HACCP – Certyfikat messenger
Infolinia: 22 730 00 69 22 723 31 87 22 110 50 88
post dąbrowskiej zasady
24.03.2021

Post dr Dąbrowskiej – zasady, etapy, efekty

Post Dąbrowskiej to jedna z najmodniejszych kuracji odchudzających, dopuszczająca spożywanie określonych produktów roślinnych. Nazywana jest również głodówką leczniczą, a także dietą warzywno-owocową. Ten restrykcyjny program żywieniowy, opracowany przez dr Ewę Dąbrowską, ma swoich zagorzałych przeciwników i zwolenników. Wyjaśniamy, na czym polega post dr Dąbrowskiej, a także co można, a czego nie należy, spożywać podczas jego stosowania. Przekonaj się, czy dieta warzywno-owocowa powstała właśnie z myślą o Tobie.

Jakie są założenia postu dr Dąbrowskiej?

Zwolennicy diety dr Dąbrowskiej wierzą, że odpowiednie odżywianie to podstawa zdrowia, ponieważ:

  •  organizm ludzki posiada naturalną zdolność do samoleczenia (vis medicatrix naturae), pod warunkiem, że damy mu na to szansę,
  •  to nie wiek, a niewłaściwe produkty w codziennej diecie mają właściwości chorobotwórcze,
  •  wszelkie choroby cywilizacyjne to wynik złych nawyków żywieniowych: przejadania się, spożywania zbyt dużej ilości białka, tłuszczów zwierzęcych oraz cukru.

Dieta dr Dąbrowskiej składa się z dwóch etapów. Choć wiele osób kojarzy ją wyłącznie z dietą warzywno-owocową, stanowi ona jedynie wstęp do kolejnego etapu, którym jest zmiana przyzwyczajeń i rezygnacja z tego, co szkodzi. Według dr Dąbrowskiej, przyjmowanie leków na przewlekłe choroby nie wystarczy, by zapewnić sobie naprawdę dobre samopoczucie.

Dieta Ewy Dąbrowskiej – post to początek

Pierwszy etap postu Dąbrowskiej powinien trwać co najmniej 10, a maksymalnie 40 dni. Za optymalną długość wstępnej fazy uważa się 6 tygodni. Ponieważ menu opiera się o pokarmy niskoenergetyczne, wartość kaloryczna przyjmowanych w ciągu doby posiłków zwykle nie przekracza 500 kcal. W tym czasie spożywa się jedynie potrawy ze świeżych, kiszonych lub poddawanych obróbce termicznej warzyw i owoców. Dania zalecane na poście dr Dąbrowskiej to duszone, pieczone lub gotowane warzywa i owoce bez dodatków, surówki, zupy, koktajle i soki. Posiłki można doprawiać za pomocą świeżych i suszonych ziół, przypraw i niewielkiej ilości soli. Przeciwwskazane są dodatki, takie jak: śmietana, śmietanka, mleko, masło, olej, mąka czy cukier. 

Niezalecanymi pokarmami w pierwszej fazie postu są: 

  •  mięso i jego przetwory, tj. wędliny, kiełbasy, pasztety, parówki itp.
  •  ryby świeże i wędzone, a także ich przetwory,
  •  ziemniaki, bataty,
  •  nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soczewica, soja, ciecierzyca, groszek),
  •  produkty zbożowe: mąka, pieczywo, makaron, kasza, ryż, płatki zbożowe itp.
  •  orzechy, nasiona i pestki,
  •  oleje roślinne,
  •  mleko i jego przetwory, tj. twaróg, jogurty, serki ziarniste, kefir, maślanka itp.
  •  słodycze,
  •  żywność typu fast food,
  •  mocna herbata,
  •  kawa.

Bywa, że faza oczyszczająca jest bardzo trudna – mogą jej towarzyszyć dokuczliwe bóle głowy, osłabienie i uczucie głodu. Objawy utrzymują się przez pierwsze 2-3 dni, ale – jak podkreśla sama dr Dąbrowska – potem jest już tylko lepiej. Należy liczyć się też z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, które również mijają z czasem.

Po pierwszym etapie następuje kolejna faza, która zakłada spożywanie do ok. 2000 kcal na dobę i rezygnację z:

  •  białej mąki i ryżu (należy wybierać pełnoziarniste pieczywo i makarony),
  •  cukru (na rzecz miodu, bakalii i słodkich świeżych owoców),
  •  mleka (dr Dąbrowska pozwala jedynie na produkty mleczne fermentowane, pod postacią zsiadłego mleka, kefiru lub jogurtu),
  •  mięsa, zwłaszcza tłustego i wędzonego,
  •  potraw długo gotowanych oraz smażonych przy użyciu tłuszczów zwierzęcych.

Dr Dąbrowska zaleca powtarzanie pierwszego etapu diety co kilka-kilkanaście miesięcy. Regularne oczyszczanie organizmu pozwala, jej zdaniem, na odkrycie zupełnie nowej jakości życia.

Dieta Dąbrowskiej - zasady i efekty

Dieta owocowo-warzywna – sprawdź, czy jest dla Ciebie

Bardzo mało kalorii, brak tłuszczów oraz białka i węglowodanów – sporo kontrowersji budzi zwłaszcza pierwszy etap diety, choć ma również swoich zwolenników. Sama dr Dąbrowska podkreśla, że jej post nie jest dla wszystkich. 

