muffiny jajeczno-warzywne 

Obiad: łosoś zapiekany w warzywach, np. ze szpinakiem, brokułami i pieczarkami

Kolacja: zupa warzywna z grzankami i mozzarellą

Bibliografia:

  1. Szostak- Węgierek D. Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021.
  2. Ciborowska H., Ciborowski A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021.

 

Składniki do diety wysokotłuszczowej: mięso i olej
Porady dietetyka
10.04.2024

Dieta wysokotłuszczowa – zalecenia, efekty oraz jadłospis

W standardowej, zdrowej i prawidłowo zbilansowanej diecie tłuszcz stanowi ok. 1/3 wszystkich kalorii. Jeszcze parę lat temu królował mit, że to właśnie tłuszcz odpowiada za gromadzenie się tkanki tłuszczowej, więc wiele odchudzających się osób ograniczało ten składnik w diecie. Na szczęście obecnie tłuszcz nie wzbudza już lęku, a niezwykle popularne stały się diety wysokotłuszczowe. Jakie są zalecenia i efekty diety bogatej w tłuszcze i czy taki sposób żywienia ma sens?

Dieta wysokotłuszczowa – zalecenia, efekty oraz jadłospis
Jedzenie i waga (dieta 800 kcal)
Przepisy, Ciekawostki
09.04.2024

Dieta 800 kcal – na czym polega? Efekty oraz przykładowy jadłospis

Dieta 800 kcal to restrykcyjny plan żywieniowy, który zyskał popularność jako sposób na szybką utratę wagi. Jego podstawą jest przede wszystkim drastyczne ograniczenie dziennej liczby kalorii. Czy taka dieta faktycznie działa? Jak wpływa na zdrowie i czy pomaga schudnąć w zdrowy i zrównoważony sposób? Sprawdzamy.

Dieta 800 kcal – na czym polega? Efekty oraz przykładowy jadłospis
Dietetyczka rozpisuje dietę
Ciekawostki
08.04.2024

Dieta zgodna z grupą krwi – jak wygląda w praktyce?

Każdego roku pojawiają się setki nowych teorii dotyczących tego, co jeść, aby szybko schudnąć, być zdrowszym i pełnym energii. Dietetycy wciąż zastanawiają się, dlaczego osoby, które szukają odpowiedzi na te i podobne pytania, nie przyjmują do wiadomości jednego słusznego rozwiązania — pełnowartościowej diety. Jakiś czas temu, na fali popularności dziwnych strategii dla zdrowia, pojawiła się dieta zgodna z grupą krwi. Czy faktycznie ma sens? Sprawdźmy!

Dieta zgodna z grupą krwi – jak wygląda w praktyce?

Sprawdź, jak smaczne może być odchudzanie

Catering dietetyczny WygodnaDieta.pl pozwala nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale też jeść smacznie i zdrowo.

Wygodnadieta.pl (my) korzystamy z cookies i innych podobnych technologii
Jeśli zaakceptujesz wszystkie cookies, zapiszemy w Twoim urządzeniu cookies i inne pliki (ogólnie cookies) analityczne i marketingowe... więcej (w celu profilowanego marketingu). Jeśli odrzucisz wszystkie - zapiszemy tylko cookies techniczne, niezbędne dla działania naszych stron. Cookies możesz też ustawić samodzielnie (Ustawienia). Używamy cookies zgodnie z Polityką prywatności,... więcej
Ustawienia
Akceptuję