Nie stosuj owocowo-warzywnej diety, jeśli:

  •  jesteś w ciąży lub karmisz piersią,
  •  w najbliższym czasie czeka Cię operacja,
  •  Twój organizm jest wyniszczony przewlekłymi chorobami (jak np. nowotwór, anemia, cukrzyca wymagająca podawania insuliny czy nadczynność tarczycy) lub gdy leczysz się na zaburzenia lękowe, depresję, anoreksję, bulimię i inne,
  •  Twój organizm jeszcze się rozwija,
  •  prowadzisz aktywny tryb życia.

Możesz rozważyć skorzystanie z diety dr Dąbrowskiej, jeśli:

  •  masz za duży poziom złego cholesterolu,
  •  cierpisz z powodu stłuszczenia wątroby, miażdżycy, bólu stawów, nadciśnienia, kamicy nerkowej, choroby wrzodowej, astmy czy chorób skóry,
  •  jesteś osobą otyłą i masz złe nawyki żywieniowe.

Dieta Dąbrowskiej – efekty

Ile można schudnąć na diecie Dąbrowskiej? Jest to pytanie, które zadają sobie wszystkie osoby, zainteresowane tym sposobem odżywiania. Dieta Dąbrowskiej znana jest bowiem nie tylko z tego, że oczyszcza organizm, ale również ze swoich właściwości, pomagających szybko zrzucić zbędne kilogramy, a utrata wagi często jest głównym motywatorem dla osób wybierających tę dietę. 

Na tempo utraty kilogramów wpływa kilka czynników. Pierwszym jest wyjściowa masa ciała – im wyższa, tym szybciej następuje chudnięcie. Osoby z nadwagą są w stanie zrzucić ok. 4-6 kg na pierwszym etapie postu. Na samym początku diety można tracić nawet 0,5 kg dziennie, co wynika ze zubożenia zasobów glikogenu w mięśniach, pozbycia się nadmiaru zgromadzonej w tkankach wody oraz treści jelitowej z układu pokarmowego. W kolejnych tygodniach tempo utraty masy ciała wynosi ok. 0,4 kg na dzień, natomiast po sześciu tygodniach – 0,3 kg.

Po zastosowaniu postu należy stopniowo wprowadzać do diety posiłki oparte nie tylko na owocach i warzywach. Uwaga, postu warzywno-owocowego nie wolno wydłużać – ani z myślą o utracie kolejnych kilogramów, ani z innych względów.

Zanim jednak zdecydujemy się na tak rygorystyczny sposób odchudzania, należy wiedzieć, że post dr Dąbrowskiej nie stanowi zdrowego trybu zrzucania masy ciała. Efekty są szybkie, jednak trudno je utrzymać. Oznacza to, że powrót do normalnego żywienia często wiąże się z powrotem do wyjściowej masy ciała, a także efektem jojo.

Post dąbrowskiej - skutki uboczne

Dieta Dąbrowskiej – skutki uboczne i powikłania

Długotrwałe stosowanie postu dr Dąbrowskiej wiąże się z ryzykiem niedoborów składników odżywczych w diecie. Dieta ta jest ubogim źródłem białka, węglowodanów oraz tłuszczu, a także witamin z grupy B oraz witamin A, D, E i K, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Braki dotyczą także składników mineralnych, m.in. cynku, żelaza czy magnezu. 

Zbyt mała ilość spożywanych dziennie kilokalorii spowalnia metabolizm, gdyż organizm przystosowuje się do wolniejszego wykorzystywania zapasów energetycznych. Jeżeli przez długi czas pozostaniemy na tak niskokalorycznej diecie, skutkiem może być niedożywienie białkowo-energetyczne organizmu i zaburzenie jego funkcjonowania. Do konsekwencji należy pogorszenie stanu włosów, skóry i paznokci, obniżenie odporności organizmu, a także rozwój chorób wynikających z niedoboru wybranych substancji odżywczych.

Czy post Dąbrowskiej odchudza?

Zmiana sposobu odżywiania się, polegająca na spożywaniu mniejszej ilości energii niż wynosi nasze całodobowe zapotrzebowanie kaloryczne, skutkuje obniżeniem masy ciała. Aby redukować masę ciała w sposób zdrowy, od dziennego zapotrzebowania kalorycznego należy odjąć ok. 10-20 procent energii. Dieta dr Dąbrowskiej zapewnia jej znacznie mniej, co nie jest dla organizmu optymalne. Z uwagi na niską kaloryczność diety, redukcja masy ciała na diecie dr Dąbrowskiej jest gwałtowna, natomiast wynika nie tylko z utraty zbędnej tkanki tłuszczowej, ale również cennej masy mięśniowej, która napędza metabolizm.

Zdrowe i bezpieczne odchudzanie bez efektu jo-jo może być efektem jedynie właściwie zbilansowanej diety. Jeśli naprawdę chcesz pożegnać zbędne kilogramy, zastosowanie diety dr Dąbrowskiej możesz potraktować wyłącznie jako wstęp do trwałej zmiany swoich nawyków żywieniowych. Zapraszamy do konsultacji z naszymi dietetykami i skorzystania z oferty, która pomoże Ci zdrowo schudnąć. Jeśli marzysz o szczupłej sylwetce, bez narażania organizmu na niedobór makro- i mikroelementów, mamy dla Ciebie więcej niż jedną propozycję!

×